Přísné emisní normy mají na ostré a rychlé modely často fatální dopad. Peugeot se s tím ale zatím pere, daní za to je jen drobné snížení výkonu u vrcholného modelu 308 GTi. Ten se dostal do redakčního testu.
Design rozvíjí běžnou 308
Ač jde o vrcholný model, hot-hatch nepřichází s žádnou „divočinou“, co se designu týče. A to nejen vnějšího, ale ani vnitřního. Jde tedy naprosto opačnou cestou než například Hyundai i30 N nebo Honda Civic Type R, ale spíše se podobá cestě, kterou jde třeba SEAT Leon Cupra.
Z vnějšího pohledu lze auto rozeznat podle mírně upraveného nárazníku s většími nádechy a červenou linkou vespod uprostřed, větších 19″ kol, i většího spoileru na pátých dveřích nebo difuzoru s jednoduchými koncovkami v obou rozích. Testovaný kus byl navíc lakován (opravdu lak, žádná fólie) do dvoubarevného černo-bílého provedení. To je za příplatek 25 tisíc.
V interiéru se událo změn také velmi málo. Zůstalo vše, včetně malého volantu a Peugeot iCockpit, tedy budíků na vrchu palubní desky. Je tu ale nový volant s červeným proužkem úplně na vrchu a logem GTi ve spodní části a prošíváním kontrastní červenou nití, která se ostatně nachází po celém interiéru – od volantu, přes řadičku, palubní desku, dveře, až po nová sportovní sedadla. Pozice na řízení není úplně ideální, líbil by se mi nižší posed a také volant ještě o něco blíže k tělu.
Motoru pár koní ubylo, ale není to poznat
Přísné emisní limity nutí výrobce snižovat emise a nejvíce jich vypouštějí zpravidla právě vrcholné sportovní modely. Nejinak je tomu i u Peugeotu, který na motoru musel oproti tomu původnímu udělat několik úprav. Tou největší je instalace filtru pevných částic.
Výkon motoru klesl na 193 kW/263 koní (původně 200 kW/270 koní), ale točivý moment o 10 Nm vzrostl na 340 Nm. Tyto hodnoty dává přeplňovaný čtyřválec 1.6 THP, který ladili přímo v Peugeot Sport, ostatně jako zbytek auta. Podle technických údajů dokáže 308 GTi zrychlit z 0 na 100 km/h za rovných 6 sekund a maximální rychlost je 250 km/h. Motor už ale nemá tak příjemnou gradaci, přesto svým projevem rozhodně nezklame, není tak nudně lineární jako u některých jiných konkurentů, ale přitom nebudete trpět při každodenním ježdění do práce.
Hnaná jsou jen přední kola, na která sílu motoru přenáší šestistupňová manuální převodovka. Porci koní a newtonmetrů, které na přední kola putují, pomáhá předním pneumatikám na silnici přenést mechanický samosvorný diferenciál Torsen. A jde mu to dobře, přitom prakticky nijak výrazně netahá za ruce při akceleraci.
A jedeme!
A je to právě přední náprava, o které celá jízda prakticky je. Po přidání plynu chvíli čekáte na nafouknutí velkého turba, ale pak přijde mohutný zátah a auto vypálí vpřed. Kola v nízkých rychlostech občas proklouznou, ale i tak se na ně dá spolehnout. Samosvor skvěle funguje a pokud pracujete s plynem, v zatáčkách auto díky tomu parádně utahuje stopu.
308 GTi je hodně rychlé, následuje přední nápravu, ochotně reaguje na otočení volantem, ale pořád tak nějak cítíte, že zadní náprava nedělá nic. Prostě se jen veze za tou přední. Nezapojuje se do práce, navíc mi přišlo, že oproti poslednímu testu Peugeotu 308 GTi je o něco stabilnější a auto s sebou tolik nehází při ostrém brzdění. Je to obrovský rozdíl oproti nyní testovanému Volkswagenu Golf GTI TCR, který (nejen) při ostré jízdě pracuje s oběma nápravami a je parádně vyvážený. Tomu ale zase chybí trošku „koule“, které vlastně Peugeot svým způsobem při jízdě má.
Motor navíc provází docela pěkný zvuk, který doprovází slyšitelné odfouknutí blow-off ventilu při ubrání plynu. Pokud byste chtěli zvuk ještě „sportovnější“, pak můžete stisknout tlačítko Sport, které se nachází u řadící páky. Byla to ale věc, kterou jsem nepoužíval, a to hned z několika důvodů. Za prvé budíky zčervenají a ztratí se tak červené pole v otáčkoměru (který jde navíc proti směru hodinových ručiček) a hlavně se do reproduktorů začne pouštět něco, co poslouchat nechci. Některým zákazníkům se to asi bude líbit, ale ne mně. A je to škoda, protože ve sportovním režimu motor ještě trochu přiostří. Celkově si ale myslím, že takto nastavený sportovní režim je v 308 GTi zbytečný.
Turbo se opravdu pořádně nafoukne až někde před třemi tisíci otáček, ale pak už ze sebe dostává to nejlepší, co dokáže. Překvapivé je, že i v poslední třetině otáčkoměru výkon přeplňované šestnáctistovky graduje a nezastaví se ani na konci otáčkoměru. Nejednou se mi stalo, že jsem si „brnknul“ o omezovač, protože motor nepůsobil tak, že by mu snad měl dojít dech.
Docela se mi líbilo naladění podvozku i brzd. Podvozek totiž není nijak přehnaně tvrdý, dokonce se s autem dá jezdit i v centru Prahy, aniž bych drkotal zuby nebo mi přeskakoval hlas na „kočičích hlavách“. Neznamená to ale, že by snad byl podvozek podobně jako u menší 208 GTi měkký, to ne, na okreskách dokáže držet kola na zemi vážně parádně, ale přesto je poddajný. Peugeot Sport nešel tou cestou, že „sportovnost = tvrdý podvozek“, ale ladil.
A ty brzdy… Jsou ostré, nevadnou a je dobré se na ně spolehnout. Přišlo mi, že v tomhle autě byly i lépe vyvážené mezi přední a zadní nápravu a auto tolik neodlehčovalo záď, která tak nebyla tolik neklidná – i když na Renault Megane R.S. to ani tak nestačilo…
Závěr a cena
Peugeot 308 GTi není nejrychlejším ani nejzábavnějším hot-hatchem, ale má co nabídnout. Jeho přední náprava si totiž umí skvěle poradit s přívalem síly od motoru a táhne auto všude tam, kam mu volantem (i když s řízením bez zpětné vazby) řeknete. Při ostré jízdě se můžete spolehnout také na nevadnoucí brzdy. A pokud jen tak pojedete do práce? I to tohlr GéTéÍčko zvládá. Díky poddajně naladěnému podvozku a neobtěžujícímu zvuku motoru to jde, aniž by vás po měsíci trápily bolesti hlavy.
Peugeot 308 už je s námi poměrně dlouho, brzy jej čeká generační výměna, i tak ale umí být 308 GTi pěkně rychlé auto. A co si za něj Peugeot řekne? Pohled do ceníku prozradí, že české zastoupení značky za něj chce v základu 825 tisíc korun. V rámci toho už ale dostáváte hodně bohatou výbavu.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“30|70″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Peugeot
Typ:,308 GTi (2019)
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol + samosvorný diferenciál
Výkon:,193 kW/263 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,340 Nm při 2100 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.0 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.5 / 5.3 / 6.5
Emise CO2:,148 g/km
Objem palivové nádrže:,53 litrů
Délka:,4253 mm
Šířka:,1804 mm
Výška:,1447 mm
Rozvor:,2620 mm
Provozní hmotnost:,1390 kg
Objem zavazadlového prostoru:,470 / 1309 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]