srovnavaci-test-bmw-m4-a-bmw-440i-xdrive-m-performance

Test: Potřebujete BMW M4 anebo stačí BMW 440i M Performance?

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp, Ondřej Lilling - 22. 10. 2017


Pokud si chcete koupit rychlé a výkonné kupé, pak je pro vás nabídka na trhu velmi bohatá. Samotné BMW nabízí řadu rychlých kupé v mnoha velikostech. Od malé řady 2, přes řadu 4, po řadu 6, ale už teď se chystá řada 8. My jsme se ale rozhodli postavit proti sobě dvě nejvýkonnější verze řady 4. Vrcholné BMW M4 Coupé se postaví proti BMW 440i xDrive, které navíc dostalo několik prvků z nabídky BMW M Performance, jež ji notně přiostřily.

Vzhledem jsou si podobná, M4 je ale samozřejmě dravější

BMW M4, v našem případě navíc s příplatkovým paketem Competition, je hodně ostré auto. Už na pohled vypadá drsně, ostře a vážně dravě. Jenže právě testované BMW 440i xDrive, které dostalo nějaké prvky BMW M Performance nevypadá o moc hůř. Pokud by vedle sebe obě auta neparkovala přímo, mohlo by si nezkušené oko 440i s M4 klidně splést. A to nejen při pouhém stání na místě, ale zejména pak i při jízdě. O tom ale později…

Na první pohled se interiéry obou aut příliš neliší, přesto je poznat, které z nich je ostřejší. M4 má totiž jiný volič převodovky (ostatně má úplně jinou převodovku) a tlačítka kolem ní. BMW 440i xDrive má stejnou hlavici řadící páky, tedy ten dobře známý joystick, který mají prakticky všechny ostatní modely BMW s výjimkou řady 2 Active Tourer, 2 Gran Tourer a BMW X1. Liší se také přední sedadla, v případě M4 vybavené paketem Competition o to více, protože jsou odlehčené. Sedadla v M4 nabízejí výraznější boční vedení, ale i v 440i jsou příplatková sportovní sedadla s možností dofouknutí bočnic a tím pádem zvýraznění bočního vedení, sedí se ale na nich až nepříjemně vysoko. Než se auta rozjedou, co do rozdílů na palubě vlastně nic výrazného.

Motory? Jo, to je obrovský rozdíl!

To, čím se obě auta začínají lišit výraznější, jsou pohony – od motorů, přes převodovku až po samotný motor. Základní počet válců a jejich uspořádání, stejně jako objem jsou prakticky stejné, liší se však přeplňováním. Přeplňované jsou oba motory, ale zatímco BMW 440i má jedno dvoukomorové turbodmychadlo, M4 má turba dvě.

A to v řeči čísel znamená, že M4 Competition nabídne 331 kW/450 koní a točivý moment 550 Nm („obyčejná“ verze 317 kW/431 koní a 550 Nm), zatímco BMW 440i M Performance „jen“ 265 kW/360 koní a točivý moment 500 Nm (bez M Performance 240 kW/326 koní a je 450 Nm). Rozdíly to jsou poměrně znatelné, přesto přicházejí v podobných otáčkách motoru za minutu. Ačkoliv je M4 výkonnější a rychlejší, neznamená to, že by 440i byla nějak pomalá. To právě naopak!

Samostatnou kapitolou je zvuk motoru, respektive výfuku. Zatímco BMW M4 bylo vybaveno zcela sériovým výfukovým potrubím, 440i mělo příplatkový výfuk, který se na zvuku výrazně podepsal. Však si oba výfuky můžete poslechnout v přiložených videích. V případě BMW M4 je zvuk výfuku sice hlučnější, ale není tak jadrný. Působí trochu uměle, ale rozhodně méně než před třemi lety, když jsme se s novými BMW M3/M4 poprvé svezli. To zvuk, který se line z útrob 440i, je pro ucho opravdová lahoda. Působí reálně, je příjemně hlasitý a umí autu přidat i některé „divadelní“ efekty. Výsledek je v tomto případě zcela jasný. Pokud si ale připlatíte za výfuky BMW M Performance pro BMW M4, karta se rázem obrací, o čemž zase svědčí toto video… :)

BMW M4 Competition:

BMW 440i xDrive M Performance:

A co na to řidič?

Testované BMW 440i bylo bohužel vybaveno pohonem všech kol xDrive, který sice přidává na použitelnosti – a to nejen za sucha, ale spíše za mokra nebo v zimě – ale ubírá trochu na zábavnosti. S pohonem všech kol má auto přilnavosti na rozdávání, přenos výkonu na silnici je zcela bezproblémový, a to i díky příplatkovému samosvornému diferenciálu mezi zadními koly. Jezdit s tímhle autem rychle na okreskách je „jednoduché“, stačí jen trochu přemýšlet.

V BMW M4 to je o poznání složitější. Je sice naladěno o hodně stabilněji a jistěji – co do gripu – než BMW M3, ale výkonu je na zadních kolech opravdu hodně. S plynovým pedálem je tak třeba pracovat opravdu citlivě. Do jízdy se ale vnáší mnohem více adrenalinu, i kvůli celkové tuhosti auta a jeho bleskovým reakcím na jakoukoliv akci, kterou provedete – přidat nebo ubrat plyn, otočit volantem, ťuknout do brzdy… to všechno rázem auto provede.

A to je vůbec ten největší rozdíl mezi oběma auty – bezprostřednost. BMW 440i xDrive mělo hodně zvláštní řízení, vyniklo to právě o to více při bezprostředním střídání obou aut. Točit tady volantem ve mě vyvolávalo pocity, jako bych snad mezi ním a koly měl gumu. Do řízení se nepřenášelo příliš mnoho informací a bylo tak nějak bez potřebné odezvy. Podobné pocity jsem ale nedávno v sedanu BMW 340i s pohonem pouze zadních kol neměl, tam bylo řízení v pořádku.

srovnavaci-test-bmw-m4-a-bmw-440i-xdrive-m-performance

Také převodovky jsou výrazně rozdílné. Zatímco BMW 440i používá klasický automat ZF s měničem točivého momentu, M4 má dvouspojkovou převodovku označovanou M DCT. Obě převodovky umějí v komfortním režimu řadit hladce a přitom měnit jednotlivé kvalty bleskovou rychlostí, ale při ostřejší jízdě je dvouspojka rychlejší, zároveň je ale „drsnější“, ono „sportovní škubnutí“ je přítomno sice ve sportovním režimu i u 440i, ale tady jde o softwarovou věc.

Obě auta obouvala 20″ disky, pro M3 a M4 jsou v rámci Competition paketu standardem, pro 440i jde o prvek z výbavy M Performance. Velká kola jsou nutností, protože v obou případech ukrývají obrovské brzdy. Zatímco testované BMW M4 mělo příplatkové karbon-keramické brzdiče s šestipístkovými třmeny vpředu a čtyřpístkovými vzadu (poznat se dají podle zlaté barvy, ocelové brzdy mají modré třmeny), 440i má příplatkové M Performance brzdy s vrtanými a drážkovanými koutouči (370 x 30 mm vpředu s čtyřpístkovým brzdičem a 345 x 24 mm vzadu s dvoupístkovým brzdičem). Zvolit si přitom lze barvu třmenů, přičemž v nabídce je žlutá, oranžová a nebo červená. Brzdy jsou v případě BMW M4 příjemně ostré s rychlým nástupem, v případě BMW 440i byl nástup měkčí, se vzrůstající intenzitou sešlápnutí pedálu se brzdný účinek zvyšoval.

Tuhost BMW M4 prochází celým autem a kromě perfektních reakcí na otočení volantem je to také podvozek, který je o poznání méně pohodlný než u 440i. A to i přesto, že 440i má těžší a tvrdé pneumatiky run-flat, zatímco M4 nikoliv. Ve výsledku z toho vyplývá i znatelná lehkonohost M4 oproti věžné verzi. Obě auta jsou ale na silnicích (hladkých i těch rozbitých) jistá a stabilní.

srovnavaci-test-bmw-m4-a-bmw-440i-xdrive-m-performance

Rozdílné to ale bude na okruhu, kde M4 naplno vycení drápky. Tohle auto ani na silnici není hodná a přítulná kočička, ale na okruhu se změní v ostrou pumu, zatímco 440i bude jen pořádně ostrá kočička. Bude tady jasně znát, odkud pocházejí geny jednotlivých aut, kde se ladila a co se na nich ladilo. Bude ale potřeba, aby za volantem BMW M4 seděl zkušený řidič, který dokáže zkrotit potenciál auta, protože nezkušenému řidiči zůstane spousta schopností auta skryta, zatímco v 440i – zejména s pohonem všech kol xDrive – bude mnohem rychlejší a ani se nijak zásadně nezapotí. A to je přesně ten rozdíl obou aut.

Všechna BMW ještě stále nabízejí možnost zcela deaktivovat stabilizační systém. Pro sportovní režim „Sport +“ je tu ale také možnost omezení stabilizace, která dovolí drobné vybočení zádě z přímého směru. To se bavíme o běžných modelech, ale co M4? U toho je to totéž, kromě zapnuté a zcela deaktivované stabilizace je tu ještě režim MDM (M Dynamic Mode), který posune zásahy stabilizačního systému do pozdější doby a umožní drobné smyky. Jenže po kompletní deaktivaci stabilizace je tady několik zásadních rozdílů. Zatímco BMW M4 nabízí aktivní zadní diferenciál, který umí měnit svoji svornost z 0 na 100 %, pro 440i je v sérii diferenciál běžný, otevřený. Nabídka BMW M Performance naštěstí samosvorný diferenciál zahrnuje, ale stále je tu ten fakt, že po deaktivaci stabilizace spadne auto do komfortního režimu. A to znamená tupé reakce na sešlápnutí plynového pedálu, ale také zavření klapek výfuku a relativní klid. A to je vážně škoda.

Které si vybrat a proč?

A jaký je závěr? Vlastně nejasný, protože každé auto má docela jinou cílovou skupinu a hodí se pro jiné řidiče. Pokud vás baví opravdu řídit, plánujete jezdit na okruhy a chcete na sobě pracovat, pak je pro vás BMW M4 jasná volba. Musíte jen zapřemýšlet nad tím, jestli jste i tak trochu masochista, protože jízda v běžném provozu nebude s M4 úplně pohodlná a ani klidná. Nakonec díky možnosti nastavení podvozku (tlumičů), odezvy plynového pedálu a motoru, účinnosti posilovače řízení a nebo i převodovky (rychlost a řazení a výše otáček) se z tohoto auta „dá udělat hned několik aut“. Dvě nejoblíbenější nastavení si lze uložit do paměti a dají se vyvolat stiskem tlačítek „M1“ a „M2“ na volantu. Připravit se budete muset na celkovou tuhost auta, nejen karoserie, ale také podvozku i řízení. Oproti tomu BMW 440i xDrive je i s prvky příplatkového příslušenství M Performance autem, se kterým je každodenní jízda vlastně docela normální. Jasně, podvozek je taky tužší, ale rozhodně ne tolik jako u M4. Taky zbytek auta je poddajnější. 

srovnavaci-test-bmw-m4-a-bmw-440i-xdrive-m-performance

Obě auta ale spojuje fakt, že na některé řidiče jiných „sportovních aut“ – rozumějte nachipovaných a jinak upravených vozů – působí jako červený hadr na býka a budou s vámi chtít závodit. To může po čase otravovat, protože někdy se takoví řidiči chovají nejen otravně, ale i nebezpečně. Tomu se však v žádném podobném autě ubránit nelze.

A co je tedy výsledkem? Jak to vidíme? Výsledkem je fakt, že obě auta mají pro určité skupiny lidí svoje pro i proti. Pokud vás baví jezdit rychle, ale nechcete jezdit na závodní okruhy a na podobné akce, pak je pro vás 440i zcela dostatečným modelem. Ušetříte nejen na pořízení, ale také na následných servisních nákladech. Pokud naopak různé trackdaye vyhledáváte a vaše řidičské schopnosti neustále zlepšujete, rozhodně volte M4.

Já bych ale nevybral ani jedno z těchto aut. Před několika měsíci jsem testoval dvojici sedanů řady 3 a volil bych spíše právě mezi nimi. A to nikoliv z důvodu praktičnosti – čtyři dveře, větší kufr,… – ale právě kvůli naladění. BMW M3 mi přišlo pro mě lepší, je „veselejší“, hravější a vyhovovalo mi více tím, že si s ním lze víc hrát. BMW M4 je naproti tomu sice o hodně rychlejší, celkově tužší, ale vyžaduje ještě pevnější ruku. No, a vlastně ideální mi přišlo BMW 340i, které mělo příplatkový samosvorný diferenciál, manuální převodovku, pohon všech kol a stejný M Performance power and sound kit jako „dnešní“ 440i. V případě těchto dvou aut bych si ale musel hodit korunou…

Mimochodem, zajímá vás, jak jsou obě auta rychlá? Podívejte se na videa:

Závěr a cena

BMW M4 je výbušné a vážně rychlé auto, naproti tomu je 440i xDrive měkčí a vlastně hodnější. Rychlá jsou ale obě a při běžném ježdění je jejich potenciál stejně nevyužitelný. Ať si nakonec vyberete jakékoliv z nich – klidně do výběru přihoďte i ty trojky – chybu rozhodně neuděláte.

Do všeho ale rozhodně zasáhnou peníze. Finanční rozdíl obou verzí je stejně znatelný jako jejich jízdní nastavení a naladění. Zatímco za BMW 440i v nejsportovnější (testované) výbavě M Sport zaplatíte minimálně 1 524 900 Kč s DPH + přibližně 160 tisíc za doplňky M Performance, které mělo testované auto, v případě BMW M4 je základní cena 2 147 600 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“30%|35%|35%“ colalign=“left|center|center“]
Typ vozu:,Nový,Nový
Značka:,BMW,BMW
Typ:,M4 Coupé Competition,440i xDrive
Motor:,řadový šestiválec,řadový šestiválec
Objem válců:,2 979 ccm,2 998 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo,turbodmychadlo
Palivo:,benzín,benzín
Pohon:,zadní,4×4 xDrive
Výkon:,331 kW/450 koní při 7 000 ot./min,265 kW/360 koní při 5 500 – 6 500 ot./min
Točivý moment:,550 Nm při 1 850 – 5 500 ot./min,500 Nm při 1 520 – 4 800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.0 s,4.9 s
Maximální rychlost:,250 km/h,250 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (M DCT),osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,11.1 / 6.7 / 8.3,9.3 / 5.6 / 7.0
Objem nádrže:,60 litrů,60 litrů
Emise CO2:,194 g/km,162 g/km
Délka:,4 671 mm,4 640 mm
Šířka:,1 870 mm,1 825 mm
Výška:,1 383 mm,1 377 mm
Rozvor:,2 812 mm,2 810 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 540 kg,1 625 kg
Ceník:,ke stažení zde,ke stažení zde
[/table]

Foto: Pavel Srp, Ondřej Lilling


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru