Volkswagen Passat je absolutní klasika mezi manažerskými auty. Písmenka GTE mu nalila do žil mladistvou krev plnou moderních technologií. Zapomeňte na diesel pod kapotou, takhle vypadá kombík pro jednadvacáté století.
Od verzí s klasickým spalovákem se odlišuje hlavně typickým denním svícením ve tvaru písmene „C“ a odlišnou maskou chladiče, kde se ukrývá konektor pro dobíjení. Na přídi a bocích pak nechybí plaketky, zato záď už je naprosto klasická, takže nebýt speciální značky vyhrazené elektroautům a úsporným hybridům, verzi GTE zezadu nejspíš neprokouknete.
Klasik s moderní technikou
V rámci vnějšího designu je to jinak typický passat, jehož bohaté chromování dobře ladí s nějakým výraznějším odstínem laku. V interiéru platí všechno, co zaznělo v rámci modernizace. Jsou tady nové materiály, přepracované výplně dveří a nový multifunkční volant, který přináší změny i v tom funkčním ohledu – při jízdě na tempomat stačí jen mít ruce na volantu, aniž byste s ním museli každou chvíli cukat do strany jako v jiných autech, protože má v sobě zabudované senzory.
Pochválit si zaslouží sedačky ergoComfort, ze kterých ani po delší cestě nebolí záda. Jo, certifikát asi nemají pro nic za nic. Mají široké možnosti nastavení a u řidiče i masáž, ta je ale na dnešní dobu spíše úsměvná, protože jen nafukuje bederní opěrku. Na sezení si nebudete stěžovat ani na zadních sedadlech, kde je dost místa na nohy i hlavu. Co se zavazadelníku týče, baterie mu trochu ukously z původních 650 litrů na 483 litrů. Kufr má ale pravidelný tvar a taky praktickou přihrádku, kam můžete schovat nabíjecí kabely.
Koncepcí interiéru ještě passat nedospěl do zcela digitální éry, kterou razí nový golf, který testujeme tento týden. Někdo by možná dodal bohudík, protože tady pořád najdete klasické ovladače klimatizace i celou řadu tlačítek rozprostřených okolo voliče automatické převodovky. S verzí GTE tady přibyla dvě, a obě budete během jízdy asi často vyhledávat. První nastavuje režim auta, po nastartování se auto chová jako čistý elektromobil a snaží se maximálně využít energii v akumulátorech. Tlačítkem si ale můžete navolit také hybridní režim, kde už spalovací motor přichází na řadu častěji a auto se rozhoduje, který motor je v danou chvíli vhodnější. Druhým tlačítkem aktivujete režim GTE, který oba motory využije na maximum, což přijde vhod třeba při předjíždění.
Samotný displej infotainmentu je v základu osmipalcový, příplatkový 9,2palcový displej ho připraví o fyzická tlačítka i kolečko na regulaci hlasitosti, prostor ale využívá téměř bezezbytku, takže naplno vynikne pěkný displej s jemným rozlišením a svižným procesorem.
Facelift zvětšil baterii
Modernizace se pozitivním způsobem podepsala na baterii, která namísto původních 9,9 kWh narostla na rovných 13 kWh. Využitelných je ale 10,3 kWh, což má být kvůli co nejdelší životnosti. Společně s tím se uskromnila palivová nádrž, která teď pojme 50 litrů benzinu. Technika jinak zůstává, což znamená, že spalovací motor disponuje objemem 1,4 litru a výkonem 115 kW/156 koní, kterému sekunduje elektromotor s výkonem 85 kW/115 koní. Výkony nejdou úplně jednoduše sčítat, celková soustava tedy produkuje maximálně 160 kW/218 koní a rovných 400 Nm točivého momentu.
Elektromotor je ukrytý v šestistupňové samočinné převodovce a od motoru je oddělen spojkou, takže se Passat GTE může pohybovat čistě na elektřinu. V takovém případě umí jet až 140 km/h a podle tabulek by měl zvládnout na plné nabití až 70 kilometrů, v reálu ale počítejte s nějakými 40 až 50 kilometry.
Pak se auto přepne do hybridního režimu a funguje v podstatě jako klasický hybrid, takže dokáže i s vybitými akumulátory jezdit velmi efektivně. Stejně jako v případě Škody Superb iV se mi i tady líbilo zpracování budíků, kde je přesně vidět, kolik zbývá do momentu, než se k životu probudí spalovací motor.
Sladění pohonné jednotky je výborné a pochvalu si zaslouží i chování automatické převodovky, která řadí naprosto hladce a bez škubání. Po silnici tak passat jen tiše plachtí… dokud nestisknete tlačítko GTE. Pak ze sebe oba motory dostanou maximum. Okamžitý zátah elektromotoru umí auto vystřelit kupředu bez sebemenší prodlevy, takže předjíždění je svižné a bezpečné.
Výborná spotřeba
K líbivým hodnotám spotřeby to chce jediné – pravidelně dobíjet. Plug-in hybridy ovšem nedisponují rychlodobíjením, takže zapomeňte, že byste během pár desítek minut dobili baterku třeba během nákupu. Z běžné domácí sítě počítejte 5 až 6 hodin, z dobíjecích stanic nebo wallboxu si počkáte 4 hodiny. Velmi pravděpodobně tak auto budete dobíjet buď doma, nebo v práci.
Tady se ovšem nedá vyřknout konkrétní hodnota, protože je to přímo odvislé od najetých kilometrů. Pokud denně najedete okolo 50 kilometrů, můžete většinu času jezdit jen na elektřinu. Ovšem ani se zcela vybitými akumulátory si passat nevede vůbec špatně. Mimo město se dostanete na hodnoty okolo 5 až 6 litrů, ve městě a na dálnici počítejte s nějakými 7 až 8 litry.
Jízdní vlastnosti nijak zvlášť nevybočují z mantinelů, které nastavily klasické spalovací verze. Testované auto jezdilo na klasickém podvozku, který byl svým naladěním spíše tužší. Nedá se mu ovšem upřít solidní absorbování nerovností, se kterými se tlumiče popasovaly i při svižnějším tempu. Navzdory přidaným bateriím před zadní nápravou (váží 130 kilogramů) se auto chovalo příjemně neutrálně.
Závěr a cena
Volkswagen Passat GTE je výbornou alternativou k tradičním spalovacím verzím. Pokud máte kde dobíjet akumulátory, využijete jeho možnosti na maximum a jeho pořízení dává smysl. A když vám dojde šťáva, máte úplně normální kombík, který vás doveze naprosto kamkoli bez trampot, jaké by vám připravil čistý elektromobil.
Drobnou komplikaci může představovat cena od 1.180.900 Kč, která ho řadí téměř na vrchol všech motorizací. Aktuálně však na GTE platí zvýhodnění až 250 tisíc, což představuje o poznání zajímavější nabídku.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Passat Variant GTE
Motor:,řadový čtyřválec + elektromotor
Objem válců:,1395 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon spalovacího motoru:,115 kW/156 koní v 5000-6000 ot./min.
Výkon elektromotoru:,85 kW/115 koní
Celkový výkon:,160 kW/218 koní
Točivý moment spalovacího motoru:,250 Nm v 1550 – 3500 ot./min
Točivý moment elektromotoru:,330 Nm
Celkový točivý moment:,400 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,7.6
Maximální rychlost:,222 km/h
Převodovka:,šestistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,1.6 l/100 km / 14.7 kWh/100 km
Emise CO2:,37 g/km
Délka:,4773 mm
Šířka:,1832 mm
Výška:,1467 mm
Rozvor:,2786 mm
Pohotovostní hmotnost:,1760 kg
Objem zavazadlového prostoru:,483 / 1613 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]