Nástup elektrifikovaných modelů je zatím u Škody velmi pozvolný. Momentálně na elektřinu umí jezdit modely z obou krajů modelové řady. Kromě čistě elektrické Škody Citigoe iV, kterou jsme vyzkoušeli nedávno, je to vlajková loď v podobě Škody Superb.
Ta ovšem není čistě elektrická, pod kapotou pořád najdete spalovací motor, velmi intenzivně si ovšem pomáhá také motorem elektrickým. Ten je napájen relativně velkými akumulátory a díky možnosti dobíjení ze zásuvky se tak bavíme o plug-in hybridu. Může se proto pyšnit skvělými tabulkovými emisemi a speciální elektrickou značkou, která ho opravňuje ke stání na modrých zónách. Zvenku ale vypadá téměř jako kterýkoli jiný superb. Jedinou odlišností je zakrytovaná maska, která ve své pravé části skrývá konektor pro nabíjení. Zajímavostí je, že si plug-in hybridní verzi můžete objednat takřka pro všechny výbavové stupně, takže klidně můžete mít fešácký sportline ve verzi kombi nebo nenápadný liftback v bílé, jako byl ten náš.
Uvnitř superb nesklouzl k bambusovému obložení a sedačkám z PET-lahví, ale drží si nastavenou laťku. Všechno je tak, jak jste zvyklí. Interiér je na první pohled útulný a v bílé kombinaci i luxusně vyhlížející. Že je něco jinak prozrazují tlačítka vedle voliče automatické převodovky (o těch ještě bude řeč) a hlavně displej virtuálního kokpitu, kde nenajdete klasický otáčkoměr.
Je to nejlepší provedení, jaké jsem u hybridů měl možnost vidět, protože dává naprosto přesně vědět o aktuálním režimu pohonné jednotky. Pochopitelně víte, jestli zrovna rekuperujete či nikoli, vedle toho ale také naprosto přesně vidíte, kolik zbývá do momentu, než se nastartuje spalovací motor. Můžete tak naprosto přesně dávkovat plyn a jízda tak může být velmi efektivní.
Pokud si potrpíte na čísla, potěší vás také bohatá statistika provozních údajů, kde je vidět spotřebovaná energie z baterií, paliva, kombinovaný dojezd a tak dále, to všechno pak rozdělené za poslední jízdu, od tankování a od posledního resetu. Dost dobře si tak uděláte obrázek, jestli plug-in hybridní superb skutečně funguje, nebo má za cíl jenom ohromit úředníky z Evropské unie.
Hlavně nenápadně
Pohonná jednotka není ničím novým, minimálně v rámci koncernu. Stejné ústrojí můžete najít už nějaký ten pátek ve Volkswagenu Passat GTE, který jsme testovali o něco později. U něj došlo s nedávnou modernizací k navýšení kapacity akumulátoru, škodovka přichází s většími bateriemi rovnou. Celkem mají akumulátory kapacitu 13 kWh, přičemž využitelná kapacita je 10,4 kWh, zbytek slouží jako záloha pro ochranu baterie a její kapacity do budoucna.
Stačit by to mělo k ujetí 60 čistě elektrických kilometrů, reálně počítejte s nějakými 40 až 50 kilometry. Po nastartování se auto vždy přepne do čistě elektrického režimu a spotřebovává energii z baterek. Až po jejich vybití přechází do hybridního módu, kde oba motory kombinuje. Hybridní režim si ale můžete navolit jedním z tlačítek na středovém tunelu, případně si naklikat dobití baterie na konkrétní úroveň. Vyrábět si ale energii do akumulátoru prostřednictvím spalovacího motoru příliš efektivní opravdu není a v jednu chvíli vám šťáva v baterkách prostě dojde. S vybitou baterií ovšem superb jezdí téměř jako běžné auto, takže s několika zastávkami na tankování dojedete klidně do Chorvatska. I v tomto zcela vybitém režimu ovšem auto rekuperuje a energii opět používá. Rozjezdy zpravidla probíhají na elektřinu a spalovací motor se připojí až záhy.
I tak dokáže být superb překvapivě velmi úsporný, i na delších cestách po dálnici jsem dorazil do cíle se spotřebou přes 5 litrů, ve městě se s vybitými bateriemi dostanete na hodnoty okolo 7 litrů. Po ujetí více než 480 kilometrů ukazoval palubní počítač průměrnou spotřebu 5,2 litru a dojezd ještě 510 kilometrů. Ze zásuvky jsem přitom nedobíjel ani jednou.
Naplno tak auto využijete pochopitelně hlavně v případě, že ho budete pravidelně dobíjet. A to hlavně doma nebo v práci, z běžné domácí zásuvky si počkáte kolem 5 hodin. O moc rychlejší to není ani s wallboxem nebo z veřejné dobíjecí stanice, tady si počkáte asi 3 a půl hodiny.
Pochvalu si zaslouží naladění pohonné jednotky, sladění spalovacího a elektrického motoru se povedlo na jedničku, stejně jako přechod do rekuperace i jeho dávkování. Prakticky neznatelně řadí také šestistupňová automatická převodovka. Překvapivě nijak zásadně se zástavba baterií nepodepsala na komfortu. Podvozek velmi dobře absorbuje nerovnosti a díky adaptivním tlumičům se v komfortním režimu přidává příjemné houpání. Oproti klasické verzi tedy v podstatě žádná změna.
Co trochu utrpělo, je celková agilita. Hlavně při rychlejších změnách směru je znát vyšší hmotnost, ale projeví se to až při hodně agresivním stylu jízdy. Výkon autu jinak rozhodně nechybí, když se dají dohromady oba motory (slouží tu k tomu speciální tlačítko Sport), vymáčkne ze sebe pohonná jednotka 218 koní a 400 Nm, takže vás auto umí pěkně zarazit do sedačky. Po vrcholném dvoulitru je mimochodem plug-in hybrid druhou nejrychlejší pohonnou jednotkou, minimálně co se týče zrychlení z klidu na sto.
Nezastírám, že jsem byl z plug-in hybridního superbu během týdne hodně nadšený. Dokáže skvěle zkombinovat výbornou spotřebu, velmi slušnou dynamiku a solidní komfort. S naftovým motorem možná budete jezdit s podobnými náklady, ale rozhodně nebudete jezdit s podobným klidem na palubě. Ve městě si většinu času auto jenom tiše šumí na elektřinu a když se zapojí čtrnáctistovka, běží naprosto nerušivě.
Jestli má superb nějaké chyby, tak jsou společné i s klasickou spalovací verzí. Během týdne mě pěkně vypekl multimediální systém, který se třetí den zasekl hned na úvodní obrazovce. Ani po několika dnech a několika pokusech o restart nedošlo k nápravě. A když nejde infotainment, nejde vám ani rádio, navigace nebo třeba Apple CarPlay. A to je u auta, které je na dotykovém displeji do značné míry závislé (nastavujete si i chování hybridního systému) hodně nepříjemné. Nezbývá než doufat, že to vyřeší aktualizace systému.
Závěr a cena
Plug-in hybridní Škoda Superb dokázala spojit do nejlepší ze světa elektrických a spalovacích aut. Umí jezdit tiše a když na to přijde, tak i s nulovou spotřebou paliva. A zároveň vás s dostatkem paliva v nádrži doveze kamkoli. Přitom je to pořád takový Superb, jaký ho známe. Tedy velmi prostorný a velmi praktický, s komfortním podvozkem, který dělá všechno tak, jak má. Tedy až na infotainment, který nás během týdne hodně pozlobil.
Ceny škodovka nasadila velmi přívětivé, základní cena totiž startuje na korunu stejně jako v případě vznětového dvoulitru s výkonem 140 kW a automatickou převodovkou, tedy na částce 891.900 Kč za výbavu Ambition. A asi nemusím dodávat, které verzi bych dal přednost…
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Superb iV
Motor:,řadový čtyřválec + El. motor
Objem válců:,1395 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo + el. motor
Palivo:,benzín
Pohon:,přední
Výkon:, spal. motor 115 kW v 5000-6000 ot./min. + 85 kW el. motor = 160 kW syst. výkon
Točivý moment:,250 Nm v 1550 – 3500 ot./min + 330 Nm = 400 Nm syst. výkon
Zrychlení 0-100 km/h:,7.7
Maximální rychlost:,224 km/h
Převodovka:,šestistupňová dvouspojková
Spotřeba paliva (l/100 km):,1.1-1.9
Emise CO2:,25-42 g/km
Délka:,4869 mm
Šířka:,1864 mm
Výška:,1468 mm
Rozvor:,2841 mm
Pohotovostní hmotnost:,1730 kg
Objem zavazadlového prostoru:,485 / 1610 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]