Mladoboleslavská značka Škoda staví nabídku SUV pěkně odshora, od největších po nejmenší. Posledním přírůstkem se stal model Kamiq, ale nenechte se zmást, nejmenší rozhodně neznamená malý. Na délku má 4,2 metru a hodně se samozřejmě myslelo i na praktickou stránku věci.
Zjednodušeně se dá říci, že jde o přizvedlou scalu. S ní totiž sdílí modulární platformu MQB-A0, pohonné jednotky a do značné míry také interiér. Jistou příbuznost najdeme i v oblasti vnějšího designu, hodně napoví třeba podobná grafika zadních světel, celkově se však kamiq tváří robustněji, ať už je to celkově vyšší stavbou nebo bohatým oplastováním. Je to ale hlavně na efekt, protože kamiq nemůže mít pohon všech kol. Světlá výška 188 milimetrů je ovšem slušná, takže nějaký lehčí výlet mimo asfalt zvládne bez ztráty kytičky.
Vnitřek je sice skoro stejný jako v případě scaly, ale to rozhodně není důvodem ke kritice. Interiér je útulný, hojně měkčené plasty mají zajímavou texturu a poctivé zpracování, takže se vám tady bude líbit. Tlačítková čistka jako v případě nové octavie se tady sice nekoná, ale úbytek některých méně důležitých tlačítek zde proběhl. Prořídl panel klimatizace a u vrcholného infotainmentu musíte zapomenout třeba i na kolečko pro regulaci hlasitosti.
Digitální éra
Budoucnost je zkrátka beztlačítková a digitální. Displej si můžete poručit i místo budíků a musím říct, že virtuální kokpit stojí za každou utracenou korunu. Na výběr je celá řada rozvržení a je jen na vás, jestli v danou chvíli upřednostníte velkou mapu navigace, bohatý výčet provozních údajů nebo třeba noční režim.
Špatný není ani infotainment, vrcholný Amundsen má displej o úhlopříčce 9,2 palce, pěknou grafiku a rychlé reakce. Systém ale tu a tam pozlobí, jednou odmítne zobrazit obraz z parkovací kamery, jindy obtěžuje s aktualizací softwaru, takže k úplné dokonalosti mu tak ještě trochu schází. To má se scalou společné.
Všechno ale kamiq dohání v praktičnosti. Díky výše ukotveným sedadlům je posaz více vzpřímený a prostor ve druhé řadě je díky tomu k pasažérům velmi štědrý. Stěžovat si nebudou ani na místo nad hlavou. Inženýři si totiž chytře poradili s panoramatickým oknem, které se nenavíjí dozadu tak, jak je zvykem, ale naopak dopředu, takže v zadní části neubírá místo roleta s motorem.
Kufr nabídne objem rovných 400 litrů, má pravidelný tvar a hlavně spoustu háčků a sítí, takže náklad zůstane na svém místě. Z těch chytrých maličkostí, kterými byl kamiq napěchovaný, se mi nejvíc líbily ochranné lišty, které po otevření chrání hrany dveří. Na úzkých parkovištích se nemusíte bát, že někomu vytlačíte důlek do dveří. Přišel s tím poprvé kodiaq, ale je škoda, že vaše dveře to před neurvalci neuchrání.
Umí jezdit i za 4 l/100 km
Už samotná nabídka motorizací naznačuje, že prim budou v případě kamiqa hrát hlavně zážehové jednotky, kterých je většina. Pokud ale hodně cestujete na velké vzdálenosti, můžete sáhnout po vznětové šestnáctistovce naladěné na 85 kW/115 koní a 250 Nm točivého momentu. Vedle šestistupňového manuálu je na výběr sedmistupňový automat, který jsme měli i my. Pracuje se dvěma suchými spojkami a v ceníku tvoří vůbec nejdražší kombinaci. Pod kapotou je motor dobře odhlučněný, nijak výrazně nevibruje a v interiéru neruší, samozřejmě v kontextu vznětových motorů, hladkého chodu benzínových jednotek pochopitelně nedosahuje. Po dynamické stránce vznětový motor příliš neohromí, s většinou zážehových motorizací budete rychlejší. Sprint na stokilometrovou rychlost autu zabere 10,4 sekundy a umí jet nejvýše 192 km/h.
Obecně jde o velmi dobře fungující kombinaci, motor je s převodovkou skvěle sladěný, rozjíždí se bez cukání a motor zbytečně nepodtáčí. Jeho předností je, jak už asi tušíte, výborná ekonomika provozu. Bez velké snahy si motor řekne o 4-5 litrů nafty, na okreskách se bez problémů dostanete i pod čtyřlitrovou hranici. Na dálnici počítejte s hodnotami začínajícími pětkou. Zážehové motory si v obdobných situacích řeknou o litr až dva více, takže si dobře spočítejte, jestli se vám investice do vznětového motoru skutečně vyplatí.
Po jízdní stránce kamiq vyloženě nepřekvapí. Je ze stejného těsta jako scala a také velmi podobně jezdí. Vyšší stavba karoserie ale umožnila měkčí naladění tlumičů, takže se na nerovnostech pohybuje o něco plavněji. V zatáčkách se karoserie trochu nakloní, ale děje se tak v přijatelných a hlavně předvídatelných mezích. Mechanické přilnavosti má auto dost na to, aby vzdorovalo nedotáčivosti i při svižnějším tempu, takže ve výsledku tolik nevadí, že motor má jen 115 koní.
Závěr a cena
Škoda Kamiq je dobře postavené auto, které v žádném zásadním ohledu nechybuje. Nabídne příjemné svezení, zajímavou výbavu a v kombinaci s naftovým čtyřválcem také výbornou spotřebu. K tomu již tradičně přibaluje prostorný interiér a spoustu chytrých maličkostí, které život s autem dělají příjemnější. Cenou se škodovka sice nepodbízí, na druhou stranu si ji dokáže bez problému obhájit.
Ceny aktuálně začínají na částce 407.900 Kč za litrový tříválec o výkonu 70 kW a výbavou Ambition, naftový čtyřválec s automatem už vás přijde nejméně na 507.900 Kč, výbavu Style si pak značka cení na 565.900 Kč. To už opravdu není málo, na druhou stranu už jsou ve standardu Bi-LED světla, automatická klimatizace, bezklíčové odemykání, zadní parkovací senzory nebo infotainment s 8palcovým displejem.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Kamiq
Motor:,vznětový čtyřválec
Objem válců:,1598 ccm
Plnění motoru:,přeplňování turbodmychadlem
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,85 kW/116 koní při 3250-4000
Točivý moment:,250 Nm při 1500 – 3250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.4 s
Maximální rychlost:,192 km/h
Převodovka:,sedmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.0-5.8
Emise CO2:,132-153 g/km
Objem nádrže:, 50 litrů
Délka:,4241 mm
Šířka:,1793 mm
Výška:,1553 mm
Rozvor:,2651 mm
Provozní hmotnost:,1364 – 1510 kg
Objem zavazadlového prostoru:,400-1395 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]