Nový Range Rover Sport je tu ve třetí generaci. Je menší a lehčí, přesto nabízí dostatek místa pro posádku. A také lépe jezdí. Co dalšího jsme o něm v rámci týdenního testování zjistili?
Na pohled je tak hladký…
Nový Range Rover Sport představil Land Rover loni v květnu a oproti designu běžného Range Roveru je Sport o něco decentnější, zejména z pohledu zezadu. Tady jsou totiž docela běžné a konvenční světlomety, zatímco velký Range Rover má osvětlení zakomponováno do nenápadného orámování a ve zhasnutém stavu je „neviditelné“. Svítilny jsou u Sportu ale hladké, jemné a zapadají do celkově uhlazeného vzhledu celého auta. Totéž platí i o předních světlometech, které mohou být vybaveny technikou LED Matrix.
Když mluvíme o uhlazeném designu auta, pak zaujme i při pohledu z boku. Je ale možné, že nebudete na první pohled vědět proč. Jednoduše si totiž možná nevšimnete toho, že kolem oken nejsou lišty. Stejně tak na autě nejsou takřka žádní hrany a působí, jako by snad bylo z jednoho kusu materiálu. Že to tak není, prozrazují jen spáry mezi jednotlivými karosářskými díly. I když se mezigeneračně Range Rover Sport zmenšil, stále jde o velké auto. Jen se podívejte na jeho kola. Řekli byste na pohled, že jde o dva a dvacítky? Nepůsobí tak velkým dojmem, že?
Interiér se ovšem od velkého Range Roveru téměř neliší. Dominuje mu ve středu palubní desky velký dotekový multimediální displej systému Pivi Pro s úhlopříčkou 13,1″, pod nímž je dvojice kruhových ovladačů s displeji uprostřed. Těmi se ovládá nejen teplota klimatizace/topení pro řidiče i spolujezdce, ale po jejich stisknutí také vyhřívání/odvětrávání sedadel. Mezi nimi je ploška s dotekovými ovladači, sloužícími pro detailnější nastavení klimatizace.
Zbytek středového tunelu pak zabírá volič převodovky, který už není otočný jako v minulé generaci, ale je tvořen tak, aby se na něj dala odložit ruka například při nastavování klimatizace. Vedle něj je napravo startovací tlačítko a otočný ovladač hlasitosti multimédií a ještě více vpravo otočný ovladač systému Land Rover Terrain Response 2. Tím se automaticky nastavují jednotlivé systémy auta pro terén, v němž aktuálně auto jede anebo se do něj chystá. Tohle auto totiž stále není obyčejné silniční SUV, ale dokáže toho hodně i mimo silnici.
Pohonná jednotka
U Range Roveru Sport je nabídka pohonných jednotek širší než u Range Roveru. Aktuálně můžete pořídit verze s benzinovými a naftovými motory, ale plug-in hybridy. Do dvou let přijde i čistý elektromobil. My jsme zkoušeli naftovou mild-hybridní verzi s označením D300, přičemž ona číslovka prozrazuje výkon motoru v koňských silách. Tento třílitrový řadový šestiválec tvoří střed naftové nabídky motorizací a všechna čtyři kola pohání přes osmistupňovou automatickou převodovku (obojí je ve standardu). Výkon je 221 kW/300 koní a točivý moment vrcholí 650 Nm.
Udávaná dynamika není (navzdory pohotovostní hmotnosti přes 2,3 tuny) špatná, zrychlit z 0 na 100 km/h auto zvládne za 6,6 sekundy a jede maximálně 218 km/h. A skutečně auto ve městě i mimo něj jede příjemně, ale na dálnici už to tak přesvědčivé není. Zejména při zrychlování nad v ČR povolenou sto třicítkou. Ne, neznamená to, že by to bylo pomalé auto, ale postrádali jsme u něj nějakou výkonovou rezervu. D300 je takové dostatečné minimum a slabší naftovou jednotku (šestiválec D250) bychom nechali v ceníku bez povšimnutí.
Protože jde o docela drahé auto, nechceme mu odpustit ani ty nejmenší chybičky. Samotná automatická převodovka je příjemná, rychlosti mění tak, jak by řidič čekal, a přestože jsou na volantu i páčky pro manuální řazení, nebudou vlastně nikdy potřeba. Co se nám ovšem nelíbilo, je drobné cukání na první a druhý rychlostní stupeň ve chvílích, kdy sundáte nohu z plynového pedálu a pak budete chtít opět přidat. V tu chvíli to není úplně jemné a auto s sebou decentně škubne.
Potěšení ovšem budete, pokud se podíváte na spotřebu paliva. Když budete s autem jezdit „normálně“, aniž byste se snažili jezdit tzv. na co nejnižší spotřebu, dostanete se pod 9 litrů na 100 kilometrů. Díky 80litrové palivové nádrži tak dojedete bez nutnosti tankování opravdu hodně daleko.
Pohoda na palubě
Motor má skvělé odhlučnění, do kabiny se jeho zvuk dostává opravdu minimálně, zejména při klidné a pohodové jízdě, kterou si v Range Roveru Sport budete náramně užívat. Jakkoliv má toto auto v názvu „sport“, sportovní jízda rozhodně není to, co byste s ním chtěli (a měli) dělat. Pořád je to velké a těžké auto, které je naladěno hlavně na komfortní jízdu. Poznáte to poměrně brzy po tom, co se rozhodnete vjet rychle do zatáčky, protože stabilizace je nastavena nekompromisně a zasahuje brzy.
Range Rover Sport je standardně vybaven dynamickým vzduchovým odpružením, které reaguje na aktuální podmínky pod koly. Adaptivní podvozek je u testovaného auta doplněn i o aktivní stabilizátory, které ovládá 48V palubní síť. Díky tomu se auto v zatáčkách příliš nenaklání, přestože se při jízdě docela znatelně pohupuje. Ono slovíčko „sport“ v názvu ale přeci jen nějaký význam má, protože oproti Range Roveru je podvozek tužší, není až tak houpavý. To ale neznamená, že by jízda nebyla pohodlná, to přesně naopak. Při klidné jízdě si uvědomíte, jak příjemně je tohle SUV sladěné. Všechny prvky pohonného ústrojí, podvozku a nakonec i kabiny spolu spolupracují a jízda je taková… medová.
Vzduchový podvozek má ještě jednu funkci, kterou si můžete aktivovat v infotainmentu a pokud nejste úplně vysocí, rozhodně ji oceníte. Po otevření dveří se totiž měchy vyfouknou a auto se sníží, což zajistí mnohem pohodlnější nastupování a vystupování. Než se auto sníží, trvá to sice asi dvě nebo tři sekundy (Audi A8 to dokáže výrazně rychleji), ale i tak se vyplatí počkat. Jakmile se potom rozjedete, podvozek se opět zvedne na svoji provozní výšku.
To, že je na palubě ticho, už víte. Není to ovšem pouze povedeným odhlučněním, ale i tím, že Range Rover nabízí aktivní potlačení hluku. Třetí generace Range Roveru Sport už dostala novou generaci aktivního potlačení hluku.Jde o systém, který obsahuje mikrofony v podběhu každého kola pro detekci hluku. Digitální procesory vypočítávají zvuk potřebný k odstranění nežádoucích frekvencí, a ty pak pouštějí do reproduktorů v interiéru a reproduktorů v hlavových opěrkách, které je vyruší. Nebojte se, že byste poznali, že se „tu něco děje“, pro posádku je to naprosto neznatelné. Pokud „něco“ při jízdě chcete slyšet, pak si můžete připlatit za lepší audiosystém Meridian Signature. Ten obsahuje 29 reproduktorů, subwoofer a zesilovač s výkonem 1430 W. A hraje vážně skvěle.
Mimochodem, k „tichu“ máme také jednu výtku. Ano, opět je to vlastně hnidopišství, ale vidíte ty kliky? Když je auto zamčené, jsou zasunuté, ale jakmile jej odemknete, vysunou se. Funguje to automaticky pomocí elektromotorů. A právě k těm putuje výtka, protože jsou poměrně hlučné. Ne až tak, pokud stojíte venku, ale zejména tehdy, když sedíte uvnitř. Po rozjezdu se totiž kliky také zasouvají a to v interiéru doprovází docela hlučný zvuk. Tím spíše, že předtím si zavřete dveře jen tak tiše a zlehka, na první zapadnutí zámku a elektronika dveře dotáhne. Můžete totiž mít soft-close zavírání.
V tomhle autě je všechno digitální, každý displej, každý ovladač, dokonce i ty na volantu nebo na dveřích. Trochu to občas odvádí pozornost, ale všechny displeje mají jemnou grafiku a povedené zobrazení. Ten multimediální má i haptickou odezvu, takže se nestane, že byste něco aktivovali omylem. Aby se tak stalo, musíte displej „promáčknout“, až se ozve cvaknutí. Napoprvé je ale prostředí infotainmentu docela složité a abyste se v něm zorientovali, chvíli vám to zabere. Možností nastavení auta je vážně hodně.
A co ten terén?
Land Rover je stále značkou, která nerezignovala na pouhá silniční SUV, ale své modely stále vybavuje i pro jízdu do terénu. U Range Roveru Sport je to standardně pohon všech kol a systém Terrain Response 2, který nastavuje jednotlivé součásti auta pro každý povrch. Lišit se tak bude nastavení stabilizace, protiprokluzu, ABS, modulace plynového pedálu, uzávěrky diferenciálu, redukční převodovky, ale pak i nastavení a výška vzduchového podvozku a tak dále. Jiné nastavení bude pro jízdu v písku, jiné na kamenech a jiné ve sněhu. Standardní světlá výška je 216 mm, vzduchový podvozek ji dokáže zvýšit až na 281 mm. Přední nájezdový úhel tak bude až 33°, ten zadní až 30° a přechodový úhel bude 26,9°. Brodit lze až do výšky 90 cm hloubky vody.
Závěr a cena
Ačkoliv se toto auto jmenuje Range Rover Sport, sportovní na něm není vůbec nic. Podvozek je sice tužší než u Range Roveru, ale stejně jde hlavně o komfortní auto. Pohodové atmosféře na palubě přispívá i ticho, které ke kombinací perfektního odhlučnění na jedné straně a aktivní potlačování hluku na druhé straně. Co se týká motoru, naftový šestiválec potěší spotřebou paliva, naopak dynamika je spíše průměrná.
A co prozradí pohled do ceníku? Nejlevnější Range Rover Sport D250 vyjde ve výbavě SE na 2 458 639 Kč (2 031 933 Kč bez DPH), za testovanou D300 si musíte připlatit asi 100 tisíc, vyjde minimálně na 2 559 099 Kč (2 114 958 Kč bez DPH).
Technické údaje:
Auto: | Range Rover Sport D300 (2023) |
Motor: | šestiválec + 48V startér/generátor (mild-hybrid) |
Objem válců: | 2997 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 221 kW/340 koní při 4000 ot./min |
Točivý moment: | 650 Nm při 1500 – 2500 ot./min (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6,6 s |
Maximální rychlost: | 218 km/h |
Převodovka: | 8° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 7,6 l/100 km |
Emise CO2: | 199 g/km |
Objem nádrže: | 80 litrů |
Délka: | 4946 mm |
Šířka: | 2047 mm |
Výška: | 1820 mm |
Rozvor: | 2997 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2315 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 835 / 1860 litrů |