Přestože byste to na první pohled určitě neřekli, tak nejnovější SUV přírůstek v portfoliu rüsselsheimské automobilky je převlečený Francouz ověnčený loňským titulem Auta roku. Grandland X je vlastně Peugeot 3008 v německém střihu. Vyzkoušeli jsme ho jak s naftovým (zlatá verze), tak benzinovým motorem (černobílá).

Lední medvěd

Grandland X je po německu usedlejší, ale stále hezoun s roztomilým kukučem, takové medvídě (alespoň v černobílé variantě). Největším designovým výstřelkem jsou chromová křidélka u loga v masce a zadní registrační značka na nárazníku. Všimněte si předních lamp, ty mají vkusný dvojitý lem. Velmi decentní jsou prolisy na bocích (vyniknou víc na zlaté), karoserie tak možná působí lehce zavalitější, než ve skutečnosti je.

Opel se tváří jako grand, ale zas tak velkorysý prostor nenabízí. Považte: je sice větší než Crossland X, ale na délku nemá ani 4,5 metru, je jen o trochu delší než Škoda Karoq. Oproti zatím nejmenšímu domácímu crossoveru naopak Grandland X ztrácí v litrovém objemu kufru, a to především při sklopení zadních sedadel (1652/1810). Karoq má zase ve srovnání s Opelem rezervy v milimetrové délce rozvoru (2675/2638).

V podélném prostoru na zadních sedadlech větší rozvor asi pocitově úplně nepoznáte, Grandland X je i tak poměrně trefným ztělesněním opravdu kompaktního SUV. Pokud nejsou řidič se spolujezdcem dlouháni, tak naprosto bez problémů převeze čtyřčlennou posádku na hory a zpět bez otlučených kolen nebo loktů, a navíc s ním na přeplněných parkovištích u lyžařských středisek zaparkujete a ještě se bez zbytečných škrábanců ze zimního mumraje u lanovek vymotáte. Centimetry rozhodují třeba i v podzemkách obchodních domů.

Opravdová klasika

Zásadní poznatek od volantu: sedí se tu skutečně hodně vysoko. I přes dvě totožná auta na test za jeden měsíc jsem neustále šmátral po páčkách nastavení sedačky, přibližoval jsem se k volantu, snižoval, ale úplně ideální pozici nakonec stejně nenašel. Vyšší řidiči budou mít situaci snazší, nechají sedačku úplně dole, s přehledem uvidí na kapotu i kolem sebe a v klidu dosáhnou na pedály. Všechny pak ale určitě potěší nastavitelná podpěra stehen.

V interiéru nečekejte extravaganci Peugeotu 3008, Opel sází na konzervativní notu a nabízí umírněný styl palubky s přístrojovým štítem s klasickými analogovými budíky. Je mi nadmíru jasné, že řidiči rozladění ulítlostí 3008 právě takový interiér nadmíru ocení, dýchne na ně opravdovostí léty prověřené klasiky. Kdo má radši svěží architekturu palubky, bude se asi nudit.

Přečtěte si také:  Subaru BRZ Spec.S na Transfăgărășan: Objevujeme nejlepší silnici světa v nejlepším sporťáku současnosti

Vkusně působí měkčené plasty a obšití kůží, které si ale dopřejete až v nejvyšší výbavě Innovation. Zbylé tvrdé oplastování charakteru auta vůbec neškodí, počítáte s nimi, a tak vás nijak neobtěžují. Ovládací panely i rozmístění tlačítek na volantu má nadto jasnou logiku, takže nehrozí žádné zmatené úkliky. Prostý multimediální systém je funkční a má přehlednou grafiku, perfektní je zvuk audia Intellink se šesti reproduktory. Bohatě stačí.

Výborný benzin

Teď to zásadní. Ještě vloni na podzim, kdy Grandland X vstupoval na český trh, byly motory v nabídce pouze dva – benzínový tříválec 1.2 Turbo s 96 kW, který má naše černobílá varianta, a vznětový čtyřválec 1.6 CDTI s 88 kW, který má zlaté auto. Teď pořídíte i dvoulitrový turbodiesel a naftovou patnáctistovku, chystá se zřejmě také plug-in hybrid.

Nejprve k benzinu. Přeplňovaná dvanáctistovka má na svůj objem pozoruhodný výkon vyhnaný turbem k 130 koním. Točivý moment činí 230 Nm. Peugeot agregát řadu let vyrábí v severofrancouzském Douvrinu nedaleko Lille (a pak taky v Číně a kvůli vysoké poptávce nově i v Trémery u hranic s Lucemburskem) a přesně tahle jednotka loni získala ve své kategorii ocenění pro nejlepší motor roku.

Je totiž fakt skvělá. Lehký benzin nemá problém s živými starty a dramatickým zrychlováním, je neskutečně pružný. Bez vibrací, bez nepříjemného tříválcového pištění. A je úplně na vás, jestli ho necháte povalovat v nízkých otáčkách se spotřebou kolem šesti litrů, anebo se zkusíte dravěji rozjet a nechat jednotku zhltnout klidně i přes devět litrů benzinu.

Nafta je po přesednutí z benzinového tříválce trochu líná. Vlažnější dynamiku nícméně kompenzuje překvapivě tichý chod. Projev šestnáctistovky s točivým momentem 300 Nm zhrubne jen při mrazivých ránech, než se zahřeje a zklidní. A pak v momentě, kdy se vám zachce jednotku vytočit někam nad tři a půl tisíce otáček. Spotřeba se dokáže za normálních okolností udržet pod šesti litry.

Grandland X má i se vznětovým motorem jen lehce před tunu a čtvrt, a je proto nebývale úsporný. Tak či tak bych raději volil benzin. Při klidné jízdě nemá o tolik větší apetit a jeho vlastnosti ve všech ostatních režimech naftu převyšují. Alespoň do té doby, než zkusím i silnější diesely.

Přečtěte si také:  Test Range Rover Evoque D180 (2019)

Jedině automat

Stejně jako 3008 ani Grandland X nemůže mít kvůli sdílené platformě pohon všech čtyř kol. To ale vzhledem k současným trendům nákupu SUV do města a na polňačky není žádná tragédie. Horší je to se šestistupňovou manuální převodovkou. Dráhy jsou dlouhé, chod kostrbatý, kvalty zapadají jen přes hrubou sílu. Odzkoušeno na obou autech.

Opel naopak odvedl perfektní práci při odhlučnění, Grandland X je stvořený na klidné cestování. Nastavení tlumičů je pohodlné, podvozek ke měkký a řízení (možná až moc) přeposilované. I po delší době vás bude trochu rozčilovat tlačítko start/stop systému, které musíte k nastartování i vypnutí motoru přidržet, nestačí ho stisknout. Podobně je na tom ovladač systému Line Assist, který se navíc zapíná při každém startu.

Grandland X je vlastně hrozně univerzální auto, takový nenápadný kompakt s umírněnou vizáží a skutečně skvělým tříválcem. Berte ho každopádně vždy s automatem, připlatíte jen 40 tisíc. Základ pak přijde na 570 tisíc, vrcholná Ultimate výbava 782 tisíc. Zlatý Grandland X s naftou 1.6 CDTI na obrázcích stojí se všemi příplatky lehce přes 800 tisíc.

Technické údaje:
Typ vozu:NovýNový
Značka:OpelOpel
Typ:Grandland X 1.2 TurboGrandland X 1.6 CDTI
Motor:řadový tříválecřadový čtyřválec
Objem válců:1199 ccm1560 ccm
Plnění motoru:turbodmychadloturbodmychadlo
Palivo:benzinnafta
Pohon:předních kolpředních kol
Výkon:96 kW/130 koní při 5500 ot./min88 kW/120 koní při 3700 ot./min
Točivý moment:230 Nm při 1750 ot./min300 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:11.1 s11.8 s
Maximální rychlost:188 km/h189 km/h
Převodovka:šestistupňová manuálníšestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):6.0 / 4.5 / 5.14.7 / 3.5 / 4.0
Emise CO2:117 g/km104 g/km
Objem nádrže:53 litrů53 litrů
Délka:4477 mm4477 mm
Šířka:1856 mm1856 mm
Výška:1609 mm1609 mm
Rozvor:2675 mm2675 mm
Pohotovostní hmotnost:1275 kg1317 kg
Objem zavazadlového prostoru:514 / 1652 litrů514 / 1652 litrů
Ceník:ke stažení zdeke stažení zde