Subaru WRX STI je jedním z posledních aut, která k jízdě přistupují “mechanicky”. Opravdu rychlou jízdu nedá zadarmo a musíte si ji zasloužit, o to víc si to ale potom užijete. Přesně to ale chceme!

Na test Subaru WRX STI jsme se opět těšili, i když není nejrychlejší, nejhlučnější ani nenabízí všemožné nejmodernější “driftovací módy”, výfukové klapky a podobně. Tohle auto je syrové. Připomíná auta taková, jaká byla dřív.

Jiné na první pohled…

Pokud sáhnete po výbavě Sport, pak na první pohled poznáte, s čím máte čest. Na víku kufru je velké křídlo, z nárazníku čouhá čtveřice koncovek a pod koly vykukují velké brzdy. Testované auto bylo navíc polepeno ve stylu závodních aut a budilo tak ještě větší pozornost. Ovšem pouze v tom dobrém slova smyslu. Na ulici jsme už dlouho nepotkali tolik lidí, řidičů a chodců, kteří by zvedali palec a mávali na nás. Subaru WRX STI už jsme měli v rukách několikrát a nikdy se nestalo, aby vyvolalo závist – takovou tu nezdravou…

Hlavně si, prosím, nekupujte základní výbavu Active. Můžete namítnout, že některé prvky výbavy, které má testovaný Sport, nepotřebujete, ale Active nemá to kultovní křídlo. Bez něj WRX STI vypadá. No, prostě fakt blbě. Přesně tak jako ženská bez prd*ele. A je snad něco víc, co k Subaru WRX STI patří víc než modrá barva a zlatá kola?

Motor

Těším se na první start motoru, na ten typický zvuk boxeru. Zvuk je sytý a hutný, přesto není hlučný. Sousedi o vás ale ráno vědět budou… 😀

STÍčko pohání čtyřválcový dvou a půl litr s turbem. S docela velkým turbem. Zapomenout tak musíte na moderní přeplňované turbomotory, které znatelně zatahují od nízkých otáček. Tady je zrychlování v nízkých otáčkách vlažnější, ale to přestane platit kolem tří tisíc otáček. Přibližně v tu chvíli se do toho totiž opře naplno turbo a pošle do válců pořádnou porci vzduchu. Přeplňování turbem tu není kvůli papírovému snižování emisí, ale právě kvůli výkonu. Zajímá vás snad spotřeba u auta, se kterým si užijete tolik zábavy? Pokud ano, počítejte při klidné jízdě kolem 9 l/100 km, při střelbě po okreskách klidně dvojnásobek…

Příval výkonu je velmi příjemný a pokud motor budete držet nad třemi tisíci otáček, pak vězte, že jízdu si budete opravdu užívat. Ovšem pouze za předpokladu, že auto chcete “opravdu řídit”. Pokud se vám naopak líbí například chování Volkswagenu Golf R, STI vás asi neosloví… A je to dobře. Obě auta jsou opravdu rozdílná. Volkswagen Golf R je mnohem jednodušší na řízení a s trochou nadsázky s ním dokáže jet opravdu rychle prakticky každý.

Bez elektroniky se také neobejde

Ani Subaru WRX STI ale dnes není a nemůže být čistě mechanickým autem, elektronika mu také pomáhá. Elektronika například ovládá středový diferenciál, který tak může ještě lépe rozdělovat točivý moment mezi nápravy, a nebo pomáhá zlepšit ovladatelnost pomocí systému Active Torque Vectoring (ATV). Ten je součástí plně deaktivovatelného stabilizačního systému a má za úkol přibrzďovat vnitřní přední kolo a současně přenášet vyšší točivý moment na to vnější.

Mimochodem diferenciály má STÍčko tři, přední (planetový samosvorný), zadní (samosvorný Torsen) a již zmíněný aktivní elektronicky řízený středový diferenciál DCCD (Driver’s Control Center Differential System), který posílá výkon přesně tam (na přední či zadní diferenciál), kam je v danou chvíli potřeba. Pokud si tedy nebudete hrát s jeho nastavením. Diferenciál ma totiž několik možností nastavení, od čistě automatického až po zcela uzamčený.

Jízda

Na Subaru WRX STI se nám nejvíce ze všeho líbí jeho reakce. Rekace na všechno. Cokoliv uděláte, stane se hned. Chcete zatočit? Pohněte s volantem o 1° a auto už zatáčí, přitlačte plynový pedál k zemi a motor se začne nadechovat. Snad jen brzdy by mohly mít ostřejší nástup. Auto je hodně agilní, hbité, mrštné. Prvních pár kilometrů si musíme na jeho bleskové reakce zvykat, zvláště, když jsme do něj přesedli z velkého, pohodlného SUV

Také výkonu je dostatek, tři stovky koní dokáží auto bezpečně rozpohybovat během chviličky. Motor táhne až k červenému poli, změna rychlosti pak probíhá řadící pákou s mechanickou odezvou a příjemně krátkými drahami.

Je ale čas na naše oblíbené kroucené okresky na Křivoklátsku. Jízdní režim přepínáme do Sport Sharp (S#), v němž jsou reakce na sešlápnutí plynového pedálu okamžité a motor táhne za doprovodu sytého zvuku jako smyslů zbavený. To ale není to, co vás bude tolik bavit. To zajímavé přijde s první zatáčkou…

Díky možnosti nastavení sevření středového diferenciálu je možné si auto “naladit” přímo pro vás. Chcete, aby bylo auto divočejší, přetáčivější? Nastavte si diferenciál na méně sevřený (Auto -). A nebo naopak chcete trakce více? V takovém případě ho více sevřete (Auto +). V každém případě bude ale trakce působivá a na výjezdy ze zatáček bokem lze na suchu zapomenout. A nebo ne? Subaru WRX STI má klasickou mechanickou ruční brzdu, která umí zadní nápravu odstavit tááák jednoduše… Však se podívejte na fotky.

Perfektní je i podvozek, respektive jeho naladění. Na každodenní ježdění to sice není úplně ideální auto, ale že by z vás chtělo vytřást duši? To se také nestane. Podvozek je poddajný, nerozhodí ho žádná nerovnost a to ani při ostré jízdě v zatáčce. Kola jsou za všech okolností pevně spojena se zemí. STI s vámi komunikuje, a na rozdíl od většiny jiných sportovních aut je tady interakce řidiče, auta a jeho chování opravdu výrazná.

Nakonec jsem nejsmutnější z brzd. Ačkoliv jsou na obou nápravách obrovské kotouče (vpředu 326 mm, vzadu 316 mm) s čtyřpístkovými brzdiči vpředu a dvoupístkovými vzadu, jejich účinnost, stejně jako nástup bych si dokázal představit lepší. Tuto výtku je ale třeba u novinářského testovacího auta s najetými 11 tisíci kilometry brát s rezervou. S tímhle autem asi nikdo nejezdí pomalu a klidně…

Tady velí srdce…

Subaru WRX STI je jedním z posledních z rodu. Nejbližší konkurent v podobě Mitsubishi Lancer Evolution skončilo desátou generací, přímého konkurenta tak teď STI vlastně nemá. Ono vlastně nemá žádného konkurenta, protože prakticky všechna dnešní auta jsou “digitálnější”.

WRX STI ale není pro každého, protože vám rychlost nedá jen tak, naopak vás bude učit řídit. Bude vás nutit se neustále zdokonalovat, pracovat na sobě a to je to, co nás na něm baví nejvíc.

Chleba se bude lámat také v ceníku, kde jsou dvě výbavy s jasně danými prvky. Ta nižší, Active sice nenabízí zdánlivě zbytečné prvky jako bezklíčkové startování nebo lepší audio (rádio jsme si za celý týden ani nepustili…) či vyhřívané sedačky, ale také nemá křídlo na kufru. Základní cena je 1 089 000 Kč, testovaná výbava Sport stojí 1 199 000 Kč.

Už je připravena modernizovaná verze

Začátkem ledna automobilka představila verzi pro modelový rok 2018. Kromě drobných, často na první pohled nepostřehnutelných změn (většinou na technice či technologiích), které probíhají každý rok, půjde také o drobné retuše na designu. STI pro modelový rok 2018 dostane novou masku chladiče i jinak tvarovaný přední nárazníkem s většími nasávacími otvory a adaptivní LED světlomety jako má Forester. Nového designu se dočkají také litá kola. Promění se i interiér. V tom bude možné nalézt kvalitnější materiály, nový multifunkční displej nad palubní deskou či větší, až 7″ displej multimedií. Zapomenout ale nesmíme ani na takovou zbytečnost jako je zadní loketní opěrku s držáky nápojů…

Zajímavější budou ale jistě úpravy na technice. Subaru slibuje nové nastavení tlumičů i pružin. Jiné nastavení dostane také posilovač řízení a manuální řazení. Přední brzdy dostanou šestispístkové třmeny, na zadní nápravě bude zvětšen průměr kotoučů. Inženýři zapracovali i na nastavení středového diferenciálu DCDD, který dostane přepracovaný software, takže přenosy výkonu by měly být výrazně rychlejší a plynulejší. Na motoru se prý žádné změny neudály.

Novinkou však bude tzv. balíček “Performance Package”, který bude obsahovat ještě sportovnější sedadla Recaro, červené brzdové třmeny s účinnějšími brzdovými destičkami Jurid. Auto pak také přijde o střešní okno, takže nejen ušetří hmotnost, ale také sníží těžiště.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Subaru
Typ: WRX STI
Motor: čtyřválec s protiběžnými písty (boxer)
Objem válců: 2 457 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: 4×4
Výkon: 221 kW/300 koní v 6 000 ot./min
Točivý moment: 407 Nm ve 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.2 s
Maximální rychlost: 255 km/h
Převodovka: manuální šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km): 14.0 / 8.4 / 10.4
Délka: 4 595 mm
Šířka: 1 795 mm
Výška: 1 475 mm
Rozvor: 2 650 mm
Pohotovostní hmotnost: 1575 – 1615 kg
Objem zavazadlového prostoru: 460 litrů
Ceník: k nahlédnutí tady