Mitsubishi ASX 2.0 MIVEC 4WD

Deset let je v automobilovém průmyslu zatraceně dlouhá doba. U některých modelů se za tu dobu vystřídají klidně i dvě generace. A pak jsou automobilky, které svůj model vylepšují průběžně. To je třeba případ Mitsubishi ASX, které se prodává od roku 2010 a nějakou dobu se ještě prodávat bude. Během dekády se dočkalo hned tří modernizací, přičemž ta poslední dorazila loni na jaře.

Na rozdíl od jiných faceliftů tady aktuální provedení zaručeně poznáte. ASX si vypůjčilo agresivní příď z modelu Eclipse Cross, takže dřívější miloučký výraz nahradily ostré linky a spousta chromu. A upřímně, teď se mi zepředu ASX konečně líbí. Jakmile ovšem uděláte krok do strany a mrknete na auto ze tříčtvrtečního pohledu, nejspíš stejně jako já objevíte jistou disharmonii.

Agresivní příď totiž moc neladí se zakulaceným zbytkem auta, který se v průběhu času prakticky nezměnil. Bok je vyjma blatníku v podstatě beze změn a nijak zásadních změn se nedočkala ani záď. Tady došlo na úpravu nárazníku a přepracovanou grafiku zadních svítilen, které se nově spoléhají na LED techniku.

Mitsubishi ASX 2.0 MIVEC 4WD

Interiér roky neskryje

Že má Mitsubishi ASX už nějaké ty roky prozrazuje i interiér. Zapomeňte na výstřelky moderní doby, vnitřek si z minulosti přináší to nejlepší. Osmipalcový displej infotainmentu poslouží k naladění rádia a dokáže i zrcadlit displej telefonu přes Android Auto nebo Apple Carplay. O moc víc toho neumí, ale taky od vás nic víc nežádá. Jednoduchá, možná trochu archaická grafika se naštěstí odráží v příjemné svižnosti celého systému.

Všechny ostatní funkce obstaráte pěkně postaru, prostřednictvím mechanických ovladačů, což bude řadě lidí určitě vyhovovat. Tlačítek je navíc málo a jsou pěkně na očích. Tedy vyjma toho, ovládající palubní počítač, to je lišácky schované vlevo pod volantem. Naštěstí už jsem za svoji kariéru ASX párkrát testoval, takže mě tahle ergonomická legrácka nezaskočila. O něco méně příjemný je fakt, že automatické stahování okna si užijete jen u řidiče, u ostatních musíte poctivě držet tlačítko než sjede kompletně dolů.

Vnitřek je jinak pěkně smontovaný a ač neoslní použitými materiály, bytelností rozhodně ano, protože během týdne ani jednou nezavrzal. Na tachometru už přitom svítilo třináct tisíc kilometrů, to už by špatně smontovaný vnitřek rozhodně prozradilo.

Přečtěte si také:  Dvojtest velkých SUV s benzinovými motory: BMW X5 40i xDrive a Volkswagen Touareg 3.0 TSI 4Motion (2019)

Mitsubishi ASX 2.0 MIVEC 4WD

Z hlediska prostornosti je na tom ASX spíše průměrně. Vpředu je všechno v pořádku, ale na zadní sedadla se rozměrnější pasažéři poskládají obtížněji. Osobně mi také nevyhovovala hodně tuhá sedadla, ani po týdnu jsem si na ně nezvykl.

Průměrně velký zavazadelník vyřešilo samotné zastoupení značky, které za příplatek 3.890 Kč zvětší objem kufru na hodně slušných 488 litrů. Prostor vyhrazený pro povinnou výbavu pak najde své místo pod předními sedadly, takže je jen na vás, jestli jste ochotni tuhle daň akceptovat.

Motor ze staré školy

Nabídka motorizací je s aktuální verzí pěkně přehledná – je tady jeden jediný motor. Jedná se o zážehový dvoulitr s atmosférickým plněním o výkonu 150 koní a 195 Nm točivého momentu. A vlastně dokonale ladí se zbytkem auta. Není to žádný maloobjemový tichošlápek s turbodmychadlem, ale motor ze staré školy, který potřebuje otáčky, aby ze sebe dostal to nejlepší. Ani pak to ale není žádné oslnivé představení, vždyť na stovku se vydrápe za 12,2 sekundy. Pocitově ale ASX působí rozhodně rychleji, z klidu se rozjíždí pěkně svižně a ani ve vyšších rychlostech jsem neměl pocit, že by v nějaké situaci autu nějakým zásadním způsobem chyběl výkon.

Velmi příjemně je s autem sladěná také automatická převodovka typu CVT. Ta drží ve většině situací otáčky co nejníže a až když autu dáte pravým kotníkem pokyn, vyžene otáčky někam k pěti tisícům. Auto pak začne zrychlovat a motor o sobě začne dávat vědět. Odhlučnění není nejlepší, na druhou stranu právě díky převodovce o sobě nedává vědět tak často, aby se to stalo obtěžující. A je tady samozřejmě i možnost řadit pádly pod volantem, ta jsou mimochodem vyrobená z hliníku.

Pokud zatoužíte po pohonu všech kol, budete se muset spokojit s automatickou převodovkou CVT, předokolka je v nabídce i s manuálem. Čtyřkolka se spoléhá na elektronicky řízenou spojku, která v automatickém režimu rozděluje točivý moment mezi nápravami v poměru od 98:2 až po 50:50, v náročnějších situacích pak přijde ke slovu režim 4WD Lock. Ten čtyřkolku nezamkne v poměru 50:50, ale ještě zrychlí reakce připojení zadní nápravy.

Přečtěte si také:  Test Škoda Superb Scout 2.0 TSI 200 kW DSG 4×4 (2019)

Apetit motoru odpovídá středně velkému SUV se zážehovým dvoulitrem a čtyřkolkou. Normálně se budete pohybovat za 7 až 8 litrů, na dálnici počítejte spíše s 9 litry. Díky dnes již nezvykle velké 60litrové nádrži to znamená i velmi slušný dojezd.

Mitsubishi ASX 2.0 MIVEC 4WD

Z celkového naladění auta jsem tak nějak automaticky očekával také měkce naladěný podvozek a ladné zdolávání nerovností, ASX je ale na moje gusto docela dost tuhé. Na nerovnostech poskakuje, což nevzbuzuje příliš jistoty při svižnější jízdě. Hodně se na tom nejspíš podepisují osmnáctipalcová kola, na šestnáctkách by toho dost pohltil větší profil gumy a tlumiče by nemusely krotit tolik neodpružené hmoty. Co na tom, že na dobrém asfaltu má auto dostatek mechanické přilnavosti a v zatáčkách se moc nenaklání, sázka na komfort by tady byla rozumnější volbou.

Závěr a cena

Všechna negativa u Mitsubishi ASX smázne pohled do ceníku, který říká, že tohle auto vám může říkat pane za částku hluboko pod půl milionem. Stačí vám na něj jen 429 tisíc, přitom už dostanete LED světlomety, manuální klimatizaci, spoustu airbagů a solidní množství bezpečnostních asistentů. Volbu rozumu bude ale představovat prostřední výbava Invite, která už má lité šestnáctky, tempomat, parkovací senzory a rádio s Bluetooth konektivitou.

Verze Intense už bych považoval skoro za zbytečný luxus, protože osmnáctipalcová kola vás připraví o nějaký ten komfort. Jestli jste ochotni ho obětovat za systém sledování mrtvého úhlu, automatickou klimu a infotainment s osmipalcovým displejem, připravte si minimálně 547.850 Kč. Čtyřkolku si automobilka cení na 617.850 Kč, což je pořád hodně dobrá nabídka, když uvážíte, co všechno za to dostanete. A abych nezapomněl, je tam i záruka na 5 let nebo 100 tisíc kilometrů.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Mitsubishi
Typ: ASX MIVEC
Motor: zážehový čtyřválec
Objem válců: 1998 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín
Pohon: všech kol
Výkon: 110 kW/150 koní při 6000
Točivý moment: 195 Nm při 4200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 12.2 s
Maximální rychlost: 190 km/h
Převodovka: CVT
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.1-7.3
Emise CO2: 162 – 167 g/km
Objem nádrže: 60 litrů
Délka: 4365 mm
Šířka: 1810 mm
Výška: 1640 mm
Rozvor: 2670 mm
Provozní hmotnost: 1545 kg
Objem zavazadlového prostoru: 488-1219 litrů
Ceník: ke stažení zde