test-2019-kia-optima-phev-_(7)

V zástupu kombíků střední třídy ji snadno přehlédnete. Nevyčnívá, nekřičí, moc jejích zástupců po českých silnicích ani nejezdí. Modernizovaná Kia Optima je na českém trhu už skoro tři čtvrtě roku a její plug-in hybridní varianta je větším překvapením, než se na první dobrou může zdát. Sází na bohatou výbavu a dlouhý elektrický dojezd. A oboje si nechá dobře zaplatit.

Stín profláklých kombíků

Kia tvrdí, že manažerská Optima nabízí ohromující styl a vyčnívá z davu. Ale kdeže – tohle auto je stínem všech profláklých kombíků, kterými oddaní kravaťáci parkují v podzemkách evropských korporátů. Jednoduše střižený kombík SW je bez výrazných prolisů a zaklenutí na karoserii, s opticky zúženou střední částí „čumáku“ nenápadným povozem všech, kteří okázalost vyměnili za požitek.

Jedinou variací na manažerské téma je maska chladiče, kde si můžete podle stupně výbavy vybrat z vertikálních lamel, nebo nenápadného „cedníku“ (ve verzi GT). To neplatí pro verzi PHEV, kdy je maska plně zaslepená lesklým černým plastem, na obou koncích ji v řadě doplňují LED světla. Jediným zjemňujícím prvkem je vějířovitý design litých sedmnáctek (215/55 R17). Konzervativní řidič zaplesá blahem.

test-2019-kia-optima-phev-_(9)

Optima je ale navzdory své exteriérové prostotě až překvapivě rozmazlující uvnitř. Vždyť tohle auto má odvětrávaná a vyhřívaná sedadla, reprobedny od stamfordských audiofilů Harman Kardon nebo dvouzónovou klimatizaci. Hlavně si uvnitř připadáte trochu jako v evropském, ne už tak korejském autě. Asi je to skladbou ovládacích prvků a jejich rozmístěním, snad i vnímanou kvalitou.

Milion a čtvrt

Částečně už padlo slovo o výbavě. V případě plug-in hybridní Optimy kupujete balíček s jednou neznámou – připlatit si můžete vlastně jen za lak. Jinak před vámi stojí auto za milion a čtvrt, které – pokud na něj máte a zalíbilo se vám – nabídne, cokoli žádáte. Od bezdrátového nabíjení telefonu přes parkovací kamery (i vpředu) po skutečně velkorysý prostor v kabině.

To už tolik neplatí pro kufr, který museli inženýři zmenšit na 440 litrů (1574 při sklopených zadních sedadlech) kvůli velké baterce. O deset litrů má nižší objem i nádrž na benzin. Lithium-polymerový akumulátor má kapacitu 9,8 kWh a Optima na něj s trochou cviku ujede reálně nějakých 50 až 55 kilometrů.

test-2019-kia-optima-phev-_(21)

Pohodlí limuzíny

Kia stejně jako třeba Ioniq Plug-in hybrid, sourozenec od Hyundai, dostala šestistupňový automat. Zastavěný má dvoulitrový, atmosféricky plněný benzinový agregát GDI (Ioniq jezdí se šestnáctistovkou) s přímým vstřikováním paliva. Nabídne 113 kW v 6000 otáčkách a točivý moment 187 Nm. Spolu s elektromotorem soustava vyvine 151 kW a točivý moment 375 Nm v 2330 otáčkách.

Přepínání z hybridního na čistě elektrický režim nepoznáte, auto jezdí mimořádně plynule. Ne však přehnaně dynamicky, však také váží přes 1800 kilogramů. Plug-in hybridní Optima SW nabídne jízdu jako na obláčku, blíží se pohodlí limuzín. Že jedete částečně na elektřinu, si můžete všimnout při dojezdech na křižovatkách. Auto zpočátku vždy snižuje rychlost motorem, neekonomické brzdy se přidávají vzápětí.

Zatímco u fosilních variant Kia s bohatou základní výbavou začíná na částce tři čtvrtě milionu korun, plug-in hybridní kousek je přeci jen pořád přemrštěně drahý. Dostanete ho ale se vším všudy a na cestách si budete lebedit. Optima to ale nebude mít jednoduché, brzy ji na záda začne dýchat nový plug-in hybridní Passat GTE a zakrátko přijede i částečně elektrický Superb.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Kia
Typ: Optima PHEV
Motory: řadový čtyřválec + elektromotor
Objem válců: 1999 ccm
Plnění motoru: atmosférické plnění
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon spal. motoru: 113 kW/154 koní při 6000 ot./min
Točivý moment spal. motoru: 187 Nm při 5000 ot./min
Výkon elektromotoru: 50 kW/68 koní při 2330 – 3300 ot./min
Točivý moment elektromotoru: 205 Nm při 0 – 2330 ot./min
Výkon soustavy: 151 kW/204 koní
Zrychlení 0–100 km/h: 9.7 s
Maximální rychlost: 192 km/h
Převodovka: šestistupňová automatická
Spotřeba paliva: 1.6 l / 100 km a 12.3 kWh / 100 km
Emise CO2: 33 g/km
Objem nádrže: 55 litrů
Délka: 4855 mm
Šířka: 1860 mm
Výška: 1470 mm
Rozvor: 2805 mm
Pohotovostní hmotnost: 1805 kg
Objem zavazadlového prostoru: 440 / 1574 litrů

Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu