Škoda Octavia RS je velmi oblíbeným autem napříč všemi generacemi. My jsme si tentokrát pro test ojetiny vybrali třetí generaci z roku 2014 s karoserií Combi, naftovým dvoulitrem a převodovkou DSG.
Modely mladoboleslavské automobilky označované jako RS vyvolávají (nejen) v našich končinách mnohé emoce, na jedné straně zbožňovaný zlatý grál, na druhé straně někdy až s despektem opovrhované auta… Ale ona to nejsou sportovní auta, spíše rychlá GT.
Škoda Octavia třetí generace přišla na trh v roce 2012 a v roce 2017 se na trh dostaly faceliftované modely. Život současné generace se ale chýlí ke konci, vždyť v listopadu letošního roku bude v Praze představena generace nová.
Už od začátku prodeje nabízí Octavia širokou škálu motorizací. Začínala výhradně se čtyřválcovými motory, později se přidaly i tříválcové. Z pohledu výkonu se na trhu objevily verze od 63 kW (1.2 TSI) až po 180 kW v případě benzinové verze RS 2.0 TSI u faceliftu. Z hlediska převodovek byl výběr také rozmanitý, v nabídce byly hned čtyři možnosti: 5stupňový manuál, 6stupňový manuál a 6stupňovou či 7stupňové dvouspojkové převodovky DSG. Některé motorizace bylo možné pořídit také s pohonem všech kol (Haldex).
V případě testovaného auta jde o model před modernizací, který nese v technickém průkazu rok první registrace 2014. Je to praktičtější verze Combi se 135kW dvoulitrem TDI a 6stupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Díky točivému momentu 380 Nm jde o jízdně velmi pohodové auto.
Na počítadle ujetých kilometrů svítí necelých 190 tisíc najetých kilometrů. To vzhledem ke stáří napovídalo, že se asi převážně jednalo o delší trasy. Auto na takový počet kilometrů nevypadalo, vnitřek byl krom lehce lesklého, ohmataného volantu prakticky ve stavu nového vozu. Sedačky byly příjemné tvrdé, neprosezelé, na nerovnostech interiér nevydal ani hlásku.
Šlo také o vcelku pěkně vybavené auto. Chyběly ale některé drobnosti, které při jzdě oceníte, například navigační systém anebo předních parkovací senzory. Výbava naopak zahrnovala elektrické víko zavazadelníku, automatickou dvouzónovou klimatizaci, vyhřívaná sedadla či odnímatelné tažné zařízení.
S autem jsem absolvoval bezmála tisíc kilometrů a přejel jsem s ním prakticky celou Českou republiku, z Prahy až do Beskyd. Pokud od něj nečekáte ultimativní sportovní stroj, ale svižné a pohodlné kombi, pak budete opravdu spokojení. Přesně taková totiž Škoda Octavia RS je. Na 5denní výlet ve dvou lidech, s velkým psem a s horskými koly na tažném zařízení je to úplně ideální stroj. Mimochodem do kufru s objemem 610 litrů se vejde tolik věcí, že vás to opravdu překvapí.
No, a když jsem na místě vyložil vše, co v autě bylo, tak nebyl problém se i svižněji projet, jelikož v okolí Radhoště v Beskydech, kde byl náš cíl cesty, jsou opravdu krásné silnice. Octavia RS je příjemně tužší, takže podrží v oblouku, má pěkně nastavené řízení a i odezva na plynový pedál je ve sportovním režimu příjemně rychlá. Naftový motor není nijak agresivní, ale zátah má také dostatečný.
Nakonec mě asi nejvíce potěšila spotřeba paliva. Dokázal jsem totiž celé cestování s naloženým autem s koly na tažném zařízení a pak i svižnější jízdou zvládnout při dodržování předpisů za průměrnou spotřebu 5,5 litrů na 100 km (dle palubního počítače).
Musím říct, že pro mě byla Octavia RS i po pěti letech provozu příjemným společníkem. Jde stále jízdně o dobré auto s ideálním naladěním. Díky poměrně vysokému točivému momentu nemá problém pružně zrychlovat, tak aby člověk mohl bezpečně předjíždět, aby pak štafetu převzal výkon. Přitom DSG bezproblémově a rychle řadí (nahoru, dolů je to pomalejší…). Potěší ale nejvíce praktičností – a to jak tím, co odveze, tak i tím, kolik si žádá paliva.
Závěrem bych chtěl poděkovat autobazaru MAMA Car, který nám vůz zapůjčil. Auto je zde na prodej za 329 999 Kč v hotovosti, případně za 284 999 Kč v případě vybraného finančního produktu.