Test Volkswagen Amarok V6 3.0 TDI 4Motion (2023)

Test Volkswagen Amarok V6 3.0 TDI 4Motion (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 15. 10. 2023


Nová generace Volkswagenu Amarok na trh přišla začátkem léta a znatelně narostla. Pod kapotou může mít nejen naftový čtyřválec, ale i naftový šestiválec. A právě Amarok s třílitrovým naftovým motorem V6 jsme otestovali. Dorazil k nám v prostřední výbavě Style.

Tak trochu jiné geny

Druhá generace pick-upu Volkswagen Amarok je úplně nová, s tou předchozí nemá společného vůbec nic. Důvod je jednoduchý. Nový Amarok má totiž geny Fordu. Je to totiž výsledek spolupráce obou automobilek, která kromě pick-upů zahrnuje i dodávky. Vždyť současný Ford Connect je vlastně Volkswagen Caddy a nová generace Volkswagenu Transporter bude Ford Transit. Ford si od Volkswagenu vypůjčil i podvozkovou platformu MEB pro elektromobily, na které postaví několik svých modelů, přičemž ten první – Explorer – už představil.

Techniku tak pro nový Volkswagen Amarok dodal Ford a obě auta se vyrábějí společně na jedné lince v továrně Fordu v Jihoafrické republice. Motory i převodovky jsou tedy od Fordu, takže Amarok dostal jako jediný model 10stupňovou automatickou převodovku, jinak se v koncernu Volkswagen objevují maximálně osmistupňové.

Test Volkswagen Amarok V6 3.0 TDI 4Motion (2023)

Designově se ale obě auta odlišují znatelně už na první pohled. Mají úplně jiné přední části, svébytné jsou světlomety, nárazník, ale i maska chladiče. Jiná jsou obě auta i zboku, protože Volkswagen Amarok má jinak řešené blatníky, které nejsou pravidelně kulaté jako u Fordu Ranger, a mají i plastové výčnělky. Amaroku také chybí nášlapy za zadními koly. Ze zadního pohledu už se obě auta liší méně, přesto si je (ani ve tmě) nespletete.

Podobné je to i v kabině. I tady se obě auta liší a na první pohled byste příbuznost poznat nemuseli. Stejný je prakticky pouze na výšku orientovaný displej multimédií a tlačítka pod ním. Palubní deska, ale i středový tunel už se liší. Zatímco Ford má volič převodovky umístěný vlevo a vpravo má přihrádky na nápoje, tak Volkswagen má (bohužel) tentýž volič převodovky přímo uprostřed a odkládací přihrádky na nápoj chybí.

A proč si zoufáme nad stejným voličem převodovky? Jeho ovládání i fungování totiž funguje úplně stejně v obou autech. Volič má tlačítka vpředu, ale i na boku. Pokud budete chtít zařadit, intuitivně stisknete tlačítko na boku. Ale nezařadíte. Pojistka k odjištění řazení je totiž vpředu směrem k palubní desce, boční tlačítka jsou pro manuální řazení (páčky na volantu tady nejsou). Na to si nakonec zvyknete docela jednoduše, ale je tu jiná věc, která nás štvala po celou dobu. Když voličem převodovky bude přejíždět od „P“ do „D“, zjistíte, že všechny rozestupy jsou stejné a jdou až příliš zlehka. Když tedy z „D“ budete chtít například zařadit „R“, často skočíte až na „P“. Nakonec ale potěší to, že když máte zvoleno „D“ a vypnete motor nebo otevřete dveře, volič se sám přesune do parkovacího režimu.

Test Volkswagen Amarok V6 3.0 TDI 4Motion (2023)

Čtyřválec nebo šestiválec, ale vždy s 4×4

Pod kapotou nového Amaroku může být buď čtyřválec anebo šestiválec, v obou případech naftový s přeplňováním jedním turbodmychadlem. Motorizace nejsou ovšem dostupné pro všechny výbavy. Čtyřválce jsou k dispozici pouze pro dvě nejnižší výbavy, přičemž ta úplně základní Amarok nabídne pouze 125 kW/170 koní a 6stupňovou manuální převodovku, ta druhá Life silnější 151 kW/205 koní a na výběr je mezi 6°manuálem a 10° automatem. Pro zbylé tři vyšší výbavy (Style, PanAmericana a Aventura) je v nabídce pouze šestiválec se 177 kW/241 koňmi a 10° automatem.

S výjimkou základní motorizace u výbavy Amarok (nemá „4A“) je k dispozici „chytrý“ pohon všech kol s automatickou čtyřkolkou, který nabízí čtyři režimy nastavení pohonu všech kol: 2H (pohon pouze zadních kol), 4A (pohon zadních kol s automatickým přiřazením přední nápravy v případě potřeby), 4H (stálý pohon všech kol, který by se neměl používat na silnici) a 4L (stálý pohon všech kol s redukcí). Mimochodem, uzávěrka zadního diferenciálu je už ve standardní výbavě.

Testovaný vůz byl ve výbavě Style, takže pod jeho kapotou byl právě šestiválec. Jde o úplně nový motor z produkce Fordu, který nabízí výkon 177 kW/241 koní a točivý moment vrcholí 600 Nm. Přestože prázdné auto váží přes dvě a čtvrt tuny, jeho dynamika vůbec není špatná, ačkoliv do sedadel vás po přidání plynu nepřišpendlí, pružné zrychlení je ovšem díky krouťáku opravdu příjemné. Hodnotu zrychlení z 0 na 100 km/h sice Volkswagen neudává, ale v případě Fordu Ranger se stejným motorem je to 8,7 sekundy, maximální rychlost je omezena na 190 km/h. A spotřeba? Nejčastěji jsme se pohybovali kolem 11 l/100 km.

Test Volkswagen Amarok V6 3.0 TDI 4Motion (2023)

I když je tu desetistupňová převodovka, díky vysokému točivému momentu nemusí řadit tak často, takže vám těch 10 kvaltů nepřijde jako zbytečně moc. Převodovka se snaží držet motor v co nejnižších otáčkách, ale zase jej zbytečně nepodtáčí. Obecně si za své fungování zaslouží slova chvály. Pokud byste přesto s její prací nebyli spokojeni, můžete si (sami, ale docela krkolomně) přeřadit stiskem tlačítka na boku voliče.

Je to sice pick-up s nepříliš sofistikovanou zadní nápravou, kde jsou listová pera, ale i tak už dneska tahle auta zdaleka nejezdí jako uskákané kozy. A to ani prázdné. Jasně, jízdní kvality podobně velkých SUV rozhodne nedosahují, ale přesto je právě naopak testovaný Volkswagen Amarok dostatečně komfortní i jistý ve vyšších rychlostech. V kabině navíc není ani příliš hlučný.

Mimo silnici bez problémů

I když jsou dnešní pick-upy už výrazně civilnější auta než před lety, tak ještě bez problémů zvládají jízdu mimo silnici. Také Volkswagen Amarok je pro tyto výlety dostatečně vybaven. O stálém pohonu všech čtyř kol a uzávěrce zadního diferenciálu už jsme mluvili. Sluší se ale ještě dodat, že světlá výška je 219 mm, brodit lze až do 800 mm, přední nájezdový úhel činí 30°, zadní je 26° a přejezdový je 21°. Úhly jsou lepší než v první generaci, přestože auto výrazně narostlo. Vždyť na délku teď naměříme 5350 mm (+ 96 mm), na šířku 1910 mm široký a na výšku od 1751 do 1884 mm (podle toho, jaká kola a pneumatiky na autě budou). Velmi výrazně byl prodloužen rozvor náprav, protože mezi nimi přibylo 173 mm, takže teď je 3270 mm.

Je to tahoun

Ani tak ale nezapomněl na práci. V České republice je v nabídce pouze jediná konfigurace: dlouhá kabina se čtveřicí dveří a jediným rozměrem korby. Ložná plocha má rozměry 1624 mm na délku a 1227 mm na šířku mezi podběhy. Naložit se na ní dá jedna europaleta, kterou můžete bezpečně připevnit pomocí až šesti kotevních prvků. Kabina je osvětlená a může mít elektrický vysouvací kryt, který se dá ovládat buď z kabiny od řidiče nebo zboku zevnitř korby.

Druhá generace Amaroku uveze víc než ta první, nárůst je o 190 kg víc, celkem je to až 1190 kg nákladu. Pokud by to přesto nestačilo, lze za auto připojit přívěs s hmotností až 3,5 tuny (celková hmotnost soupravy může být až 6500 kg).

Závěr

Nový Volkswagen Amarok je i ve své druhé generaci hlavně komfortním autem, které stále může mít pod kapotou velký a výkonný motor a navíc uveze ještě větší náklad. Bude se s ním ale opět o něco hůř parkovat ve městech anebo u obchodních center, protože narostl. A co ceník? Ten aktuálně startuje na 1 102 893 Kč s DPH za nejslabší čtyřválec 2,0 TDI s manuální převodovkou. Vyšší výbava s bi-turbo čtyřválcovým motorem 2,0 TDI 151 kW/205 koní vyjde minimálně na 1 169 914 Kč a za nejlevnější šestiválec v testované výbavě Style dáte nejméně 1 305 169 Kč.

Technické údaje:

Auto:

Volkswagen Amarok V6 3.0 TDI 4Motion (2023)

Motor:

vidlicový šestiválec

Objem válců:

2956 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

nafta

Pohon:

4×4

Výkon:

177 kW/241 koní při 3250 ot./min

Točivý moment:

600 Nm při 1750 – 2750 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

neudává se

Maximální rychlost:

190 km/h

Převodovka:

10stupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

10,2 l/100 km

Emise CO2:

266 g/km

Objem nádrže:

80 litrů

Délka:

5362 mm

Šířka:

1910 mm

Výška:

1884 mm

Rozvor:

3270 mm

Provozní hmotnost:

2400 kg


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru