Když si dnes budete chtít koupit rodinné MPV, máte na výběr z mnoha možností. Jednou z nich je navštívit také showroomy automobilky Opel, kde máte na výběr hned z několika možností. Pomineme-li malou Merivu, pak se nabízí třeba hned dvě verze Zafiry. A jakto, že dvě? Je to jednoduché. Opel v roce 2011 představil už třetí generaci s označením Zafira Tourer, ale ta druhá v nabídce zůstala. My se dnes zaměříme na tu novější.
Rozdíl mezi oběma Zafirami je partný na první pohled. Třetí generace je, nejen, co do designu, o mnoho povedenější a obě auta vedle sebe působí jako nebe a dudy. Druhá generace nabídne ostře řezané tvary bez téměř jakýchkoliv módních výstřelků nebo designových kudrlinek, naopak poslední generace na svém designu hodně zapracovala. Její tvary jsou oblejší, karoserie se může pochlubit mnoha prolisy a byly na ní aplikovány aktuální trendy automobilky Opel – například černé bumerangy pod předními světlomety ve stylu Ampery a další. Opel navíc tvrdí, že linie auta je při bočním pohledu inspirována vysokorychlostními vlaky. Nakonec, proč ne? :)
Stejný trend je možné vypozorovat také v interiéru. Nejen, že je design velmi povedený, ale ovladače jsou umístěny tak, že je nebudete pokaždé hledat. Obrovské plus má Opel za všudypřítomné odkládací schránky (ve středovém tunelu, ve dveřích, před displejem navigace, před řadící pákou, pod předními sedadly, dvě schránky před spolujezdcem, atd.) či variabilitu sedadel (systém Flex7®).
Opel Zafira Tourer sedadel nabídne sedm. Když jsem se zmínil o jejich variabilitě, pak vězte, že skýtá nečekané možnosti. Od sedmimístného provedení (kdy v kufru odvezete možná tak karton nápojů a malý nákup) přes klasické pětimístné provedení až po dvoumístný rodinný stěhovák. To je ale teprve začátek. Druhou řadu totiž tvoří tři samostatná sedadla, která se dají jednoduše posouvat nebo sklápět. Pokud pojedete ve čtyřech, z prostředního sedadla sklopením vytvoříte loketní opěrky, a díky tomu bude možné posunout boční sedadla více ke středu auta. Pro cestující tak vznikne velkorysý prostor pro pohodlné cestování i na dlouhé trasy. Fantazii se zkrátka meze nekladou.
Zavazadlový prostor závisí jen a jen na tom, jaká kouzla se sedadly provedete. Objem se může pohybovat mezi 152 až 1 860 litry v případě dvoumístného provedení. Sklopená sedadla vytvoří rovnou podlahu bez jediného hrbolku. V základním pětimístném provedení nabídne kufr 710 litrů.
Nekonečné možnosti sklápění a posouvání sedadel nejsou jedinými praktickými přednostmi Zafiry. Pokud rádi jezdíte na kole, určite oceníte velmi šikovné řešení přepravy jízdních kol v podobě integrovaného držáku FlexFix. Jeho obsluha je relativně jednoduchá. První sestavení sice trvalo pár minut, ale s každým dalším pokusem se budete zdokonalovat a zrychlovat. Stačí zatáhnout za páčku v zavazadlovém prostoru, odjistit držák a vysunout ho z nárazníku. Pak už zbývá jen skládat. Díky držáku FlexFix odvezete bez problémů dvě jízdní kola. Nesmíte jen, jako jsem to udělal já, nasadit kolo když máte otevřené víko zavazadelníku. Abyste ho (zavřeli) otevřeli, budete muset nejdříve kola zase sundat. Za tuhle parádičku zaplatíte 19 400 Kč.
Zatím jsme jen chválili, ale jak to tak bývá, nic není bez chyby. Nějaké mouchy jsme na Zafiře Tourer přece jen našli. Pojďme nakouknout do interiéru. I když bylo vše na pohled velmi povedené, dojem nakonec kazily použité plasty, resp. kaplička, ve které byl uložen displej navigace. Ten při přejetí větších nerovností nepříjemně vrzal.
Pojďme se podívat na to, co vás určitě zajímá nejvíce – jízdní dojmy. Pod kapotou jsme měli prostřední naftový motor. Šlo o dvoulitrový čtyřválec 2.0 CDTI ECOTEC o výkonu 96 kW/130 koní a točivém momentu 300 Nm. Motor byl spojen s šestistupňovou manuální převodovkou. Tahle kombinace dovolí autu zrychlit z 0 na 100 km/h za 11,4 sekundy a uhánět maximální rychlostí 191 km/h. I když jsou papírové hodnoty celkem slušné, je potřeba počítat s tím, že Zafira váží (podle výbavy a motorizace) od 1 571 do 1 733 kg, a to není zrovna málo. Opel udává spotřebu jen 6,4 (město) / 4,5 (mimo město) / 5,2 (kombinovaná) litrů nafty na 100 km. Přiznám se, že takových hodnot jsme opravdu nedosáhli a jsou opět hodně optimistické. My jsme se pohybovali kolem 7 litrů na 100 km v kombinovaném provozu.
Motor není špatný, jen by mohl být lépe odhlučněn. První studený start mě vrátil do let dávno minulých, kdy jsme neznali vstřikování Common Rail, ale spíše rotační čerpadla a podobně. Zvuk byl traktoroidní. Po ohřátí na provozní teplotu se motor uklidnil a už si jen typicky naftově předl. Při jízdě je takřka zbytečné motor příliš vytáčet, i když má papírový výkon až ve 4 000 otáčkách za minutu, nejlépe se cítí v těch nízkých a středních. Motor na mě působil tak, že má dostatek točivého momentu, ale chybí mu výkon. Když to ale vezmu tak, kam je Zafira Tourer cílena, pak to není chyba, spíše jen poznatek.
Podvozek je naladěn příjemně a je spíše komfortní. I když jsme obouvali 17″ kola, díry a nerovnosti českých silnic žehlil statečně a neozývaly se od něj žádné nepříjemné rány. Také naladění ostatních částí auta předurčuje Zafiru pro klidnější jízdu.
Trochu nebezpečná je jízda po dálnici. Nelekejte se! Pouze pro váš řidičák! Nevím, jak toho inženýři u Opelu docílili, ale na dálnici je slyšet minimum aerodynamického hluku. Se spolujezdci si můžete povídat aniž byste zvýšili hlas a přesto se bez problémů slyšíte. Teprve, když dojedete pomalu jedoucí auto před vámi a podíváte se na rychloměr, zjístíte, že to číslo se českým rychlostním limitům hodně vzdaluje.
Opel Zafira Tourer vůbec není špatné auto! Pokud máte rodinu a chcete dopravní prostředek, který využijete i při stěhování kamarádů nebo na dlouhé výlety s celou rodinou i prarodiči, pak by Zafira mohla být tou správnou volbou. Využijete ji ale i jako přijemný každodenní dopravní prostředek do práce. Se základní cenou startující na 457 900 Kč v případě benzínového motoru 1.8 85kW/115k nebo 533 900 Kč v případě naftového 2.0 CDTI ECOTEC 81 kW/110 k váš rodinný rozpočet nezruinuje. Ceny jsou podle aktuálního akčního ceníku.
Kompletní ceník a technické údaje jsou ke stažení TADY. Akční ceník je TADY!
[nggallery id=1493]
-PS-