Škoda má v nižší střední třídě hned dva zástupce: menší Rapid a větší Octavii. Ačkoliv Octavia co do prodejnosti vítězí, ani Rapid si nevede špatně. Nabízí totiž dvojici karoserií, která uspokojí většinu zákazníků, a také několik zajímavých verzí. My jsme se podívali na tu s přídomkem ScoutLine.

test-skoda-rapid-spaceback-scoutline-14-tsi-dsg-p1

Kdo dnes nemá SUV nebo oplastovaný crossover, jako by snad ani nebyl. Jenže tahle móda se rozšiřuje už i na běžné verze automobilů. Obyčejné kombíky vymění své lakované nárazníky na ty s plastovými ochranami a hle, hned je tu nová cílová skupina. Takové auto přidala do nabídky nedávno i automobilka Škod, představila Rapid Spaceback ScoutLine.

Jde o novinku, která cílí na dobrodruhy. Ke karoserii hatchback, kterou automobilka nabízí pod označením Rapid Spaceback, přidává po vzoru modelů Octavia Scout plastové ochranné díly na nárazníky, prahy i plastové lemy kol. Rapid to ozvláštní, navíc to vypadá vlastně dobře. Pohon všech kol byste ale v nabídce hledali marně. To ostatně Škoda vyřešila tím, že verzi pojmenovala jen jako ScoutLine, nikoliv Scout jako u Octavie.

Beze změny zůstal i podvozek, světlá výška se nezměnila. Pokud byste si Rapid Spaceback Scoutline chtěli koupit práve pro občasné výlety mimo silnici (rozumějte polní cesty) a báli byste se o spodek auta, pak tu možnost zvýšení pdovozku máte. Stačí si připlatit necelých pět a půl tisíce korun za Paket pro špatné cesty a dostanete nejen dodatečný kryt motoru a převodovky, ochranu lanovodu ruční brzdy, ale právě zvýšený podvozek (vpředu o 15 mm, vzadu o 12 mm). To ostatně můžete udělat k jakémukoliv Rapidu.

test-skoda-rapid-spaceback-scoutline-14-tsi-dsg-p2

Naše auto bylo však bez paketu pro špatné cesty, navíc mělo příplatková větší 17″ kola. Na pohled vypadá vážně dobře, ale s vcelku nízkými pneumatikami 215/40 R17 bychom se raději do žádných náročnějších terénních výprav nepouštěli. Zůstali jsme tak nakonec u polní cesty, kterou by ale zvládl i obyčejný Rapid. V tomto případě tak jde zejména o odlišení se, protože příplatek oproti verzi Style, ze které Scoutline vychází, je znatelných 36 tisíc Kč. Ovšem také je tu vyšší výbava v podobné ceně (například kožený multifunkční volant, tempomat, 16″ kola a další), takže plasty vyjdou vlastně jen „na pár drobných„.

Přečtěte si také:  Trh nových aut se od toho s ojetými auty zcela liší. Ojetinám dominuje nafta

Pod kapotou bylo to nejlepší z nabídky, přední kola poháněl skrze dvouspojkovou převodovku DSG (pro tento motor jinou volbu nemáte) benzinový motor 1,4 TSI s výkonem 92 kW/125 koní a točivým momentem 200 Nm. Motor má krásně tichý a klidný chod, jeho dynamika je dostatečná a potěší i spotřebou paliva. Při běžném ježdění se lze v pohodě držet kolem 6,5 l/100 km, pokud se budete snažit, tak klidně i do 6 l/100 km.

Rozporuplné pocity jsem měl z převodovky, která sice řadí rychle a intuitivně, ale také se neobešla bez občasného cukání při rozjezdu, kdy občas reagovala hodně „zběsile“ a celým autem škubla. Při jízdě už nicméně fungovala o poznání lépe. Pokud by se vám přesto její výběr rychlostí nelíbil, můžete jí „radit“ páčkami po volantem a nebo samotný voličem pohyby vpřed a vzad. Ani tak ale nezaslouží bezvýhradné doporučení.

test-skoda-rapid-spaceback-scoutline-14-tsi-dsg-p3

17“ kola s poměrně nízkými pneumatikami se podepsaly na jízdním komfortu, ovšem nijak tragicky. Auto bylo díky tomu tužší, výraznější nerovnosti dalo posádce pocítit, ale při ostřejší jízdě po kvalitních silnicích svým chováním potěšilo. Rapid se příliš nenakláněl a působil jistě, s autem si tak můžete dovolit opravdu hodně.

Interiér prakticky žádné změny nedoznal. Odhlučnění se povedlo, materiály působí kvalitně a sedí se tu pohodlně. Za to ale mohou i povedená sportovní sedadla se skvěle vypadajícím čalouněním. Přední místa nejsou nijak velká, přesto by tu běžně vzrostlí pasažéři neměli mít problém. Dokonce i pětici cestujících odvezete, ačkoliv na delší cesty vzadu ve třech to rozhodně není.

Škoda Rapid Spaceback Scoutline není z nejlevnějších, vždyť testované auto atakovalo šesti set tisícovou metu… A za tyhle peníze už se dá pořídit i slušně vybavená a znatelně větší Octavia, jenže s Rapidem ve verzi Scoutline budete na silnici jedineční. Jen málokdy se vám stane, že byste další takové auto potkali. Navíc nejezdí špatně, jen bychom v tomto případě asi raději brali manuální převodovku. Ta se ovšem k testovanému motoru nenabízí a je potřeba sáhnout „o dvě deci“ níže…

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Rapid Spaceback ScoutLine
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 395 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: přední kola
Výkon: 92 kW/125 koní při 5 000 – 6 000 ot./min
Točivý moment: 200 Nm při 1 400 – 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.9 s
Maximální rychlost: 205 km/h
Převodovka: semistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.1 / 4.1 / 4.8
Emise CO2: 114 g/km
Objem nádrže: 55 litrů
Délka: 4 304 mm
Šířka: 1 706 mm
Výška: 1 459 mm
Rozvor: 2 602 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 221 kg
Objem zavazadlového prostoru: 415 / 1380 litrů
Ceník: ke stažení zde
Akční ceník: ke stažení zde