Nabídka SUV se u všech automobilek světa v posledních letech výrazně rozšířila. Když dnes nemáte alespoň jedno SUV nebo crossover v každé velikosti, konkurence vás převálcuje. Ví to i japonský výrobce, jehož jedním z nejnovějších přírůstků mezi zvýšenými modely je Toyota Corolla Cross.
Jeho velikost poznáte z názvu
Toyota má v nabídce SUV a crossovery všech velikostí od maličkého Aygo X až po (v Evropě) Land Cruiser 150. Jenže jedna kolonka nebyla tak úplně zaplněná, protože mezi C-HR a RAV4 nebyl žádný model. To se před časem změnilo, takže pokud chcete kompaktní crossover, můžete sáhnout po modelu Corolla Cross. Ten na svou přibližnou velikost odkazuje právě názvem.
Velikostně jde o model, vycházející z běžné Corolly. Dlouhý je 4,46 metru, široký bezmála 1,83 metru a na výšku naměříme 1,62 metru. Stojí tak na délku mezi pětidveřovou Corollou hatchback (4,37 m) a kombíkem Touring Sports (4,65 m), ale je širší (1,79 m) a samozřejmě také vyšší (1,435 m). Rozvor odpovídá pětidveřovému hatchbacku (2,64 metru), kombík i sedan mají rozvor o 60 mm delší.
Přehledná kabina a moderní infotainment
Stejně jako je designově jednoduchá zvenku, tak to platí i uvnitř. Palubní deska je přehledná, nejsou na ní žádné zbytečné ovladače. Potěší, že klimatizace a topení se ovládá fyzickými tlačítky. Ta jsou vcelku malá a nacházejí se hned pod výdechy. Pro nastavení teploty slouží klasický otočný ovladač, což je skvělé, protože teplotu upravíte i poslepu. O kus níž jsou pak ovladače pro vyhřívání předních sedadel a volantu a zdířka na klasický USB kabel.
Vše ostatní se ovládá v infotainmentu. Ten je úplně nový, moderní a s pěknou jemnou grafikou. Jde o infotainment Toyota Smart Connect, přičemž všechny verze mají dotekový displej s 10,5“ úhlopříčkou. Potěší, že Toyota Corolla Cross umí Apple CarPlay i Android Auto a to navíc bezdrátově. Jen jeho odezva by občas mohla být rychlejší…
Do kabiny se opravdu pohodlně usadí čtveřice průměrně vzrostlých cestujících. Pokud máte výrazněji přes 185 cm, místa na rozdávání mít nebudete, zejména před koleny už příliš prostoru nezbývá, ale na hlavu ho budete mít spoustu. Díky bohatému prosklení ale interiér nepůsobí stísněně. Mimochodem, je škoda, že ovladače na okna jsou obyčejné černé plastové čudlíky bez jakékoliv grafiky (má to tak ale každá Toyota…).
Zavazadlový prostor má standardně 436 litrů, což není úplně moc a takový Peugeot 3008 (520 – 591 litrů podle polohy zadních posuvných sedadel) nebo Škoda Karoq (479 – 588 litrů podle polohy zadních posuvných sedadel) mají objem větší. Pokud sklopíte opěradla zadních sedadel, dostanete se na 1359 litrů, což je opět výrazně méně než u zmiňovaných konkurentů. Podlaha navíc nebude rovná, ale opěradla zadních sedadel budou výše. Je to proto, že pod nimi se nachází akumulátor hybridního pohonného ústrojí.
Nejnovější generace hybridu
Pro Toyotu Corollu Cross jsou v nabídce dvě verze hybridního pohonu. Ten základní kombinuje elektromotor s benzinovým čtyřválcovým atmosférickým motorem s objemem 1,8 litru. Celkový výkon pohonné soustavy je 140 koní. Druhou možností je kombinace elektromotorů s dvoulitrem, přičemž celkový výkon pohonného ústrojí je 197 koní. Standardem je bezestupňová převodovka e-CVT a pohon předních kol. K dvoulitru si ale můžete připlatit za pohon všech kol AWD-i.
V případě testovaného dvoulitru se jedná o nejnovější pátou generaci hybridního pohonu. Jeho součástí je zcela nový Li-ion akumulátor. Skládá se celkem ze 180 článků, je o 40 % lehčí a umí dodat až o 14 % vyšší špičkový proud než předchozí provedení. Samotný benzinový čtyřválec je naladěn na 112 kW/152 koní a 190 Nm. Spolupracuje s předním elektromotorem, jehož výkon je 83 kW/111 koní a točivý moment 206 Nm a zadním elektromotorem s 29 kW/40 koňmi a 84 Nm. Celkový systémový výkon je 146 kW/197 koní. I tak se z místa na stovku rozjede za 7,5 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 180 km/h.
Auto bylo vybaveno pohonem všech kol a jak možná z jeho obchodního označení AWD-i tušíte, jde o čtyřkolku, kdy pohon zadních kol zajišťuje právě elektromotor. Přední a zadní náprava tady nejsou propojeny mechanicky. Půjde tedy spíše o čtyřkolku, jejíž služby využijete v případě snížené trakce anebo potřeby vyjet například ze sněhové závěje než pro off-roadové výlety.
Za volantem
Pokud už jste s nějakým hybridním, respektive full-hybridním autem jezdili, ani v případě nejnovější páté generace vás u Toyoty nic nepřekvapí. Jde o pohonné ústrojí, u něhož se o elektřinu vůbec nemusíte starat. Baterii nemusíte dobíjet ze zásuvky (ani to nejde) a prostě jen jezdíte jako jste zvyklí. Baterie není velká, auto čistě na elektřinu ujede jen kousek, rozhodně ne desítky kilometrů, ale chová se skoro jako běžné auto. Jen jede občas tiše, bez spalovacího motoru, čistě na elektřinu. Jakmile mu energie v baterii dojde, spalovací motor aktivuje, protože pomocí něj elektřinu také dobíjí.
Jízda je v tomhle autě plynulá a pokud jedete klidně a rozvážně, je v kabině příjemné ticho. Pokud je spalovací motor nastartovaný a vy na plynový pedál nešlapete nijak výrazně, drží bezestupňová převodovka nízké otáčky. Dvoulitr se v nich jen tak příjemně povaluje. Když trochu přidáte, převodovka otáčky zvýší a zároveň se do práce zapojí i elektromotory. Pružnost auta potěší, protože zrychluje vcelku ochotně.
Hybridní pohon má nejvíce benefitů v městském provozu, kde jízdu na elektřinu auto využívá nejčastěji. Jestli jedete na spalovací motor nebo na elektřinu často nemusíte ani poznat, jistě to prozradí zelená kontrolka „EV“ v kapličce přístrojů. Aktivace i připojení spalovacího motoru k pohonu, stejně jako jeho deaktivace a odpojení je totiž při běžné klidné jízdě prakticky neznatelné. Poznat to skoro nejde ani pokud se na to zaměříte.
Jiná situace bude, pokud vyrazíte mimo město a budete chtít jezdit svižně, častěji předjíždět, případně, když vyrazíte na dálnice. V tu chvíli totiž zjistíte, že bezestupňová převodovka se pro to úplně nehodí. Kvůli její konstrukci a jejímu fungování totiž nechává při výraznějším sešlápnutí plynu konstantě vytočený motor v určitých otáčkách, přičemž rychlost stoupá. Jakmile plynový pedál uvolníte, otáčky opět klesnou níž. Jako příklad lze uvést třeba předjíždění. Původně jedete přibližně devadesátkou po dálnici, motor točí jen těsně nad volnoběhem, ale vy se rozhodnete předjet auto, takže sešlápnete plynový pedál výrazněji. V tu chvíli se motor vytočí například na 4000 ot./min, kde zůstane. Auto začne nabírat rychlost a vy předjíždíte. Jakmile auto předjedete, zařadíte se do svého pruhu, plynový pedál opět uvolníte a motor se vrátí zpět nad volnoběh. A to se děje pokaždé, když výrazněji přidáte. Potěší ovšem, že dynamika auta vůbec není špatná. A to jak ta již zmiňovaná pružnost, tak i absolutní dynamika při zrychlování z místa.
Překvapením byla spotřeba paliva, hlavně ve městě. Tady se totiž úplně běžně dokáže hybridní Toyota Corolla Cross pohybovat s hodnotami do pěti litrů na sto kilometrů. Na dálnici ovšem spotřeba výrazněji roste, protože se ke slovu příliš nedostanou elektromotory. Počítejte s tím, že se stěží dostanete pod sedm. Na konci testovacího týdne, kdy jsme kombinovali město, dálnice i okresní silnice asi ve stejném poměru, přičemž jsme rozhodně nejezdili na co nejnižší spotřebu paliva, jsme se dostali na šestilitrovou hodnotu.
Pochválit zaslouží podvozek, respektive jeho naladění. Jde o klasický neadaptivní podvozek s tlumiči a pružinami, ale hlavní slovo tu dostaly komfort a jistota. Testovaný kus obouval 18″ kola, ale přes nerovnosti se přenášel naprosto jistě, přičemž je před posádkou velmi šikovně schovává. Potěší i při změně směru, protože karoserie se nijak nepříjemně nenaklání ani nekymácí a auto, navzdory své výšce, jistě drží zvolenou stopu. A to i na sérii nerovností.
Závěr a cena
Toyota Corolla Cross je modelem, který japonské automobilce velikostně v nabídce SUV chyběl. Vypadá hezky, dobře jezdí a má příznivou spotřebu paliva. Pokud jste klidnější řidiči, nebude vám vadit ani chování bezestupňové převodovky, naopak si budete užívat, že se při běžné jízdě snaží držet co nejnižší otáčky a v kabině je díky tomu klid. Ve městě se navíc spalovací motor často vypíná a auto jezdí na elektřinu.
A cena? Toyota aktuálně Corollu Cross nabízí v rámci akčního ceníku od 739 900 Kč, přičemž jde o hybridní verzi s 1,8litrovým motorem. Dvoulitr stojí akčních 814 900 Kč. Jde o akční ceny včetně bonusu za výkup vašeho stávajícího vozu (35 000 Kč). Běžné ceny jsou od 844 900 Kč, respektive 919 900 Kč. Testovaný kus byl ovšem v nejvyšší výbavě a s pohonem všech kol, jeho cena je akčních 1 034 900 Kč (standardně 1 139 900 Kč). Příplatkových prvků je v ceníku minimum, prakticky se omezují na jediný paket ke každé výbavě a lepší lak karoserie. Všechny ceny jsou s DPH.
Technické údaje:
Auto: | Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid e-CVT AWD (2023) |
Motor: | benzinový čtyřválec + 2x elektromotor |
Objem válců: | 1987 ccm |
Plnění motoru: | atmosférické |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 112 kW/152 koní (spalovací motor) |
Točivý moment: | 188 – 190 Nm (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 7,5 s |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Převodovka: | bezestupňová (e-CVT) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 5,1 – 5,4 l/100 km |
Emise CO2: | 114 – 122 g/km |
Objem nádrže: | 43 litrů |
Délka: | 4460 mm |
Šířka: | 1825 mm |
Výška: | 1620 mm |
Rozvor: | 2640 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1435–1550 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 436 / 1359 litrů |
Jezdim Corollu Cross Premium Edition AWD od brezna. Spotreba je ale vyrazne mensi nez je v testu. Toyota hybrid umi a staci se naucit pohrat si s plynem. Nekdy i pri 110 km/h spina ev mod. napr. 150 km jela 49 % vzdalenosti a 58 % casu v ev modu z Polska pres Krkonose a cast dalnice (dle app Toyota MyT).
Díky za doplnění, my na to přeci jen máme jen 6 dní a pár stovek kilometrů.