Opel Grandland X jsme už v testu měli, porovnávali jsme tehdy benzinovou a naftovou verzi, tentokrát jsme se ale podívali na nejvýkonnější verzi z nabídky. Tu pohání vznětový dvoulitr se 177 kW a 400 Nm.
Opel + PSA
Opel Grandland X vznikl jako druhý model v rámci spolupráce německé automobilky s francouzským koncernem. Stalo se tak ještě před samotnou koupí. Geny PSA jsou tak na tomto autě znát. A poznáte je už na první dobrou. Klíč totiž není „opelí“, ale právě jako od Peugeotu nebo Citroënu.
A Francouzi dodali také techniku, takže pod kapotami Grandlandu X najdeme motory PureTech a BlueHDi, jakkoliv je Opel označuje svými obchodními názvy. A protože PSA nemá v nabídce pohon všech kol, ani Grandland X ho mít nemůže. Jediným SUV v nabídce Opelu s pohonem všech kol je tak Mokka X. Mimochodem techniku sdílí Grandland X s Peugeotem 3008.
Designově se ale Opel od Peugeotu liší, nápadně podobná je jen silueta vozu, ale čelní i zadní část či designové prvky na boku auta jsou jiné. Z hlediska designu není pochyb o tom, z jaké „rodiny“ tohle auto pochází. Trochu jiné je to v interiéru. Na pohled je vlastně vše tak, jak to známe z opelů, ale kaplička přístrojů nebo kompletní infotainment (grafika i ovládání) je PSA. A stejně jako u peugeotů a citroënů funguje i startovací tlačítko, které nestačí jen stisknout, ale je třeba ho na chvíli podržet.
Nejvýkonnější naftový motor. Vážně?
Opel pod kapotu grandlandu testovaný nejvýkonnější motor uvedl v tichosti. Jde o čtyřválcový, turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr se 130 kW/177 koňmi a s točivým momentem 400 Nm. To nevypadá vůbec špatně. Jenže zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,5 sekundy už tak parádní není…
No, a právě motor nás v praxi příliš nepotěšil. Jeho reakce jsou tupé a udávaný výkon bych mu rozhodně netipoval. Ale je to divné, protože o něco později testovaný Peugeot 5008 se stejným motorem se choval jinak. Reakce na sešlápnutí plynu byly mnohem ochotnější. A konečně i o dalších několik dní později v novém DS 7 Crossback jsme jeli také se stejným motorem a tam se choval ještě příjemněji než v peugeotu…
Při klidné jízdě bez potřeby rychlého přidávání byl ale motor docela příjemně odhlučněn a automatická osmistupňová převodovka Aisin, která se pro tento motor nabízí výhradně, s ním fungovala velmi příjemně a hladce. I díky tomu, že běžně drží motor v nízkých otáčkách, lze počítat se spotřebou paliva kolem 7 l/100 km.
19″ kola hezky vypadají, ale…
Když se na testované auto podívám z boku, nevypadá vůbec špatně. Na svědomí to mají ale i poměrně velká kola. Jejich průměr je 19 palců a jde o ta největší kola, která může Grandland X mít. V nejnižší výbavě jsou naopak 16″ plechové disky.
Pokud si vyberete nejvyšší výbavu, jsou devatenáctky v základu. Je na nich ale obuta už poměrně nízká pneumatika, což se projevuje na komfortu jízdy. Auto není uskákané nebo tvrdé, ale podvozek je tuhý. Není úplně pohodlný. Pokud by bylo na mě, klidně bych alespoň jeden palec z průměru oželel. Na druhou stranu je alespoň auto jisté v rychleji projížděných zatáčkách.
Závěr a cena
Opel Grandland X je docela velké a praktické auto, které by mohlo rodinám sedět. Postrádá sice pohon všech kol, ale naopak nabízí prostorný interiér i zavazadlový prostor (514 litrů). Škoda jen, že testovaná verze s nejvýkonnějším motorem nás příliš nezaujala. Projev agregátu je mdlý, nevýrazný a ani jeho pružnost není nijak oslnivá. Potěšil naopak střídmou spotřebou paliva.
Verze s nejvýkonnějším motorem je nabízena jen ve dvou nejvyšších výbavách Innovation (akční cena: 761 900 Kč) a Ultimate (akční cena: 881 900 Kč). Pokud by bylo na nás, raději bychom asi volili slabší 1,5litrový motor, ten se nám v Peugeotu 308 docela líbil.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Vnitřní prostor,Motor působí slabším dojmem
Z pohledu designu vlastní identita,Absence pohonu všech kol
Příznivá spotřeba paliva,S 19″ koly tužší podvozek
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Opel
Typ:,Grandland X
Motor:,2.0 CDTI 177
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1997 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,130 kW/177 koní při 3750 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 2000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.5 s
Maximální rychlost:,211 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.3 / 4.6 / 4.9
Emise CO2:,128 g/km
Objem nádrže:,53 litrů
Délka:,4477 mm
Šířka:,1856 mm
Výška:,1609 mm
Rozvor:,2675 mm
Pohotovostní hmotnost:,1500 kg
Objem zavazadlového prostoru:,514 / 1652 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]