2021-toyota_aygo_x- (2)

Nová Toyota Aygo X: nová generace dostupného stylu a zábavy

Od Josef Pelikán | Zdroj a foto: Toyota - Tisková zpráva - 5. 11. 2021


Zbrusu nová Toyota Aygo X je crossover třídy minivozů, navržený a vyráběný v Evropě pro život ve městě i mimo něj. Vyrábět se bude v kolínském závodě Toyota Motor Manufacturing Czech Republic a na trh přijde během prvního pololetí příštího roku.

Toyota při návrhu nového Ayga X provedla napříč celou Evropou důkladný průzkum požadavků na městské cestování, naslouchala přáním zákazníků a jejich požadavkům po stylovém, kompaktním automobilu.

Aygo X je postavený na podvozkové platformě TNGA (Toyota Global New Architecture) GA-B, která se poprvé uplatnila u nového Yarisu, evropského Auta roku 2021, a později též u provedení Yaris Cross.

Přečtěte si také:  Mazda láká na nové velké SUV pro Evropu. CX-60 zlehoučka podhaluje v prvním videu

Vůz vyniká ve městě nebo na dálkových trasách kompaktními rozměry a agilitou, aby v řidiči vyvolával za volantem potřebnou jistotu. Kromě toho musí evokovat a zprostředkovat emoce, ale současně využívat ty nejlepší technologie v kompaktním celku, to vše v souladu s hospodárným provozem.

Odvážný design a nápadné barvy

Již od konceptu Aygo X Prologue, který připravilo evropské návrhářské a vývojové centrum Toyota ED2 ve francouzské Nice, chtěli návrháři značky nabídnout evropským zájemcům o kompaktní vůz odvážný design.

Aygo od své premiéry na trhu v roce 2005 představovalo nejdostupnější vůz značky Toyota v Evropě, který zákazníkům dělal radost svým mladistvým, svěžím a zábavným charakterem.

Noví zájemci o Toyotu více než dříve požadují eleganci, individuální charakter a možnost projevit svoji osobnost. Návrháři ED² navázali na postavení stylové ikony ve třídě minivozů s cílem navrhnout koncepční vůz přesně pro takové zákazníky.

„Každý si zaslouží senzační vůz. Při pohledu na Aygo X Prologue mohu s hrdostí prohlásit, že přesně takový tým ED² stvořil. Mám velkou radost, že v tomto segmentu působí skutečně revolučně,“ řekl Ian Cartabiano, ředitel pro design, Toyota European Design and Development (ED2).

V návaznosti na úspěšné odhalení a pozitivní přijetí atraktivní varianty Ayga X Prologue v odstínu „zářivá chilli červená“ byl projekt Aygo X přesměrován na belgické oddělení designu společnosti Toyota Motor Europe, kde týmy návrhářů v úzké spolupráci s produktovým plánováním a vývojovým centrem proměnily nového zástupce třídy minivozů z původního konceptu v reálný produkt.

Výrazný dvoubarevný lak karoserie Ayga X se ve spojení s novou koncepcí barev koření odrazil v jedinečném ostrém profilu, který upoutá pozornost důrazem na postoj nového modelu, připraveného vrhnout se s chutí do akce.

Přečtěte si také:  Alfa Romeo by se mohla vrátit ke kořenům a nabídnout opět čistě sportovní auta

Pocit dynamiky ve prospěch sportovnější image ještě akcentuje nová klínovitá linie střechy. High-tech přední světla zdánlivě obepínají kapotu ve tvaru křídla, zatímco velká mřížka chladiče o něco níže společně s mlhovými světly a ochranným krytem nárazníku vytváří motiv zdvojeného lichoběžníku, jenž je součástí identity Ayga.

Nový barevný koncept se inspiroval různými druhy koření. Pro nové Aygo X tak byla navržena jedinečná sestava barev, z nichž každá reprezentuje odlišnou esenci a osobnost vozu.

  • Cardamom – kardamom hlásá mimořádný styl i eleganci, zprostředkující kultivované a neokázalé estetické kvality s efektem středně syté zelené.
  • Chilli – chilli paprička je ohnivá a prémiová barva, která upoutá pozornost svým vřelým a hlubokým barevným leskem, za nímž stojí jemné třpytivé vločky kovu v modrém odstínu, začleněné do červeného laku.
  • Ginger – zázvor je rafinovaná béžová stálice, poukazující na dobrodružného ducha a vřelost.
  • Juniper – jalovec je mladistvě působící dotek mužnosti, modrá barva vytvořená speciálně pro tento model, kterému dodává ledový chlad, decentně doplněný o načervenalé tlumené podtóny.

Každý z těchto efektních odstínů koření je v nápadném kontrastu vůči černé střeše a zádi (vozy v dvoubarevném lakování), čímž Aygo X okamžitě vystupuje z davu jako svébytný model.

Uvedený motiv koření se však netýká jen exteriéru vozu. Hlavní prvky interiéru jsou sladěny s tóny koření na karoserii, a propůjčují tak kokpitu markantní design, zahrnující i přístrojovou desku a středový panel. Při bližším zkoumání sedadel objevíme prošívaný symbol „X“, decentně začleněný přímo do tkaniny. Označení modelu Aygo X se rovněž jemně odráží ve světlometech podle designové filozofie „keen look“ s cílem dodat tomuto vozu robustní a soudržnou identitu.

Přečtěte si také:  Toyota GR Yaris dostane osmistupňový automat. Automobilka už auto vyvíjí

„Dvoubarevné lakování Ayga X okamžitě přitahuje pozornost přihlížejících. Očividně to není pouze detail. Je to nedílná součást designu,“ říká Anastasiia Stoliarova, produktová projektantka pro Aygo X, Toyota Motor Europe.

Pikantnější limitovaná edice modelu Aygo X v odstínu Cardamom (kardamom) bude k dispozici pouze omezenou dobu po uvedení do prodeje a napříč celým vozem se uplatní i matné akcenty v oranžovém odstínu Mandarina, jako např. proužky na karoserii a speciálních 18″ kolech z lehkých slitin s matně černým povrchem. Motiv Mandarina se promítá i do panelů v interiéru a designu látkového čalounění sedadel.

Kompaktní a hbité

Nový jedinečný zástupce třídy minivozů používá osvědčenou a úspěšnou podvozkovou platformu GA-B, která z Toyoty Aygo X dělá jedinečný crossover s upravenou zmenšenou zadní částí podvozku v kombinaci s kratšími předními i zadními převisy.

Nové Aygo X s délkou 3700 mm přerostlo předchůdce o 235 mm, ačkoli rozvor narostl jen o 90 mm. Přední převis je o 72 mm kratší než v případě Toyoty Yaris, zatímco největší dostupná kola nyní mají 18″.

Přečtěte si také:  Máte velkou rodinu? Toto jsou nejlevnější 7místná auta na trhu v České republice

Aygo X, navržené pro úzké městské uličky, se též chlubí mimořádně malým poloměrem otáčení (jen 4,7 m), jedním z nejmenších v celém segmentu.

Celková šířka karoserie se v porovnání s modelem Aygo zvětšila o 125 mm na 1740 mm. Mezeru mezi předními sedadly tak bylo možné zvětšit o 20 mm, čímž se rozestup mezi pasažéry v oblasti ramen zvětšil o 45 mm. Na čele segmentu stojí i prostor pro zavazadla – délka zavazadelníku narostla o 125 mm a díky promyšlenému řešení prostoru za zadními sedadly se v porovnání s předchozí generací podařilo nafouknout objem o více než 60 litrů na výsledných 231 litrů.

Kromě toho ‚pagodová‘ koncepce střechy pomáhá zachovat malé celkové vnější rozměry při zachování pohodlné a prostorné kabiny pro řidiče i zbytek posádky. Výška vozidla se zvětšila o 50 mm na 1510 mm.

Soustava řízení byla odladěna pro městský a předměstský provoz na evropském kontinentu; nová bezstupňová převodovka S-CVT zprostředkuje v dané třídě nejlepší prvotní odezvu, intuitivní řazení a lineární charakter při zachování dobrého poměru výkonu a spotřeby paliva.

Sebejisté

Každý řidič touží po jistotě za volantem, ať již při proplétání městem nebo zdolávání tras na dálnicích, a proto Aygo X zprostředkuje sebejistou jízdu hned v několika směrech.

Světlá výška kompaktního crossoveru se zvýšenou karoserií narostla oproti předchozí generaci o 11 mm, a tak Aygo X dodává řidiči více jistoty na každém povrchu.

Poloha sedadel se zvýšila o 55 mm ve prospěch lepšího očního kontaktu s ostatními účastníky silničního provozu, zejména cyklisty a chodci. Kromě toho se o 10 % zvětšil úhel předního A-sloupku (nyní 24°) v zájmu co nejlepšího výhledu ven.

Přečtěte si také:  Nový Renault Austral se představuje. K zákazníkům dorazí koncem roku

Větší kola a pneumatiky jsou sladěny s osvědčeným systémem odpružení TNGA, který společně s vylepšenou klopnou tuhostí a menšími náklony vozidla zprostředkuje mimořádné jízdní pohodlí a míru kontroly.

Oslovující emoce

Vedle smělého designu a koncepce barev koření evokuje Aygo X dojem robustního vozu připraveného vyrazit kamkoli, o čemž svědčí 40% poměr pneumatik vůči karoserii, příslušející vozu z kategorie crossoverů.

K potlačení hluku v interiéru napomohlo široké uplatnění a optimalizace zvukově izolačních hmot, a tak se v kabině podařilo o 6 % zlepšit index srozumitelnosti řeči na úroveň srovnatelnou se špičkou segmentu.

Výsledkem spolupráce Toyoty s dodavatelem JBL je prémiový audiosystém, jehož akustický profil byl upraven v souladu s charakteristickými vlastnostmi Ayga X. Audiosystém se čtveřicí reproduktorů používá zesilovač o výkonu 300 W a velký 200mm subwoofer v zavazadlovém prostoru pro hutné basy, živou odezvu reproduktorů a čistý zvukový projev v širokém spektru kmitočtů.

2021-toyota_aygo_x- (12)

Ničím neomezený výhled vzhůru si užije posádka Ayga X v provedení s vysunovací látkovou střechou (výbava na přání), která se mezi crossovery segmentu A objevuje vůbec poprvé. Nová látková střecha byla navržena tak, aby si ji vychutnal i řidič za volantem – otvor je větší o 40 mm při 20% zvětšení úhlu výhledu ven.

Látková střecha z vysoce kvalitních materiálů, které jsou typické spíše pro luxusní modely, nabízí zvýšenou ochranu před vodou a prachem. K odolnosti a robustnosti pro cestování bez obav přispívá i nová konstrukce aerodynamického deflektoru.

Přečtěte si také:  Toyota představila novou koncepci evropských autosalonů

Emoce jsou zaručeny – ať již vůz pouze stojí na místě, při vychutnávání ticha v kabině nebo během jízdy.

Technologicky vyspělé

Aygo X je kompaktním vozem, v jehož výbavě najdeme i některé z důležitých moderních technologií.

Se svojí Toyotou Aygo X bude každý zákazník propojen prostřednictvím systému Toyota Smart Connect a mobilní aplikace MyT.

Toyota Smart Connect zahrnuje velký 9″ dotykový displej s vysokým rozlišením, difuzní osvětlení a bezdrátové nabíjení, a nabízí tak zákazníkům bezproblémové uživatelské prostředí s doplňkovou mobilní aplikací MyT. Pomocí aplikace MyT může majitel sledovat různé analýzy vozidla, jako např. analýzu jízd, stav paliva v nádrži, varování nebo sledování polohy vozidla.

Nejnovější multimediální systém od Toyoty ve vyšších výbavových liniích dále nabízí navigaci na bázi cloudu, která zprostředkuje dynamické informace o trase na bázi on-line služeb. V průběhu času budou uváděny nové služby prostřednictvím on-line aktualizací, a tak bude touto cestou do systému automaticky dodáván nový software i online služby. Systém Toyota Smart Connect dále nabízí kabelové i bezdrátové připojování chytrých telefonů prostřednictvím technologií Android Auto a Apple CarPlay.

Pro nejnovějšího zástupce třídy minivozů se rovněž uvádí vyspělý systém full-LED světel, který uvedenou technologii zpřístupňuje většímu počtu zákazníků. Světla denního svícení a směrová světla sestávají ze dvou světlovodů lemovaných jemnou žhnoucí září k akcentování ikonického profilu Ayga za všech světelných podmínek.

„Aygu X jsme prostřednictvím světlometů dodali soustředěný a sebejistý pohled. Neboli, jak říkáme v designovém jazyku Toyoty, ‚keen‘,“ říká Tadao Mori, vedoucí pro stylistické ztvárnění, Toyota Motor Europe.

Aygo X znamená velký skok kupředu ve smyslu bezpečnosti, kdy tento model ze segmentu minivozů bude poprvé na všech trzích standardě vybaven bezpečnostním systémem Toyota Safety Sense.

Přečtěte si také:  Anketa ukázala, jaká auta už by si jejich majitelé znovu nekoupili. "Vítěz" překvapil

Nejnovější paket Toyota Safety Sense používá jednookou (monokulární) kameru ve spojení s milimetrovým radarem. Předkolizní bezpečnostní systém (PCS) s funkcí rozpoznávání vozidel navíc nyní funguje i za vyšších rychlostí. Premiéru v Toyotě Aygo X má funkce rozpoznávání chodců ve dne i v noci, rozpoznávání cyklistů za denního světla, asistenční systém pro zmírňování rizika kolize na křižovatkách, adaptivní tempomat, asistent pro udržení v jízdním pruhu a nouzový asistent řízení.

Aygo X se chlubí dalšími prvky pasivní bezpečnosti, jako např. konstrukčními výztuhami pro pohlcování nárazové energie k zajištění všestranné bezpečnosti.

Provozně hospodárné

Aygo X bylo od počátku navrhováno tak, aby garantovalo maximálně hospodárný provoz.

Aygo X má například nejnižší hmotnost surové karoserie ze všech vozů napříč automobilovými segmenty A a B (mini a malé vozy), což samo o sobě pomáhá k dosažení vynikající spotřeby paliva.

Ke snížení spotřeby napomáhají i výlisky v prostoru předního nárazníku a podběhů kol, které lehce odklánějí proud vzduchu směrem od pneumatik, a potlačují tak víření vzduchu na přídi a kolem boků vozidla. Výlisky kolem podběhů zadních kol dále pomáhají odklánět proud vzduchu od zadních pneumatik k bodu sbíhání na zádi vozidla.

K pohonu Toyoty Aygo X slouží opakovaně oceňovaný litrový tříválec 1KR-FE, jenž doznal dalších zlepšení v souladu s evropskými předpisy a nabízí vysokou míru spolehlivosti a výkonu s cílovým parametrem spotřeby paliva pouhých 4,7 l/100 km a emisí CO2 na úrovni 107 g/km.

Přečtěte si také:  Máte velkou rodinu? Toto jsou nejlevnější 7místná auta na trhu v České republice

Zbrusu nové Aygo X, navržené a vyráběné v Evropě, v České republice, pro evropské zákazníky, bude v evropských městech udávat trend od první poloviny roku 2022.