SUV a crossovery vládnou světu, to je neoddiskutovatelný fakt. Díky tomu se proměňuje i nabídka automobilek, které jimi často nahrazují své původní modely. Příkladem je i Mitsubishi, které vzalo své legendární jméno a přidalo ho na crossover. A my jsme model Eclipse Cross otestovali.
Nový modelový rok 2020
Mitsubishi Eclipse Cross je tu s námi už více než dva roky a za tu dobu si našel spoustu spokojených zákazníků. Aby také ne, když drží podobný recept jako velmi oblíbený model ASX. Ten navíc automobilka aktuálně také výrazně omladila.
Zpět ale k testovanému modelu. Modelový rok 2020 nepřináší nic výrazně nového z hlediska designu, ani techniky. Nové jsou ale pro evropské zákazníky aktivní bezpečnostní jízdní asistenty, díky čemuž získalo model 5* ocenění v evropských nárazových testech Euro NCAP. Jde o Systém předcházení a zmírňování následků kolize (FCM), adaptivní tempomat, udržování v jízdním pruhu, sledování mrtvého úhlu a podobně.
Interiér
Jde o kompaktní crossover, který má stejně dlouhý rozvor jako ASX a Outlander (2670 mm), ale s celkovou délkou 4405 mm se staví přímo mezi ně. V interiéru je pro čtyři cestující dostatek místa. Zadní sedadla jsou posuvná v rozmezí 20 cm a jsou dělená v poměru 60:40. Základní objem zavazadlového prostoru je 341 litrů v případě, že jsou sedadla úplně vzadu. Pokud je posuneme zcela vpřed, pak objem kufru naroste na 448 litrů. Mitsubishi ale v ceníku nabízí také sadu pro zvětšení objemu dokonce až na 531 litrů. Stojí 3980 Kč a po jejím zakoupení z kufru zmizí podlážka i plastový box s přihrádkami a bude upraveno čalounění.
Palubní deska působí přehledně, středovému panelu dominuje (v nejvyšší výbavě 7″) displej multimédií, který se ovládá touchpadem na středovém tunelu. Mitsubishi tvrdí, že je ovládání intuitivní, ale mně se líbí více klasické kolečko. Faktem ale je, že na touchpad přešel v nových modelech i Mercedes-Benz. Touchpad se dá ovládat jedním prstem pro výběr a potvrzení, případně dvěma prsty (nahoru a dolů: hlasitost; doleva a doprava: změna stanic/skladeb). K dispozici je samozřejmě i moderní konektivita Apple CarPlay nebo Android Auto, který však v České republice stále nefunguje.
Jednotlivé ovladače jsou na palubní desce rozmístěny intuitivně. Nalevo od volantu se ovládají funkce související s jízdou, zatímco napravo jsou multimédia a klimatizace. Ovladače dobře známe už z prakticky všech ostatních modelů Mitsubishi, stejně jako ovladač vyhřívání sedadel, který pamatuje devadesátá léta, ale stále jej používají i další japonští výrobci aut.
Testovaná nejvyšší výbava Instyle a druhá nejvyšší Intense obsahují head-up displej. Jde o průhlednou destičku, která se vyklápí z palubní desky a na ní se promítají (v tomto případě dokonce barevně) nejdůležitější jízdní údaje. Bohužel jsem na head-up displej se svými 180 centimetry neviděl, byl příliš vysoko. Automobilka sice nabízí možnost úpravy výšky sedadla i displeje, ale ačkoliv jsem měl obojí nejníže, zobrazení bylo stále příliš vysoko. Head-up displej jsem tak nakonec deaktivoval.
Testovaný model byl ještě vybaven prémiovým audiosystémem Rockford Fosgate, který se skládá z 8 reproduktorů a subwooferu v kufru. A to je právě důvod, proč už brzy tento audiosystém v Mitsubishi Eclipse Cross (i v dalších modelech značky) nebude. Zákazníci si stěžovali, že sice hezky hraje, ale omezuje nákladový prostor. Mitsubishi tak prostřednictvím své dceřiné společnosti Mitsubishi Electric vyvinulo zcela nový audiosystém, který umístění subwooferu v kufru eliminuje. Podle automobilky tak ušetří místo, ale dokonce bude hrát ještě lépe.
Pohonné ústrojí
Nevíte-li si obvykle rady s výběrem toho správného motoru, u Mitsubishi Eclipse Cross budete mít jednoduchou práci. Motor je v nabídce pouze jediný, vybírat nicméně budete moci ze dvou převodovek: 6stupňové manuální nebo bezestupňového CVT. Výjimkou je jen nejnižší výbava, která se nabízí výhradně s manuálem, a nejvyšší výbava, kde je na výběr jen CVT. A na výběr je i pohon předních nebo všech kol.
Testované auto bylo v té nejdražší možné konfiguraci. S čtyřválcovým benzinovým motorem s objemem 1,5 litru a výkonem 120 kW/163 koní tak spolupracovala bezestupňová převodovka CVT, která výkon převáděla na všechna čtyři kola. Jde o jednotku kombinující přímý a nepřímý vstřik paliva a se systémem proměnného časování ventilů.
Pohon všech kol u Mitsubishi Eclipse Cross zajišťuje systém S-AWC (Super all wheel control), který umí pomocí elektroniky podle potřeby upravovat přenos na obě nápravy. Umí ale pomocí brzdění rozdělovat přenos mezi levou a pravou stranu, takže by se nemělo stát, že by auto se zoufalým protáčením jednoho kola zůstalo na místě. V náročnějším terénu jsme však čtyřkolku netestovali. K dispozici jsou i různá nastavení, pro který je pohon všech kol laděn: auto, sníh a štěrk.
A jedeme…
Motor je po startu tichý a ani při jízdě se to příliš nezmění, tedy v případě že pojedete na klidné vlně. V takovém případě totiž převodovka s plynule měnitelným převodem drží otáčky motoru relativně hodně nízko. Když na plynový pedál šlápnete výrazněji, otáčky motoru samozřejmě nechá vystoupat, ale zároveň s nimi pracuje.
Pokud byste přesto nechtěli poslouchat jednolitý zvuk motoru, můžete páčkami pod volantem nebo pohyby voličem převodovky změnit bezestupňový režim na virtuální rychlostní stupně. Přednastavených rychlostních stupňů je dokonce 8. Při běžné jízdě to ale nemá valný význam a k ostřejší jízdě vás auto vlastně vybízet nebude. I kvůli tomu, že řízení zcela postrádá jakoukoliv zpětnou vazbu.
A to i přesto, že podvozek je naladěn velmi dobře. Je tužší, na kvalitních silnicích auto velmi dobře drží a příliš se nenaklání. Na nekvalitních silnicích sice kola kontakt s vozovkou drží, ale posádka tužší naladění podvozku pocítí na vlastní zadek.
Závěr a cena
Mitsubishi Eclipse Cross je auto, které rozhodně zaujme tím, jak vypadá. Z přední části předurčilo nový designový jazyk, jehož prvky dostaly i nejnovější modely ASX a L200. Z boku zase vyniká silueta se snižující se zadní částí. A ze zadního pohledu zaujme děleným zadním sklem, které trochu překáží ve výhledu ve zpětném zrcátku. Testované auto bylo navíc vybaveno designovým Paketem Sport, který za 27 tisíc korun přidává nástavce předního i zadního nárazníku a prahů v imitaci karbonu s červenými prvky a koberečky s červeným obšitím a hliníkové pedály.
Auto potěší díky tužšímu podvozku jistotou při změně směru, ale na nekvalitních silnicích dá posádce tuhost tlumičů také poznat. Motor je příjemně tichý, potěší průběhem točivého momentu s maximem mezi 2400 – 4500 ot./min, což přispívá k tomu, že převodovka může nejčastěji držet tyto otáčky, při nichž není motor příliš hlučný. A spotřeba paliva? Jezdili jsme kolem 8 l/100 km.
Základní cena startuje v nejnižší výbavě s pohonem předních kol a manuální převodovkou na 509 650 Kč. Testovaný model byl naopak ze zcela protilehlého konce ceníku a zaplatili byste za něj 814 850 Kč. Jde ale o plnou výbavu se vším, co značka pro tento model nabízí. Příplatky se omezují jen na metalický lak, větší kola a sadu na zvětšení objemu kufru.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mitsubishi
Typ:,Eclipse Cross 1.5 Turbo MIVEC CVT 4WD (2019)
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1499 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,4×4
Výkon:,120 kW/163 koní při 5500 ot./min
Točivý moment:,250 Nm při 2400 – 4500 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,10.4 s
Maximální rychlost:,200 km/h
Převodovka:,bezestupňová (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.7
Emise CO2:,175 g/km
Objem nádrže:,60 litrů
Délka:,4405 mm
Šířka:,1805 mm
Výška:,1685 mm
Rozvor:,2670 mm
Provozní hmotnost:,1630 kg
Objem zavazadlového prostoru:,341 – 448 (531 se sadou na zvětšení) litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]