Občas si připadám, že stárnu, protože se mi začínají líbit velká auta, pak ale přesednu zpátky do svého normálního auta střední třídy a všechno je zase v pořádku. Když jsem do něj ale přesedal z nového Range Roveru, bylo všechno jinak. Tohle auto se mi vracelo hodně těžce. I když je velké, těžké a neohrabané, čiší z něj neskutečná pohoda.

test-range-rover-tdv6-p1

Range Rover se vyrábí již od roku 1970 a toto je teprve čtvrtá generace. Představena byla přibližně před rokem a od té doby se na ní stojí fronty. Továrna nestíhá auta vyrábět. Po týdenním soužití se tomu vůbec nedivím.

Už jen když k autu přijdete, ta masa hmoty budí respekt. Je to jedno z největších aut, která můžete v České republice potkat. Na délku měří takřka pět metrů (chybí mu 1 mm), více než dva metry má na šířku (2 073 m) a necelé dva metry ma i na výšku (1 835 mm). Jeho (s největší pravděpodobností) největší soupeř Mercedes-Benz GL je sice o 12 cm delší, ale je užší a nižší.

I když s nimi majitelé asi nikdy v terénu jezdit nebudou, oba vozy dokáží projet i tam, kde se běžná SUV už ztratí. Díky všemožným elektronickým pomocníkům totiž upraví nastavení diferenciálů, elektroniky motoru a stabilizace či výšku podvozku a podobně. U Range Roveru tomu říkají Terrain Response. Range Rover dokáže projet brodem hlubokým až 90 cm a jeho světlá výška je v nejvyšší poloze až 296 mm!

Auto se rozhodně jako výletník do náročného terénu ani netváří, a to jak zvenku, tak zejména uvnitř. Po otevření dveří na vás totiž vykoukne luxusně pojatý interiér jen s těmi nejkvalitnějšími materiály a zpracováním. Sedačky a palubní deska čalouněné kůží, koberec s poněkud vyšším chlupem a klavírově černý lak na volantu, středovém tunelu i kolem displeje navigace. Nene, s tímhle autem se vám do bláta prostě chtít nebude!

test-range-rover-tdv6-p3

Posadíte se do sedačky, seřídíte si ji snad ve všech možných i nemožných polohách, nastavíte si volant a budete sedět tak, jako by tohle auto vyráběli přímo pro vás. V nejvyšší výbavě Autobiography mají všechna sedadla elektrické seřizování, vyhřívání, odvětrávání a masáž.

Výhled z auta je i díky opravdu vysokému posezu perfektní do všech stran. A kdyby přeci jen nastal problém a něco byste neviděli, na velkém displeji navigace si můžete vybrat zobrazení z kamer kolem celého auta. Je libo podívat se na pravý přední bok? Není problém! Je libo podívat se na levý obrubník nebo zkontrolovat tažený (tažné zařízení se spouští elektricky z nárazníku) přívěs? Ani to není problém! Kamerový systém pomůže nejen v terénu, ale v úzkých ulicích města. Pomáhají vám samozřejmě i parkovací senzory vpředu a vzadu.

Z Range Roveru je znát, že je těžký. Nedokáže to zamaskovat při rozjezdu a na brzdách, ale je neskutečné, jak zatáčí. Když do zatáčky najedete normální rychlostí (nejen) aktivní stabilizátory vás podrží. Jasně, když rychlost přeženete, ucítíte, že ty dvě a čtvrt tuny (Opel Insignia má 2 tuny!!!) fyziku prostě neošálí a hmotnost tlačí ze silnice ven. Stejný problém ale mají i auta o půl tuny lehčí a o hodně menší. Netuším, jak to v Land Roveru udělali, ale je to prostě MASAKR!

Největším překvapením ale byl motor. Už v únoru jsem měl možnost svézt se s naftovým osmiválcem, který je opravdu výborný, ale ani slabší a menší 3,0 TDV6 mě nezklamalo. Nemá sice tolik výkonu, ale má neméně sametový projev, navíc výkon 190 kW/258 koní a hlavně 600 (!!) Nm točivého momentu dokáže hodně slušně zacvičit i s takovým mastodontem. Zrychlení z 0 na 100 km/h prý zvládne za 7,9 sekundy a maximální rychlost se zastaví na 210 km/h, ani jednou jsem nezkoušel.

test-range-rover-tdv6-p2

S novým Range Roverem se dá jezdit za neskutečnou spotřebu. Schválně, tipněte si, jaká číslovka nám svítila na palubním počítači, když jsme auto vraceli… Tipujete 15 litrů? Ale kde že…. Tak 12? Pořád moc! 9? Hoří! Kombinovanou spotřebu jsme při vracení měli jen 8,8 litru na 100 km! K tomu hodně pomohla i výborná osmistupňová převodovka. Jasně, v prospektech se dočtete o hodnotách 8,5 l/100 km ve městě, 7,0 l/100 km mimo město a 7,5 l/100 km v kombinovaném režimu, ale vlastně ještě nikdy se mi nepovedlo takových hodnot dosáhnout.

I když vás auto nenutí nikam pospíchat, stačí se jen nad něčím zamyslet a jedete takovou rychlostí, která už by znamenala docela slušnou pokutu a několik trestných bodů na vašem řidičském kontě… Při jízdě si ale spíše budete užívat tu pohodu a povozek, který vyžehlí téměř všechny nástrahy českých “silnic” doplněné o křišťálově čistý zvuk z audiosystému. Další vychytávkou je dvojité zobrazování displeje navigace. Zatímco řidič může sledovat pokyny navigace, spolujezdec se dívá na televizi nebo na film z DVD. Palec nahoru!

I když Range Rover zdaleka není z nejlevnějších (naopak je z těch nejdražších), platí u něj snad dvojnásob to, že cena odpovídá kvalitě. A nebo naopak: kvalita ceně…? Ať tak, či tak, je to jedno z těch nejlepších aut, která si dnes můžete koupit. Jen musíte mít na svém bankovním účtu minimálně 2,3 milionu Kč a dlouhou trpělivost než vám auto vyrobí…

Ceník je k nahlédnutí tady.

-PS-