test-skoda-rapid-fl-10-tsi-81-kW

Test Škoda Rapid 1.0 TSI 81 kW (2017)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 26. 10. 2017


Facelift Škody Rapid, který vůz prodělal v letošním roce, byl na pohled poměrně nenápadný. Změny se ale udály spíše v místech, která nejsou vidět. Otestovali jsme Rapid s karoserií liftback a motorem 1.0 TSI.

Na pohled pouze kosmetické úpravy

Z hlediska vnějšího designu jde zejména o nové přední i zadní světlomety. Ty přední mohou mít bixenonové provedení, před modernizací byly pouze „xenonové“ s dálkovými halogenovými světly. Nové je i LED denní svícení, pomocí pásku ve spodní části světlometů. To se navíc funguje jako ukazatel směru, diody umí změnit barvu na oranžovou. Zadní světla dostala tmavší grafiku a pro světla je k dispozici světlovodivá trubice tradičně ve tvaru písmene „C“.

Interiér je prakticky beze změn. Jmenovat lze například jiný vzor palubní desky a také čalounění, které přibylo na místech, kde při uvedení modelu nebylo. Auto tak působí hodnotnějším dojmem, ale na větší a dražší Octavii výrazně ztrácí. Ta je stále nejen pocitově úplně jinde. Velmi dobrá je však ergonomie a vlastně i přehlednost interiéru.

test-skoda-rapid-fl-10-tsi-81-kW

Pohonné ústrojí

Základem nabídky je benzinový přeplňovaný tříválec 1.0 TSI se 70 kW a pětistupňovou převodovkou, kterým jsme se vozili při prvních jízdách v Německu. V testovaném autě byl ale výkonnější litrový tříválec s 81 kW a šestistupňovým manuálem. V nabídce je ještě výkonnější čtyřválec 1.4 TSI s 92 kW, který je však spojen výhradně s převodovkou DSG.

Motor potěšil klidným projevem už po startu, je prakticky prost jakýchkoliv vibrací a je i velmi dobře odhlučněn, hrubější je jen při rozjezdu. Příliš se to nezmění ani při jízdě, kdy se do interiéru jeho zvuk dostává jen decentně. Motor má velmi příjemný zátah v nízkých městských rychlostech, ale i v těch dálničních. Vždyť hodnoty maximální rychlosti i zrychlení z 0 na 100 km/h jsou lepší než například u Hondy Civic 1.0 VTEC-Turbo, která má vyšší výkon a je těžší jen o necelých 40 kg.

Motor ale trpí výraznou prodlevou mezi tím, kdy sešlápnete plynový pedál a tím, kdy zatáhne. Prodleva je opravdu výrazná a je třeba si na toto chování zvyknout. Také stabilita při dálničních rychlostech by mohla být lepší, auto je poměrně dost náchylné na boční vítr. Naopak díky lehkému předku jde auto ochotně do zatáček, směr mění s lehkostí.

test-skoda-rapid-fl-10-tsi-81-kW

A kolik spotřebuje paliva? Škodovka uvádí, že v kombinovaném režimu to bude 4,6 l/100 km, což je hodnota z říše snů. Reálně se ale s autem dá při běžné jízdě pohybovat kolem 6 l/100 km. Při 55litrové palivové nádrži to znamená poměrně slušný rádius.

17″ vypadají hezky, ale…

Až si budete auto konfigurovat, popřemýšlejte o tom, jestli chcete, aby auto hlavně hezky vypadalo a nebo bylo co nejpohodlnější. Testovaný model obouval 17″ disky, které vypadaly vážně dobře, ale posádce daly pocítit většinu nerovností. Při prvním seznámení ve Frankfurtu jsme zkoušeli také auta na 16″ discích a rozhodně půjde z hlediska pohodlní o lepší volbu.

Menší kola pomohou nejen komfortu, ale jistě také k nižší spotřebě paliva a i lepší dynamice. A konečně také ušetříte pár tisíc nejen při nákupu auta, ale pak i při nákupu nových pneumatik.

test-skoda-rapid-fl-10-tsi-81-kW

Závěr a cena

Jakkoliv to bude znít divně, myslím si, že výkonnější litrové TSI je pro Rapid nejlepší volbou. Motor je tichý, překvapivě kultivovaný a navíc je s ním auto vcelku svižné. Zapracovat by se však dalo na stabilitě při dálničních rychlostech, ale i na aerodynamickém hluku, který produkují zrcátka a oblast kolem horních rámů dveří. Překvapivé je, co Škoda s Rapidem za těch 5 let, co je na trhu, provedla, auto totiž vylepšila tolik, že majitelé prvních modelů by se divili, jaké je tohle auto dnes.

Základní cena Rapidu v nejnižší výbavě Active se slabším 1.0 TSI startuje na 304 900 Kč. Za tuto cenu však dostanete auto s klimatizací, rádiem s USB, elektrickými předními okny i zrcátky a podobně. Testované 1.0 TSI 81 kW ve výbavě Style začíná na 371 900 Kč.

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Pružný motor,Náchylnost na boční vítr v dálničních rychlostech
Při jízdě je motor tichý,Hrubější projev motoru na rozjezdu
Po modernizaci „dospělejší auto“,17″ kola dají pocítit nerovnosti
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Rapid
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,999 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,přední
Výkon:,81 kW/110 koní v 5 000 – 5 500 ot./min
Točivý moment:,200 Nm v 2 000 – 3 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.8 s
Maximální rychlost:,200 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.5 / 4.0 / 4.6
Emise CO2:,106 g/km
Objem nádrže:,55 litrů
Délka:,4 483 mm
Šířka:,1 706 mm
Výška:,1 461 mm
Rozvor:,2 589 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 190 kg
Objem zavazadlového prostoru:,550 / 1 490 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru