test-2020-plug-in-hybrid-bmw-330e- (3)

Test plug-in hybridu BMW 330e (2020)

Autor: Matěj Skalický - Foto: Matěj Skalický - 28. 9. 2020


Trojkové BMW je legendou. Mnichovská automobilka ho vyrábí už skoro 50 let a za tu dobu změnilo snad stokrát podobu, kombinaci nabízených motorů i plejádu výbavových prvků. Ze všech možných kombinací vyčnívá dnes ta, co spolu se spalovacím motorem nabídne i jízdu na elektřinu. Plug-in hybridní 330e je multifunkčním autem, které vás pořádně zatlačí do sedačky.

Prostě klasik

Kdo by před lety čekal, že i tak konzervativní auto, jakým je BMW řady 3, dostane elektromotor. A hle – je tu, už ve druhé generaci. Ale stejně to na něm nepoznáte. Baterku v „podpalubí“ prozrazuje jen malé „éčko“ na pátých dveřích a možná speciální registrační značky.

Povšimněte si z boku stoupající linky od předního kola k zadním dveřím. Těsně nad jejím začátkem je víčko dobíjecího konektoru. Vpředu jsou široké LED lampy s výkusem a chromovaná maska, možná vás upoutají „křidélkovité“ dekory mlhovek nebo jakási nárazníková kusadla svírající spodní gril.

test-2020-plug-in-hybrid-bmw-330e- (10)

Jinak je ale „trojka“ i ve svém novodobém provedení autem převážně pro klasiky. K zarytým milovníkům starých pořádků bude o to víc promlouvat interiér, jehož asi nejodvážnějším prvkem je plně digitální přístrojová deska (bez větší možnosti personalizace) a subtilní monochromatický displej klimatizace mezi výdechy ve středu palubky.

Nakopávací mecheche

Základem je dvoulitrový zážehový čtyřválec Twin Power Turbo, kterému dopomáhá elektromotor umístěný v převodovce. Hybridní soustava vyvine výkon 252 koní s maximálním točivým momentem 420 Nm. Samotná benzínová jednotka má koní 184, elektromotor 113. Už to by byla slušivá čísla, zvlášť při podpoře elektromotoru, který dokáže akceleraci nadopovat působivou silou. Jenže 330e naučili ve fabrice fígl, který vás zákonitě zaboří do sedaček.

Při vyslovení kouzelného slovíčka (rozumějte navolení jízdního režimu) Xtraboost se z 330e stane zběsilá hybridní potvora s 292 koňmi. Chachá, vyloudí ze sebe překvapený řidič, když ho tenhle mohutný zátah od kol poprvé nakopne do zadnice. Celé rychlostní mecheche trvá jen asi 10 vteřin, ale je to taková bžunda, že budete takhle s autem dovádět pravidelně. To slibuju.

test-2020-plug-in-hybrid-bmw-330e- (8)

Hybrid je ostatně sám o sobě hodně hravé auto, můžete se patřičně vydovádět v jeho nastavení. Čistě elektrická jízda je k dispozici na vzdálenost zhruba 60 kilometrů, tolik aspoň slibují papírové podklady. Reálně se zvlášť při klasické kombinaci město-okreska-dálnice dostanete na o 15, 20 kilometrů nižší hodnoty, nicméně platí, že při jízdě pouze ve městě jsou auta na elektřinu všemocnými šetřílky.

Ticho před bouří

BMW 330e jinak umí hospodařit pochopitelně i bez vaší účasti, při hybridním režimu si využívaný pohon určuje automaticky počítač. V ten moment by mělo auto překvapit zanedbatelnou spotřebou kolem 1,6 litru paliva na 100 kilometrů, kteréžto ale docílíte pouze tehdy, kdy budete auto pravidelně dobíjet. Přes wallbox to trvá nějaké tři a půl hodiny. Jinak spotřeba pochopitelně roste s apetitem zážehového agregátu a průměrně sahá k sedmi litrům.

Přepínání mezi oběma motory není neslyšné, ale při jízdě jde o tak plynulý přechod, že ho běžný řidič stěží zaznamená. Stejně jak zřejmě nepocítí hmotnostní nárůst o nějaké čtvrt tuny oproti čistě spalovacím „trojkám“. Při občasném divočení s 330e v zatáčkách ale ucítíte, jak se zadek s bateriemi natřásá.

test-2020-plug-in-hybrid-bmw-330e- (22)

Mimochodem kufr je na elektrifikaci bitý, přišel o 105 litrů (stejně tak nádrž má jen 40 litrů), a protože jde o sedan, není z nejpraktičtějších. Naštěstí BMW letos v létě uvedlo 330e i jako kombík v tradiční verzi touring a obě karosářské verze dostanete taky s pohonem všech kol xDrive. Cena kvůli tomu v základu přeskočí základních milion a čtvrt, ale ani tenhle testovaný model za tyto peníze neseženete. Příplatky vyhnaly cenovku o půl milionu výš, jen za runflatové devatenáctky dáte 60 tisíc a pouze o trochu méně stojí prémiový lak.

Modely od BMW si ale nikdy nehrála na levná auta, a proč by něco takového měnili v Mnichově zrovna teď, v době elektrické. Zvlášť v případě tohohle mixu klasiky s modernou, která vás v tichosti proveze městem a za jeho hranicemi to bezostyšně rozpálí na nějaké opuštěné asfaltce.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,330e
Motory:,řadový čtyřválec + elektromotor
Objem válců:,1998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,zadních kol
Výkon spal. motoru:,135 kW/184 koní při 5000-6500 ot./min
Točivý moment spal. motoru:,300 Nm při 1350-4000 ot./min
Výkon elektromotoru:,83 kW/113 koní
Točivý moment elektromotoru:,265 Nm
Výkon soustavy:,215 kW/292 koní
Točivý moment soustavy:,420 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:,5.9 s
Maximální rychlost:,230 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba:,1.9 l/100 km
Provozní hmotnost:, 1815 kg
Emise CO2:,42 g/km
Délka:,4709 mm
Šířka:,1827 mm
Výška:,1435 mm
Rozvor:,2851 mm
Objem zavazadlového prostoru:,375 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru