Letos v létě představilo Porsche modernizovaný model Macan. Design se oproti předchozímu faceliftu téměř nezměnil, ale upravena byla technika a zredukovány byly výbavové stupně. My jsme na test převzali základní verzi Porsche Macan s dvoulitrovým motorem.
Co je nového?
Porsche rozepisuje v tiskové zprávě změny exteriéru na dva dlouhé odstavce, ale i tak jde o opravdové detaily. Zmiňuje drobně přepracovanou přední část s díly v barvě karoserie (u vrcholného GTS ovšem v černé barvě) nebo jiný zadní difuzor. Standardem jsou nyní pro všechny Macany LED světlomety se systémem PDLS (Porsche Dynamic Light System) s automatickým vykrýváním ostatních aut při dálkových světlech a vnější zpětná zrcátka Sport Design.
Novinkou jsou i kola s přepracovaným designem. Ta jsou navíc standardně větší než v předchozím verzi. Základní Macan přijíždí ve standardu na 19″, Macan S na 20″ a vrcholný Macan GTS na 21″.
Milovníky barev potěší, že v konfigurátoru Macanu rozhodně nenajdou pouze variace na 50 odstínů šedi, ale naopak i velmi zajímavé a rozhodně ne decentní nebo nenápadné barvy. Důkazem je třeba modrá barva Miami Blue, kterou má testovaný kus. Celkem je pro nový Macan k dispozici 14 odstínů karoserie včetně nových metalických laků Papaya, modré metalické Gentian Blue či zelené Python určené výhradně pro Macan GTS s paketem GTS Sport.
Pokud by ani to nestačilo, pak je tu Porsche Exclusive Manufaktur, kde vám auto nalakují přesně podle vašich představ a požadavků. Tady umějí lak namíchat i podle konkrétního vzorku (Paint To Sample).
I když současná generace Porsche Macan dostala už třetí facelift, je na ní znát její věk (na trhu je od roku 2014). Tím spíše ve srovnání s nejnovějšími modely značky – například elektromobilem Taycan. Na středovém panelu trčí velký volič automatické převodovky, ale kolem něj má nově Macan dotekové plošky s haptickou odezvou, ovládající různé funkce. Při vypnutém zapalování je středový tunel leskle černý, teprve po aktivaci zapalování se v něm bíle rozsvítí ikonky a nápisy. Standardem jsou i analogové přístroje v kapličce přístrojů a zobrazují některé informace v angličtině a některé v češtině. Zajímavé…
Za volantem
Do testu dorazila základní verze, kterou automobilka označuje prostě jako Porsche Macan. Pod přední kapotou je dvoulitrový čtyřválec s výkonem 195 kW/265 koní a točivým momentem 400 Nm. Pokud by vás napadlo, že jde o běžné dvoulitrové TSI z modelů koncernu Volkswagen, pletli byste se. Tento motor je specificky vyvinutý pro modely Porsche. Macan s ním z místa na stovku zrychlí za 6,4 sekundy (respektive za 6,2 sekundy s paketem Sport Chrono) a jede maximální rychlostí 232 km/h.
Motor je i po startu docela tichý a nijak se nezmění ani při jízdě. Posádka o něm ví, přesto ji nebude nijak obtěžovat ani při jízdě na plný plyn. Jakkoliv je motor velmi dobře odhlučněn, má zajímavější zvuk než klasické dvoulitrové TSI, které pohání jiné modely koncernu Volkswagen. Dynamika v praxi není špatná, ale na opravdové Porsche tomu něco chybí. Je to právě i ten zvuk a pocit, že výkonu není dostatek, ale je ho tolik, že ho ani nevyužijete. To se potvrdilo ještě výrazněji ve chvíli, kdy jsme si s kolegou z jiné redakce na chvíli vyměnili auta, protože on v tu chvíli testoval výkonnější Macan S.
A v eSku už od startu víte, že tohle není jen tak obyčejné SUV, ale že je to SUV s geny legendární 911. Jasně, má pod kapotou docela obyčejný šestiválec, ale má 280 kW/380 koní a 520 Nm, ale hlavně má zvuk. Jakkoliv základní Macan i lepší Macan S vypadají na pohled skoro stejně (Macan nemá funkční nádechy v předním nárazníku) a to včetně čtveřice koncovek výfuku, jejich projev je naprosto odlišný.
Po nastartování – zasunete digitální klíček do zdířky nalevo od volantu a otočíte s ním – se v eSku ozve příjemné vyštěknutí, zatímco v běžném Macanu se neozve skoro nic. Projev výfuku se v Macanu S mění i po změně jízdních režimů otočným ovladačem na pravé straně volantu, přičemž na ten nejsportovnější i prská a decentně z výfuku střílí. I u Macanu můžete jízdní režimy měnit, ale zvuk výfuku se nemění. A pak se rozjedete. Macan S zvučí a k tomu má i skvělou dynamiku v přímce. Macan se mu nemůže ani trochu rovnat.
Tím ale rozhodně nechci říct, že by základní Porsche Macan bylo špatné. Základní verze je skvělé SUV, v němž nic nad ničím nevyčnívá, ale ani nezaostává. Všechno tu funguje jako jeden celek a je to skvěle sladěné. Vyhovovat bude hlavně lidem, které chtějí dobré SUV bez jakýchkoliv ústupků, ale jezdí hlavně klidně a defenzivně. Pokud chcete SUV s geny Porsche, pak sáhněte alespoň po Macanu S.
I se základním dvoulitrovým motorem se ale připravte na to, že spotřeba paliva bude kolem 11-12 l/100 km v kombinovaném provozu při takovém běžném tempu a s kombinací přibližně 20% podílu města a zbytku přibližně stejně rozloženého mezi okresní silnice a dálnice. Palivová nádrž má objem 65 litrů.
Odpružení je tužší, ale jisté
Základní Porsche Macan obouvá 19″ disky, ale testovaný kus měl příplatkové dvacítky. I kvůli tomu působí auto poměrně tuhým dojmem i v komfortním nastavení, ale přes nerovnosti se přenáší s naprostou jistotou a tichem. Kola silnici kopírují a i na rozbitém povrchu Macan jede tam, kam jste ho původně nasměrovali.
Jakkoliv z motoru základního Macanu nadšení nepramení, u podvozku -zejména pokud se chcete svézt na své oblíbené okresce svižně – ano. U tohoto auta platí, že podvozek a brzdy jsou daleko před motorem, takže i v zatáčkách byste pár koní navíc uvítali. Tohle SUV totiž dokáže oblouky krájet s takovou jistotou a rychlostí, že vás to překvapí. Navíc se skoro nenakloní.
Je ale škoda, že na voliči automatické převodovky si nemůžete dát úplný manuální režim, ani s ním rychlosti měnit. Manuální změnu rychlostního stupně lze učinit pomocí páček na volantu, ale po chvíli převodovka opět skočí do automatického režimu a přeřadí tak, jak vyhodnotí řídící jednotka, že je to nejlepší. Tedy teprve do té chvíle, než na levé straně volantu stisknete tlačítko se symbolem „M“, který manuální režim převodovky aktivuje. Pak už za vás převodovka sama řadit nebude.
Mimochodem Porsche Macan má výhradně pohon všech kol a v jízdních režimech můžete nastavit i režim off-road. Automobilka jej tak vybavila i pro cesty mimo zpevněné komunikace, ale na žádné velké „offroadění“ to stejně vzhledem ke světlé výšce, lakovaným nárazníkům a nízkým pneumatikám není. Macan ale může být vybaven vzduchovým odpružením, které dokáže jeho světlou výšku zvýšit, v normálním nastavení je to 187 mm.
Závěr a cena
Porsche Macan je skvělé SUV, po kterém sáhnete, když chcete ještě lepší Audi Q5. Je skvěle sladěné, tiché a v interiéru si připadáte jako v opravdovém prémiovém autě. Jenže při jízdě z něj není cítit to správné vzrušení s geny Porsche – to nabízí až výkonnější Macan S – výkon je tu dostatečný a auto jej navíc podává poměrně jemně. V zatáčkách ale geny Porsche rozhodně nezapře, tady překvapí stabilitou a jistotou, tím spíše vzhledem k rychlostem, kterými dokáže oblouk projet.
A cena? Základní Porsche Macan s dvoulitrovým čtyřválcem startuje na 1 741 000 Kč s DPH. Pokud byste ale chtěli právě „šťavnatější“ třílitrový šestiválec Macan S, pak si musíte připravit o čtvrt milionu víc. Základní cena eSka je 1 987 000 Kč s DPH.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Porsche
Typ:,Macan
Motor:,čtyřválec
Objem válců:,1984 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,4×4
Výkon:,195 kW/265 koní při 5000- 6500 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 1800 – 4500 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,6.4 s
Maximální rychlost:,232 km/h
Převodovka:,sedmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):10.7-10.1 (WLTP)
Emise CO2:,243-228 g/km (WLTP)
Objem nádrže:,65 litrů
Délka:,4726 mm
Šířka:,1922 mm
Výška:,1621 mm
Rozvor:,2807 mm
Pohotovostní hmotnost:,1845 kg
Objem zavazadlového prostoru:,458 / 1503 litrů
[/table]