Test Opel Adam S (2016)

Autor: Pavel Srp - 13. 3. 2016


Opel Adam je auto, při jehož navrhování automobilka nechala své návrháře popustit fantazii o něco více než u ostatních modelů. Nabízí ho v mnoha netradičních verzích – od běžného modelu Adam, přes „outdoorovýAdam Rocks, až po sportovní Opel Adam S. A právě posledně jmenovaný bude předmětem následujících řádků.

Adam S je nejsportovnější verzí v nabídce, není sice tak ultimativní jako například Corsa OPC, ale neznamená to, že by s ním byla nuda. Vlastně právě naopak. Eskového Adama pohání čtyřválec s přeplňováním a objemem 1,4 litru. V řeči čísel to znamená výkon 110 kW/150 koní a 220 Nm točivého momentu.

Tento motor vychází z atmosférického čtyřválce 1,4 litru, proti němu má však (podle verze) o 50 % vyšší výkon a o 70 % vyšší točivý moment. Pro větší kompaktnost motoru je turbodmychadlo integrované do výfukového potrubí, hmotnost zase snižuje litinový blok s dutou konstrukcí rámu nebo plastové sací potrubí.

test opel adam s

Výkony sice takhe „na papíře“ nemusí působit nijak závratně, navíc společně s hodnotou zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy (to je ale méně než má naftová Insignia Bi-Turbo), ale za volantem to působí zcela jinak. Může za to i poměrně zajímavý zvuk, který je kombinací motoru a výfuku, ale i velmi agilní chování tak malého auta. I když krátký rozvor způsobuje, že může být Adam chvílemi maličko nervóznější, ale na jakékoliv otočení volantem se bleskově dostaví reakce.

Podvozek je sice tužší, ale funguje velmi dobře. Aby také ne, když ho pomáhali ladit inženýři Opel Performance Center (OPC). Adam S umí být v běžném životě až nečekaně rychlý, ačkoliv rychlosti, hbitosti a zábavnosti Corsy OPC zdaleka nedosahuje, jeho řízení je nicméně o hodně jednodušší a „každodennější“. Je nedotáčivý a zadek není příliš hravý, přesto vás na okreskách bude bavit. Ke skvělému pocitu mi ale chybí menší volant po vzoru malých Peugeotů – k velikosti auta je tento volant spíše takové kormidlo – a přesnější převodovka, protože při řazení ze druhé na třetí rychlost se občas zadrhla.

Motor je přibližně do 3000 ot./min poměrně letargický, není příliš ochotný zrychlovat ani bryskně reagovat na pokyny pravé nohy. Toto chování je ale v těchto otáčkách vlastně ideální pro běžný, klidný pohyb. Když budete chtít využít veškerou jeho sílu a užít si s ním zakroucené okresky, stačí držet ho kolem 3 500 ot./min. Potom se totiž po sešlápnutí pedálu plynu dostaví adekvátní reakce. Je to taková příjemná kombinace „starých atmosférických časů“ a nové „turbodoby“.

test opel adam s

Co spotřeba paliva? Při běžné svižnější jízdě se pohybuje kolem 7 l/100 km, při opravdu ostré jízdě se pohybuje kolem 12-13 l/100 km. Ačkoliv je motor Adama spojen se šestistupňovou převodovkou, na dálnici i tak při 130 km/h točí cca 3 300 ot./min.

Opel Adam S ale nepotěší jen jízdou, ale také designem – exteriéru i interiéru. Exteriér dostal výraznější nárazníky, velká kola (my jsme měli zimní 17″ z Corsy OPC, na léto má tento kus 18″) a výrazné dvoubarevné lakování. Interiér oproti běžné verzi příliš změn nedoznal, stále je tu poměrně velký dotykový displej tvořící základ středového panelu. Vedle něj je po obou stranách pár tlačítek ovládajících například vyhřívané sedačky a volant, centrální zamykání, aktivaci či deaktivaci Start/Stop systému či vypínání nebo zapínání stabilizace. Úplně dole lze ovládat klimatizaci. Design i zpracování tlačítek i celé palubní desky je na pohled i na omak velmi dobré.

Adam S je dlouhý jen 3 698 mm a široký 1 720 mm, v interiéru je přesto poměrně prostorný. Platí to ale jen pro přední místa. Pro hlavu i pro nohy je místa dostatek, na šířku už to takové terno není, přesto normálně vzrostlí cestující nebudou trpět pocitem stísněnosti. Zadní sedadla jsou spíše nouzová, stejně jako kufr s objemem 170 (633 po sklopení opěradel) litrů.

test-opel-adam-s-14T-16

Opel Adam S je neskutečné auto, není z nejlevnějších, ale nepotkáte ho na každém rohu. Nenajdete ani moc konkurentů, většina podobně silných a výkonných aut je totiž o třídu větších. Prakticky mě tak napadá srovnání jen s Abarthem 500. Ten má v běžné verzi slabší motor, designově je ale ještě o něco teatrálnější…

Kvality Adama S je však potřeba náležitě ocenit. Základní cena běžné verze je 251 900 Kč (to je dokonce o dost více než stojí Corsa), testovaný Adam S začíná až na 439 900 Kč. Tyto částky jsou navíc akční ceny. K tomu je potřeba připočíst také nějakou výbavu a testovaný Adam se tak rázem přehoupl přes půl milionu. No, a za takové peníze už pořídíte třeba větší Volkswagen Polo GTI

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Opel
Typ:,Adam S
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 364 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,přední
Výkon:,110 kW/150 koní při 5 000 ot./min
Točivý moment:,220 Nm při 3 000 – 4 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.5 s
Maximální rychlost:,210 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.6 / 4.9 / 5.9
Emise CO2:,139 g/km
Objem nádrže:,35 litrů
Délka:,3 698 mm
Šířka:,1 720 mm
Výška:,1 484 mm
Rozvor:,2 311 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 088 kg
Objem zavazadlového prostoru:,170 / 663 litrů
[/table]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru