Nová, již čtvrtá generace SEATu Leon je poprvé v historii nabízena i s elektrifikovanými motorizacemi. Zatím je v nabídce jen mild-hybridní provedení, brzy ještě přijde plug-in hybrid. My jsme ale vybrali „obyčejný“ benzinový čtyřválec 1.5 TSI a vzali ho na dlouhý výlet.
1.5 TSI nebo 1.5 eTSI?
Při pohledu do ceníku si můžete všimnout zdánlivě dvou stejných motorizací se stejným objemem válců i výkonem, ale různým názvem (eTSI a TSI) a homologovanou spotřebou paliva. Vysvětlení je jednoduché. Ono ‚e‘ před TSI značí, že jde o elektrifikovaný motor. Jde o mild-hybridní jednotku, které pomáhá 48V generátor. Takové auto na elektřinu jet neumí, ale umí na ni pohánět palubní spotřebiče, takže umí při jízdě plachtit s vypnutým motorem. Více jsme se této technologii věnovali například v testu Volkswagenu Golf 1.5 eTSI anebo u videa o nové Škodě Octavia.
V rámci testu jsme totiž teď vyzkoušeli právě TSI bez ‚e‘. Jde o známý čtyřválcový motor, který sice nemá 48V generátor, ale zůstal mi systém vypínání dvou válců při nízké zátěži. Výkonově jsou na tom obě verze stejně, mají 110 kW/150 koní, ale liší se převodovkami. Zatímco eTSI je vybaveno výhradně dvouspojkovým DSG, tak TSI může mít jen manuální převodovku.
Otázka tady tedy nakonec nebude, jestli chcete moderní technologie a mild-hybridní pohon nebo „obyčejný“ benzinový motor, ale spíše, zda chcete řadit sami či to necháte na autě. Cenový rozdíl je 60 tisíc korun, což není úplně málo.
Dostatečně dynamický, příjemně úsporný
Leon není úplně velké auto, takže pro něj čtyřválec 1.5 TSI úplně dostačuje. Jeho 110 kW/150 koní a 250 Nm si musí poradit jen s 1330 kilogramy. Z 0 na stovku to dá za 8,4 sekundy a maximální rychlost je 216 km/h. Projev motoru je ale takový, že pokud po něm chcete výraznější dynamiku, musíte jej vytočit nad 2000 ot./min. Do té doby je poměrně mdlý.
V nejnižších otáčkách je čtyřválec příjemně tichý a přílišné hlučnosti se od něj nedočkáte ani ve vyšších otáčkách, ostatně hezky tiché je celé auto. Jediné nepříjemné zvuky pocházejí občas od kol, od nichž se na větších nerovnostech mohou ozvat duté rány. Testované auto bylo vybaveno adaptivním podvozkem DCC, který z něj dokázal v komfortním režimu udělat „pohodlnou limuzínu“, ale ve sportovním režimu naopak výrazněji ztuhne. Tvrdý ale není v žádné situaci, za což vděčí i dobrému výběru průměru disků kol, obouvá 18″ disky s pneu 225/40 R18.
Motor je spojený s šestistupňovou manuální převodovkou, jejíž dráhy jsou jasně vymezené a dobře padne do ruky. Vzhledem k projevu motoru ji budete využívat celkem často, zejména pokud budete chtít třeba předjíždět. Při běžné jízdě ale klidně můžete v 70 zařadit šestku a vydržíte s ní až do chvíle, než vjedete do města.
Ve chvílích, kdy jede motor s nízkou zátěží, přenastaví vačku a „odpojí“ dva válce – a to se děje hodně často. V tu chvíli se decentně změní zvuk a v kapličce přístrojů se objeví ikonka „eco“. Na rozdíl od Škody Octavia, kterou jsme se stejným motorem testovali nedávno, to nedoprovází žádné škubnutí.
A na rozdíl od škodovky se nám taky nestávalo, že by nefungoval infotainment nebo nějaká jeho část – v Octavii někdy třeba nešel deaktivovat systém Start/stop. Na druhou stranu se u Leonu ale párkrát stalo, že systém zapípal, objevila se oranžová ikonka v kapličce přístrojů a auto nahlásilo chybu „Front Assist“. Bylo to ale jen v noci na dálnici, přes den jsme tuhle chybu nezaznamenali. Mohla to být ale jen nějaká souhra náhod…
S Leonem jsme ujeli více než dva tisíce kilometrů po dálnicích, ale i po klikatých ostrovních silničkách a překvapila nás spotřeba paliva. Tu jsme totiž dokázali držet pod 6 l/100 km. Téměř 900km cesta po dálnicích a okresních silnicích s dodržováním předepsaných rychlostí jsme ujeli za 5,6 l/100 km, po ostrově jsme se na nepříliš dlouhých trasách pohybovali zpravidla do 7 l/100 km. A to s klimatizací puštěnou naplno.
Závěr a cena
SEAT Leon přivezl ve své čtvrté generaci novinky v podobě elektrifikace pohonného ústrojí. S mild-hybridní motorizací jsme ho vyzkoušeli zatím je při prvních jízdách, ale i s těmi „neelektrifikovanými“ dokáže být vcelku úsporným autem – ať už mluvíme o nedávno testovaném 2.0 TDI anebo o tomto 1.5 TSI.
Pohled do ceníku prozradí, že základem nabídky je benzinový litrový tříválec za 484 900 Kč, u něhož je – ovšem až od druhé výbavy Style – také na výběr mezi TSI a eTSI, navíc se stejně řešenými převodovkami jako u 1.5. Testovaná motorizace 1.5 TSI 110 kW startuje v ještě vyšší (testované) výbavě na 619 900 Kč, zatímco za 1.5 eTSI zaplatíte minimálně 679 900 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,SEAT
Typ:,Leon 1.5 TSI
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1498 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,110 kW/150 koní
Točivý moment:,250 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,8.4 s
Maximální rychlost:,216 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.8 – 5.0
Emise CO2:,110 – 115 g/km
Délka:,4368 mm
Šířka:,1800 mm
Výška:,1456 mm
Rozvor:,2686 mm
Pohotovostní hmotnost:,1330 kg
Objem zavazadlového prostoru:,380 / ? litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]