Odhalit modernizovaný Opel Astra by dalo zabrat i detektivovi z americké kriminálky. Vizuální změny jsou spíše symbolické, pokud máte astru poctivě „nakoukanou“, všimnete si přepracovaného nárazníku a jiné masky chladiče. A to je tak nějak všechno. Došlo ale na vylepšení aerodynamiky, které zahrnuje zavírací lišty v přední masce a poctivější zakrytování podvozku. V součtu to prý zlepšilo aerodynamiku téměř o pětinu, což není málo.
Upřímně mi vůbec nevadí, že designéři do astry neřízli důrazněji, jako se tomu stalo třeba u větší insignie. Astra vypadá pořád svěže a větší proměnu nepotřebovala. Pomohl tomu jistě i fakt, že byla od začátku napěchovaná spoustou techniky, kterou teď konkurence pomalu dohání. Teď mám na mysli třeba přední Matrix LED světlomety, které jako první v segmentu uměly vykrývat okolní provoz.
I vnitřek vám bude hodně povědomý. Škarohlíd by mohl říct, že tady se designéři příliš nenadřeli, pravdou je ale spíš to, že Opel pozorně naslouchal kritice. Kompletně nový je proto multimediální systém s pěknou grafikou, svižnými reakcemi a ideálním počtem tlačítek pod displejem.
Uživatelskou přívětivostí se tak astra vyšvihla pěkně vysoko. Všechno je tam, kde má být, a pěkně po ruce. Tou největší pochvalou je nakonec fakt, že je astra úplně obyčejné auto, které si na nic nehraje. I ty digitální budíky si můžete uzpůsobit do naprosto klasického rozvržení. Vymyšlené jsou ale moc chytře, střed budíků s rychloměrem tvoří displej a po jeho stranách si můžete navolit třeba teplotu oleje nebo dojezd.
V chladných měsících oceníte, že Opel nabízí vyhřívání snad všeho, co vyhřívat lze. Sedadla vpředu i vzadu vás asi do kolen nedostanou, astra ale umí rozehřát i volant a čelní sklo. A asi není (krom garáže) nic lepšího, než sednout do promrzlého auta, naklikat vyhřívání všeho a za pár minut odjíždět s rozmrazeným oknem.
Interiér jako takový budí dojem fortelnosti, na dnešní dobu možná až příliš hýří lesklými černými plasty, ale jinak je to příjemné místo k životu. Pochvalu si zaslouží sedačky s dobrým bočním vedením a nastavitelnou podporou stehen. V zavazadelníku počítejte s 370 litry, což je mezi pětidveřovými hatchbacky nadprůměrná hodnota.
Tříválce na scéně
Pryč jsou ty doby, kdy mohla mít astra šestnáctistovku a dvě stovky koní. A ani to není tak dávno. Teď už nabídka zážehových verzí notně prořídla a končí u čtrnáctistovky, nezvykle však tříválcové. Navzdory tomu, že se bavíme o zážehovém vrcholu není výkon 107 kW/145 koní a 236 Nm ničím oslnivým. Korunu tomu nasazuje spojení výhradně s bezestupňovou převodovkou CVT, která pochází od koncernu GM.
Vypadá to jako cesta, jak astru odpravit ještě před nastartováním, ještě ale chvíli zadržte. Jde totiž o poměrně dobrou kombinaci. Rozjezdy jsou díky bezestupňové převodovce krásně plynulé, což ostatně platí i pro vyšší rychlosti. Zapomeňte na vytí motoru v konstantních otáčkách, převodovka totiž nechává promlouvat točivý moment motoru ve středním pásmu, což v kombinaci s velmi poctivým odhlučněním znamená, že o motoru prakticky nevíte.
Překvapivě tak moje výtky nesměřují k převodovce, ale k samotnému motoru. Na papíře je všechno v pořádku, celohliníkový motor nepostrádá vyvažovací hřídel, kultivovanost mu ale do značné míry schází. K vibracím nejspíš svojí troškou přispívá i téměř pullitrový objem na jeden válec, výsledkem tak jsou nepříjemné vibrace, které se s ohřátým motorem nezlepší. Nepříjemné jsou hlavně chvíle, kdy s autem jen poklidně plachtíte a otáčky se povalují nad tisícovkou, to motor vibruje opravdu nepříjemně.
Co do výkonu na tom ale čtrnáctistovka není vůbec špatně. Převodovka jeho charakteristiky chytře využívá, takže umí pěkně zatáhnout a plynule zrychlovat. Spotřeba se od tabulkových hodnot vzdaluje hlavně ve městě, kde si motor klidně řekne o sedm až osm litrů na sto. Městské poskakování autu očividně příliš nesvědčí. Jakmile ovšem vyjedete na okresky, spadne spotřeba k 5 litrům, na dálnici pojedete za 6, a to už není špatné.
Závěr a cena
Největší předností Opelu Astra je fakt, že si na nic nehraje. Není to technologická hračka na kolech, ale docela obyčejné auto, které velmi dobře jezdí, má pěkný interiér v klasickém střihu a slušnou výbavu k tomu. A jako celek to funguje velmi dobře, vytknout si tak zaslouží jedině horší kultivovanost motoru.
Pohled do aktuálního ceníku pak říká, že nejméně dáte za astru necelých čtyři sta tisíc korun, verze se zážehovou čtrnáctistovkou se pojí s nejvyšší výbavou Elegance a stojí nejméně 582.990 Kč, kombi je o 30 tisíc dražší.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Opel
Typ:,Astra
Motor:,zážehový tříválec
Objem válců:,1342 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,107 kW/145 koní při 5000 – 6000 ot./min
Točivý moment:,236 Nm při 1500 – 3500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.9 s
Maximální rychlost:,210 km/h
Převodovka:,bezestupňová (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.3/4.1/5.0
Emise CO2:,136-128 g/km
Objem nádrže:,48 litrů
Délka:,4370 mm
Šířka:,1871 mm
Výška:,1485 mm
Rozvor:,2662 mm
Provozní hmotnost:,1270 kg
Objem zavazadlového prostoru:,370-1210 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]