Jedním z nejhezčích nových aut je bezpochyby nový Renault 5 E-Tech, který se moderně odkazuje na původní a velmi oblíbený Renault 5. Někdy se retro tak úplně nepodaří, ale to není tento případ. Jezdí ale tohle auto tak dobře, jak vypadá? To jsme se rozhodli zjistit v rámci klasického redakčního testu.
Vznikl náhodou…
Za vznik tohoto auta může (dnes už bývalý) šéf značky Luca de Meo, který ho zahlédl jako maketu v designérském studiu značky. Byla to tehdy jen maketa, u které se vůbec neuvažovalo o výrobě. Tehdejšímu šéfovi značky se však jeho design zalíbil natolik, že se rozhodl pro jeho sériovou výrobu. Není to ovšem jediný retro model, který se u Renaultu dočkal znovuzrození, v nejbližší době přijde na trh ještě moderně pojatý Renault 4, ale ten už – podle nás – nemá takový styl.
A teď tu před námi stojí parádní žluté autíčko s povedenými designovými doplňky v podobě grafiky na dveřích, ale také na střeše anebo červenou lištou kolem střechy. Tohle si můžete při konfiguraci naspecifikovat podle sebe. Nelíbí se vám to? Nevadí, mít to tam nemusíte a ještě ušetříte.
Nejen grafika, ale i samotný design auta jsou zajímavé. Zvenku nová pětka na tu původní odkazuje prakticky z každého úhlu. Vždyť i základní tvar karoserie je hodně podobný. Podívejte se pak třeba na to, kde a jak jsou umístěny přední, ale hlavně zadní světlomety. A pak také třeba „kaplička“ na kapotě, která nyní ukazuje stav nabití baterie (nová pětka je výhradně elektromobil) ve stylizované číslici 5, která se dělí na pět segmentů, přičemž každý z nich znamená 20 % nabití baterie. Původní Renault 5 měl v tomto místě přívod vzduchu k motoru.
TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
Nový Renault 5 je větší než ten původní, přesto je menší než třeba Škoda Fabia. Pokud se na to podíváme konkrétněji, pak je 3922 mm dlouhý, 1774 mm široký a 1498 mm vysoký. Když už jsme mluvili o Fabii, tak dodáme, že ta má na délku 4108 mm, na šířku měří 1780 mm a vysoká je 1479 mm. A kufr? Standardní objem je 326 litrů, což vůbec není špatné. Navíc se dají sklopit opěradla zadních sedadel (dělená jsou v poměru 60:40), takže kufr může být ještě větší.
A jak je to s místem uvnitř? Na přední sedadlech je místa vcelku dost, problémem jsou ovšem zadní sedadla. Měřím 180 cm a přední sedadlo jsem měl nastavené skoro úplně vzadu. I kvůli tomu už na zadních sedadlech nezbylo moc místa pro nohy, přesto s prostorem pro ramena i hlavu problém není. Ideální je to tak spíš pro děti.
A pak se podíváte dovnitř. Tady už to spojení s původní pětkou není takové, přesto i tady odkazy najdeme. Tak například sedadla jsou inspirovaná Renaultem 5 Turbo, což ukazuje stylizované čalounění v podobě písmene „H“. Zajímavý vzor čalounění najdeme i na stropě. I když je to moderní elektromobil, nerezignoval na fyzické ovladače, což je skvělá zpráva. Renault mu ponechal fyzické ovladače například pro klimatizaci a topení, ale i pro ovládání, respektive rychlé přepnutí nastavení aktivních asistentů nalevo od volantu.
Hlavní jsou tu ale displeje. Před řidičem je digitální kaplička a uprostřed palubní desky je poměrně velký displej infotainmentu. V obou případech jde o displeje s parádní grafikou i příjemným rozlišením, které jsou přehledné a dobře čitelné i při ostrém slunci. Stejně jako všechny ostatní nejnovější modely Renault, má i pětka základ v infotainmentu od Googlu, nepoužívá už vlastní řešení. Výhodou je, že vestavěné služby jako například Spotify a podobně si tak nemusíte pouštět z Android Auto nebo Apple Carplay, ale přímo z infotainmentu. Stejně tak je tu i vestavěná navigace od Google, která běží online v reálném čase. Novinkou je virtuální asistent Réno, který využívá umělou inteligenci ChatGPT, ale zatím neumí česky. To by se ovšem během pár měsíců mělo změnit.
Je to elektromobil
Nový Renault 5 E-Tech je elektromobil, se spalovacím motorem jej nepořídíte. Základem je podvozková platforma AmpR Small, což znamená pohon předních kol. To je ale občas největší kaňka na kráse při jízdě, protože pokud přidáte naplno, pneumatiky občas nezvládnou točivý moment přenést a kola proklouznou. Stabilizace a systém kontroly trakce ovšem reagují rychle a citlivě, takže to neznamená žádný problém.
V České republice se Renault 5 E-Tech nabízí se dvěma velikostmi baterie (urban range: 40 kWh a comfort range: 52 kWh) a ve dvou výkonových verzích (90 kW pro menší baterii a 110 kW pro větší baterii). V našem případě šlo o auto s větší baterií, což znamená homologovaný dojezd přes čtyři sta kilometrů (410 km), u té menší to je něco přes tři sta kilometrů (312 km). Jenže v praxi počítejte s dojezdem někde kolem tří set kilometrů i u té větší baterie.
Celkově je ale tohle auto jízdně příjemné. Dynamika je dostatečná, reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou rychlé a navíc je v městském provoze i příjemné mrštné. Přesto si ve městě všimnete jedné nepříjemnosti, kterou je umístění vnitřního zpětného zrcátka. Díky tomu sice skvěle vidíte dozadu, ale naopak poměrně špatné vidíte vpravo vpřed, takže se budete muset různě naklánět a předklánět. Platí to pro postavu s výškou 180 cm, je tedy možné, že menší řidiči s tím problém mít nebudou. Sedačku jsem přitom měl v nejnižší možné pozici a i tak se tu sedí pocitově poměrně vysoko.
Podvozek je tužší, přesto není tvrdý a nedá se označit za nepohodlný. Výhodou je, že když pak vyjedete za město a najdete nějakou klikatou cestu, dokážete si užít docela pěknou jízdu. Tohle auto se totiž skoro nenaklání – i díky umístění baterií v podlaze – a vcelku hezky reaguje na pokyny volantem. Navíc má dobře naladěné brzdy, kdy není prakticky cítit přechod mezi rekuperací a brzděním klasickými brzdami. Sportovní pětka není, ale nudná rozhodně taky ne. Vlastně je to celkově příjemný auto, se kterým se vám bude hezky jezdit a lidi na něj pořád reagují s úsměvem.
Spotřeba a nabíjení
V technických údajích se u testované verze udává kombinovaná homologovaná spotřeba zlehoučka přes 15 kWh na 100 ujetých kilometrů, což znamená dojezd lehce přes čtyři sta kilometrů.
A co jsme zjistili v praxi? Pokud budete jezdit po městě, budete hodně předvídat a využívat rekuperaci, dokážete se dostat i k 11 kWh/100 km. Renault 5 E-Tech dokáže být poměrně úsporný. Pokud ale naopak vyrazíte na dálnici a pojedete kolem maximální předepsané sto třicítky, pak počítejte s tím, že se dostanete někam k 22 kWh/100 km. Pokud to vezmeme tak, že bydlíte kousek za městem, jedete pár kilometrů po dálnici a pak do centra Prahy, bude se spotřeba pohybovat opravdu kolem těch Renaultem slibovaných 15 kWh/100 km. A to není vůbec špatná hodnota.
A co když pak baterii vybijete a na pětce na kapotě už bude svítit jen poslední dílek? Renault uvádí, že slabší verze urban range nabíjí výkonem 80 kW, testovaná větší comfort range umí až 100 kW. Podle automobilky tak dobití z 15 na 80 % kapacity baterie zvládne auto přesně za půl hodiny. Baterie je navíc vybavena automatickým předehřevem, pokud je to potřeba, manuálně jej spustit nejde. Aktivuje se automaticky přes vestavěnou navigaci, pokud do cíle zadáte nabíječku.
Některé majitele mohou potěšit funkce V2G (vehicle-to-grid) a V2L (vehicle-to-load), kterými je Renault 5 E-Tech vybaven. Pokud nevíte, o co jde, čtěte dál V případě V2G je možnost zapojit auto do elektrické sítě jako poskytovatele energie, ale to v ČR zatím legislativně není možné. Tu druhou funkci ale využít lze, V2L totiž umožňuje napájet přes nabíjecí konektor a adaptér takřka jakýkoliv běžný spotřebič do běžné zásuvky až do výkonu 3,7 kW.
Závěr a cena
Z nového Renaultu 5 E-Tech se vyklubalo auto, které si zaslouží pozornost nejen díky svému designu, ale i po technické stránce. Skvěle vypadá, příjemně jezdí, a i když má pár drobných mušek, celkově působí velmi vyváženě. Překvapí i tím, jak úsporný dokáže při jízdě být, ale přitom nezapomíná ani na to, co je při řízení opravdu praktické. V kabině totiž pořád nabízí fyzické ovladače. Nejspíš vás nedostane do kolen výkonem ani prostorem na zadních sedadlech, ale jako stylové městské auto s charakterem, které má „něco navíc“, se mu jen těžko hledá přímá konkurence.
cena
Technické údaje:
Auto: | Renault 5 E-Tech elektrický |
Motor: | 1x elektromotor |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 110 kW/150 koní |
Točivý moment: | 245 Nm |
Zrychlení 0–100 km/h: | 8,0 s |
Maximální rychlost: | 150 km/h |
Převodovka: | jednostupňová automatická |
Spotřeba elektrické energie: | 15,1 kWh/100 km (kombinovaná) |
Emise CO2: | 0 g/km |
Kapacita baterie: | 52 kWh (využitelná) |
Délka: | 3922 mm |
Šířka: | 1808 mm |
Výška: | 1489 mm |
Rozvor: | 2540 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1449 kg |
Objem kufru: | 277 / 959 litrů |