test-toyota-yaris-grmn- (18)

Malé a lehké auto, čtyřválcový motor přeplňovaný kompresorem, manuální převodovka a samosvor na přední nápravě. To je Toyota Yaris GRMN a to zní jako velmi zajímavá kombinace. Ale přenese se to z teoretické roviny i do té praktické? Rozhodli jsme se to vyzkoušet v redakčním testu.

„Fitness Yaris „

Když se na tohle auto podíváte, na první pohled v něm uvidíte Toyotu Yaris. Už ale ten první pohled prozradí, že tohle nebude tak úplně obyčejný Yaris, ale rozhodně to do světa nekřičí nijak hlasitě. Je to takový fitness sportovec, který na první pohled vypadá, že sportuje, je „vysekaný“, ale nemá tuny svalů jako kulturista, pro které je pak jakýkoliv rychlejší pohyb problém.

Protože má být Toyota Yaris GRMN vlastně takovým „silničním Yarisem WRC“, vzali si ho do parády experti z divize Toyota Gazoo Racing. Všech 400 exemplářů, které vznikly a které byly prakticky okamžitě beznadějně vyprodány, dostalo bílou barvu karoserie s červenými a černými polepy. Pohled zezadu prozradí potenciál verze GRMN nejvíce, je tu centrálně umístěná koncovka výfuku v decentním difuzoru, ale také poměrně výrazné – jakkoliv je lakováno do černé – přítlačné křídlo.

test-toyota-yaris-grmn- (9)

Od běžného Yarisu se ten s přívlastkem Gazoo Racing Masters of Nürburgring liší také z boku. Tady do oka nejvíce udeří černá 17″ kola s velmi tenkými paprsky a prosvítajícími bílými brzdovými třmeny s logem GRMN s velkými, vnitřně chlazenými kotouči. Zajímavé jsou jejich rozměry, protože ty přední jsou menší než ty zadní (275 mm a 278 mm).

Neobyčejnou atmosféru najdeme i uvnitř. Tím nejlepším jsou sportovní sedadla Recaro s výrazným bočním vedením, i když k naprosté dokonalosti by jim slušelo o pár centimetrů nižší ukotvení. Na druhé straně to nebylo nic, co by mi při jízdě nějak kazilo celkové dojmy. Před řidičem se pak nachází sportovněji tvarovaný volant s červeným proužkem na vrchu, jeho pravá ruka svírá speciálně tvarovanou hlavici řadící páky. Z dalších drobností lze zmínit startovací tlačítko s logem GRMN, palubní přístroje cejchované do 260 km/h se stejným logem anebo hliníkové pedály.

Přečtěte si také:  Které auto do 100 tisíc doporučíte příbuzným? Výsledky ankety možná překvapí

Motor s dotekem Lotusu

Jednou z částí auta, která ho děla tak dobrým, je motor. V dnešní době poměrně netradiční. Jde sice o přeplňovaný motor, ovšem nikoliv turbodmychadlem, ale kompresorem, což zajišťuje bezprostřednější reakce. Tento 1,8litrový čtyřválec byl vyroben v továrně Deeside ve Velké Británii, pak ho ladili inženýři z Lotusu a teprve pak putoval do Franice, kde ho Toyota namontovala do Yarisu GRMN.

test-toyota-yaris-grmn- (37)

Zde nabídne výkon 156 kW/212 koní, jenž je dostupný při 6800 ot./min a maximum točivého momentu 250 Nm při 4500 ot./min. A to je ve spojení s autem vážícím pouhých 1134 kg dost! Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezená na 230 km/h.

Na papíře to ale není takové, jako naživo, kde působí malá Toyota ještě ostřejším dojmem. Jednička a dvojka se vytočí vážně rychle, což občas vede k „brnknutí“ o omezovač otáček. Motor totiž nemá lineární zátah jako mívají dnešní turbomotory, ale má právě naopak výkon s gradací nepolevující až do omezovače. Je to opojné, návykové a vážně zábavné.

Díky samosvoru Torsen mezi předními koly navíc nemá Yaris GRMN vůbec problém s přenosem výkonu na suchou silnici, na mokru se ale samozřejmě s přívalem síly trochu pere. V našem případě to ale mohlo být způsobem i tím, že jsme měli nové zimní pneumatiky a teplota bylo kolem 10°C.

I tak ale bylo překvapivé, jak se auto pod citlivě přidávaným plynem v zatáčkách chovalo a jak dokázalo stopu utahovat bez toho, aniž by směřovalo po tečně ven. Je to fantasticky nalezená kombinace výkonu, nastavení diferenciálu, podvozku, ale i zpětné vazby, protože řidič ví, co se pod koly děje. Musím pochválit i to, že řízení prakticky netahá za ruce. 

Malý, ale šikovný

Stisk startovací tlačítka znamená několikeré převalení startéru a následné naskočení motoru s velmi příjemným zvukem už na zvýšený studený volnoběh. Když se motor i výfuk prohřejí, zvuk se ještě zlepší. Při jízdě a pod plným plynem má zvuk skoro jako opravdové závodní auto, kovový, cinkavý, ale přesto syrový, jadrný a ne přehnaně hlučný. Z výfuku se neozývá žádné střílení, které je u moderních aut sice působivé, ale falešné. GRMN má ale všechno opravdové, nepřihrává…

Přečtěte si také:  Třeskutý mráz nebo horko jako na poušti. I takovými testy auta procházejí

Přesto tu jeden zvuk spojený s motorem, který dnes už jen tak neuslyšíte – vždyť už i Jaguary ho přestanou vydávat. Jde o specifické „kňourání“ kompresoru. A to dodává jízdě atmosféru. Navíc právě díky kompresoru má motor všechny výhody atmosférického motoru, ale přesto jede o poznání lépe. Pohyb plynovým pedálem vyvolá bezprostřední reakci a motor má chuť po otáčkách. S tím, jak se ručička po otáčkoměru pohybuje k červenému poli, tím lépe auto jede.

test-toyota-yaris-grmn- (24)

Možná je to jen můj problém, ale rozhodně by se tu neztratila nějaká kontrolka, která by řidiči připomněla, že by měl přeřadit. Třeba takové řešení jaké má Toyota GT86. Je to decentní, přesto to účel beze zbytku splňuje. Každé přeřazení si navíc užijete, protože spojka má velmi krátký chod, řadící páka padne skvěle do ruky a její dráhy jsou krátké a přesné. Změnu rychlosti provází i příjemná mechanická odezva.

Slova chvály putují i k podvozku. Je tužší, ale ani na rozbité silnici Yaris GRMN z oblouku nikam neodskáče. Kola se stále dotýkají silnice a povrch beze zbytku kopírují. Ta jistota z toho pramenící je dechberoucí a dovoluje řidiči opravdu rychlou jízdu. Odvrácenou stranou je jen centrum Prahy s tzv. kočičími hlavami, ale oproti Renaultu Twizy to i tady bude jízda jako na obláčku…

Kromě utažení stopy citlivou prací s plynovým pedálem je tu ještě jedna věc, která pomůže Yarisu GRMN do zatáčky a ta souvisí s naladěním podvozku. Pokud v oblouku plynu povolíte, záď na to zareaguje drobným sklouznutím a předek do zatáčky stočí ještě ochotněji. Je to zábava!

test-toyota-yaris-grmn- (14)

Projekt „z šuplíku“?

Po necelém týdnu ježdění mám pocit, jako kdyby byla Toyota Yaris GRMN projektem „z šuplíku“. Abyste mi rozuměli, tohle auto má všechny dobré vlastnosti aut z minulosti – odezva na plyn, žádné jízdní režimy, mechanická ruční brzda, absence tempomatu, možnost úplné deaktivace stabilizace (stačí tlačítko pár sekund podržet, pak ale na budíkách stále svítí info) a celková atmosféra a zapojení řidiče.

Klidně bych věřil tomu, že jde o projekt, který vznikl v devadesátých letech pro nadšené řidiče a Toyota ho před pár lety vytáhla, sfoukla z desek prach, trochu na něm popracovala, aby splňovalo dnešní přísné homologační předpisy a poslala ho na silnici. Mimochodem, abych nebyl špatně pochopen, nemyslím to tak, že je to zastaralý krám, ale naopak skvěle fungující moderní auto, kde je však zcela v popředí řidič a jeho schopnosti.

Přečtěte si také:  Test BMW M440i xDrive Coupé (2021)

Vzhledem k tomu, že auto je vyprodané a nekoupíte si ho, pak je informace o ceně irelevantní. Věřte ale, že to nebylo úplně málo. Na druhé straně díky limitované edici 400 kusů jde o auto, které si cenu bude držet a těch exemplářů, které budou zavřeny v klimatizovaných garážích je škoda, protože tohle auto je velmi zábavné řídit!

+
Skvěle znějící motor s výborným projevem i dynamikou Vyšší posez v jinak skvělých sedadlech
Tuhý‚ ale poddajný podvozek Chybí mi dioda upozorňující na nutnost přeřazení
Svkěle sladěný celek Beznadějně vyprodáno!
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Toyota
Typ: Yaris GRMN
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1798 ccm
Plnění motoru: kompresor
Palivo: benzín
Pohon: přední kola
Výkon: 156 kW/212 koní v 6800 ot./min
Točivý moment: 250 Nm v 4800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.4 s
Maximální rychlost: 230 km/h (el. omezeno)
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 10.6 / 5.7 / 7.5
Objem palivové nádrže: 42 litrů
Délka: 3945 mm
Šířka: 1695 mm
Výška: 1510 mm
Rozvor: 2510 mm
Pohotovostní hmotnost: 1135 kg
Objem zavazadlového prostoru: 286 / 1180 litrů