Captur, Kadjar, Koleos. Francouzská trojčlenka renaultích SUV. Právě třetí zmíněný, největší a nejluxusnější Koleos, je letos svým způsobem plnoletý. Vůbec poprvé ho pařížská automobilka ještě jako koncept představila na Ženevském autosalonu v roce 2000. Jeho druhá generace přišla na trh loni a je to konečně pořádný kus auta.
Kly a pádla
Trh s crossovery a vozy SUV dál nebesky stoupá. A protože automobilky chrlí z fabrik jeden nový model za druhým, čím dál víc spolu musí spolupracovat a vyměňovat si nejen potřebné know-how, ale hlavně techniku, aby to ukrutné tempo vydržely. Koleos tak stojí na základech Nissanu X-trail, má stejné motory a převodovky, vyrábí se ale v partnerském závodu Renaultu v Jižní Koreji.
Koleos je fakt kolos, to zaprvé. V aktuálně nejpřitažlivější automobilové rodině se řadí mezi řádné obry. Na délku má 4673 milimetrů, je tak jen o tři zanedbatelné dílky menší než konkurenční mladoboleslavský Kodiaq. Rozvor má francouzské SUV o 86 milimetrů menší než škodovka a váží o půl metráku víc.
Mohutně působící maska kopíruje soudobý design nových renaultů. Do finální podoby ho před pár lety dovedl vkusný Talisman. Vpředu tak zaujmou ledkové kly a masivní kapota, na pátých dveřích pak perfektní, čistá a přímočará grafika zadních lamp ve tvaru kajakářského dvojpádla, která vynikne především v noci. Renault poznávací znamení nezapírá, ba naopak.
Pohodlí především
Vrcholná výbava Initiale Paris vás rozmazlí. Bavíme se ale už o Renaultu za 980 tisíc. Měkoučké sedačky jsou velké jako křesla a kůže Nappa je příjemná a snadno omyvatelná. Můžete nechat čalounění vyhřát nebo ho ventilovat při letních vedrech. Sedačky mají tvarovatelné opěrky a elektricky stavitelný sklon. Parádní servis.
Palubní desce kompletně dominuje obří displej multimediálního systému R-LINK 2 o velikosti 8,7 palce. Odtud ukazováčkem ovládáte asistenční systémy, rádio, navigaci. Mozkem auta se řidič pohybuje poměrně jednoduše a intuitivně, infotainment by ale mohl mít přívětivější grafiku. Tahle podobně jako třeba ta u Toyoty sází spíš na osekaný devadesátkový look než moderní vizualizaci. Společný mají obě značky i fakt, že se mi přes jejich multimediální rozhraní zatím nepodařilo dostat do reproduktorů hudbu z telefonu. Na můj iPhone prostě nereagují.
Dotyková tlačítka na vzdálenější straně displeje od řidiče ergonomicky nedávají moc smysl. Jsou daleko a vyžadují zbytečně moc soustředění. Uživatelsky přívětivější je přehledný sedmipalcový TFT displej uprostřed třísegmentové kapličky. V interiéru taky oceníte řadu odkládacích prostor, včetně šikovného místa za řadicí pákou. Na zadních sedadlech je habaděj místa na kolena, počítejte ale s menším kufrem, uveze jen 500 litrů zavazadel.
Silný čtyřválec
Renault Koleos využívá sdílenou modulární platformu CMF-CD aliance Renault-Nissan (a od loňského roku nově také Mitsubishi, což jen potvrzuje úvodní slova o zvýšené spolupráci výrobců). Mimochodem na rozdíl od sesterského X-Trailu nepřeveze Koleos sedm lidí, od toho je tu až větší Espace, který právě testujeme.
S nejvyšší možnou výbavou je spojený výhradně dvoulitrový diesel dCi o výkonu 175 koní (128 kW), s pohonem 4×4 a převodovkou X-Tronic. Variátor je poměrně pohotový, svým chováním supluje klasické převodové stupně. V extrémně krizových momentech mi přišlo, že převodovka cuká, ale jinak si v zátěži držela dynamiku, neječela při kickdownu, jen potichu a příkladně makala.
Hřmotné auto působí zákonitě těžkopádně, je nedotáčivé, ale při svižnějších rychlostech v přímce maximálně spolehlivé a stabilní, jako kdyby vzduch nekladl žádný odpor. Přes neskromné papírové ambice zajíždět do většího terénu (světlou výšku 21 centimetrů a nájezdové úhly vpředu 19 stupňů, vzadu 26) je Koleos hlavně auto na silnici. Případnou šotolinu nebo bahno překoná buď na automatický režim, nebo volbu lock, která rozdělí výkon mezi nápravy napůl.
Ale zas tak často čtyřkolku potřebovat nebudete, Koleos je nejlepší parťák na dálniční cestování v plné polní. Spotřeba se s pěti cestujícími a bagáží pohybuje obyčejně kolem 8,5 litru, Koleos umí jet prázdný a na okreskách i za 7, ale chce to cvik a sakra lehkou nohu. Je to totiž skutečně pořádný kus auta. A když vzpomenu na neúspěch první generace: díky, milý Renaulte, za to.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Pohodlné sedačky,Design infotainmentu
Vnitřní prostor,Není sedmimístný
Silný motor,Spotřeba
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Renault
Typ:,Koleos
Motor:,Energy dCi 175
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 995 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,všech kol
Výkon:,128 kW/175 koní při 3 750 ot./min
Točivý moment:,380 Nm při 2 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.6 s
Maximální rychlost:,201 km/h
Převodovka:,bezestupňová X-Tronic
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.1 / 5.7 / 5.8
Emise CO2:,153 g/km
Objem nádrže:,60 litrů
Délka:,4 673 mm
Šířka:,1 843 mm
Výška:,1 678 mm
Rozvor:,2 705 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 754 kg
Objem zavazadlového prostoru:,498 / 1 706 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]