Přišly na trh společně – verze Sportline a Scout obohatily nabídku velkého Kodiaqu už předloni v září. Zatímco první jmenovaná se snaží obří SUV vtěsnat do sportovního dresu (jenž teď skutečně pořádně oblékla varianta RS), tak dobrodružný Scout přináší opravdovost zálesáckých toulek. Je s ním radost vyrazit mimo blyštivé asfaltky a už na první pohled poznáte, že Kodiaqu to nikdy dřív nesluší víc.
Plast a dřevo
Škodovácká zpráva je jednoznačně čitelná – nabídnout auto, které se nezalekne prašných cest, kamenitých polňaček ani mělčího brodu. Takový skaut-začátečník, který možná protřelým milovníkům přírody může být k smíchu, ale na rozdíl od nich se vyzná i v chaotickém prostředí města. A moderní doba univerzálům fandí, a dokonce je i protežuje, protože to, co chce lid, to je automobilkám svaté.
Scouta vždy pořídíte s pohonem všech čtyř kol, tedy s mezinápravovou spojkou Haldex páté generace, která za jízdy vypočítává optimální přenos síly mezi oběma nápravami. Auto ve standardu stojí na devatenáctipalcových kolech Braga, má chromované lišty oken, LED hlavní světlomety, stříbrný střešní nosič a výrazné oplastování nárazníků.
Uvnitř upoutají Alcantarové sedačky a dřevěné dekory na palubní desce, které vnitřek spolehlivě oteplují a jsou pěkným odkazem na místa, kam Kodiaq Scout patří. Povšimněte si také log na prahových lištách, v opěrácích sedaček nebo na palubní desce před spolujezdcem.
Že je tenhle Kodiaq výjimečný, sám dává na odiv také četnými emblémy na karoserii. Designová libůstka, která ovšem z konkrétní edice dělá výjimečné zboží a Scout je rázem první mezi rovnými.
Pusťte ho ven
V sadě tlačítek u řadicí páky samozřejmě nechybí tlačítko off-road, které umí do rychlosti 30 kilometrů za hodinu přepnout asistenční systémy do nastavení uzpůsobeného pro jízdu v terénu. Jinými slovy auto vám pomáhá při rozjezdech, brzdění a šourání se z prudkého svahu. To už známe od šikovné Octavie Scout a v autě snahu pomocníků citelně poznáte.
Světlá výška je větší o zanedbatelných šest milimetrů (oproti 30 mm v případě octavie a její varianty Scout). Vpředu má auto sympatický nájezdový úhel přes 19 stupňů, vzadu necelých 16 stupňů, ale plastům by případně oděrky neměly vadit.
Každopádně určitě doporučujeme připlatit si za adaptivní podvozek DCC, který reguluje tvrdost tlumičů podle toho, kudy jedete. Je to spolehlivý koumák na rozbité cesty. Nicméně je škoda, že i tak devatenáctky dělají ze Scouta na silnici zbytečně tvrdé auto.
Čas hájení
Z nabídky motorů pro Scouta (i normálního Kodiaqa) nyní vypadl benzínový dvoulitr, zůstává zážehová čtyřválcová patnáctistovka se 150 koňmi za 957 tisíc. Z dieselu vyberete oba dvoulitrové čtyřválec o výkonech 110 a 140 kW. Bi-turbo se 176 kW je výlučně spojeno s verzí RS.
Silnější diesel s jedním turbodmychadlem má pod kapotou i testovací kousek. Začíná na cenovce 1 052 000 korun a nabídne 400 Nm točivého momentu už od 1750 otáček. V říjnovém testu Kodiaqu Sportline nás tahle jednotka vzhledem ke svému rádoby sportovnějšímu zaměření úplně nepřesvědčila, ve Scoutu při rozvážnějších cestách mimo zpevněnou vozovku plní svůj úkol dobře. Nedrtí rychlost, je klidná a na hmotnost auta sedí mnohem lépe než slabší 110 kW varianta (která zase naopak v menším Karoqu zcela dostačuje). Přesto bychom se ještě silnější jednotce určitě nebránili…
Auto si dlouhodobě vezme něco přes sedm litrů nafty na 100 kilometrů, přičemž za vcelku rozumný apetit může i hezky synchronizované spolupráce motoru se sedmistupňovým automatem. S penězi ale rozehrála Škoda poměrně vysokou hru. Kodiaq od příchodu na trh podražil, a tak nastává čas hájení. Argumenty zní jasně: převeze sedm pasažérů, má bezedný kufr a nebojí se ušpinit. Čeští chataři, berete?
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Povedený design vozu,Cena
Vnitřní prostor,Slabší motory
Nebojí se ušpinit,Větší průchodnosti terénem brání mmj. světlá výška
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Kodiaq Scout
Motor:,2.0 TDI
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1968 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,140 kW/190 koní při 3500–4000 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 1750–3250 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,9.1 s
Maximální rychlost:,209 km/h
Převodovka:,sedmistupňová DSG
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.6 / 5.3 / 5.7
Emise CO2:,151 g/km
Objem nádrže:,60 litrů
Délka:,4706 mm
Šířka:,1882 mm
Výška:,1655 mm
Rozvor:,2791 mm
Pohotovostní hmotnost:,1795 kg
Objem zavazadlového prostoru:,v 7místném uspořádání 270/2005 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]
Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu