Mitsubishi ASX je hlavním želízkem v ohni japonské automobilky a v našich končinách jde o nejlépe prodávaný model tří diamantů. Má poměrně zajímavou cenu, velký benefit v podobě rozšířené záruky, ale hlavně patří do oblíbeného segmentu SUV nebo crossoverů, chcete-li (zkratka ASX má značit Active Sports Crossover). Do testu se dostala varianta se základním zážehovým motorem, pohonem předních kol a výbavovým stupněm Invite+.

Mitsubishi ASX test

ASX už pomaličku vyhlíží svůj facelift a právě proto jsme využili svezení se stávajícím modelem, abychom pro vás měli k dispozici porovnání ještě v čerstvé paměti. Současná generace nabídne již dobře známý design, který s menšími úpravami můžete na našich silnicích potkávat již 5 let. Nutno však podotknout, že nijak neuráží, ani nepůsobí zastaralým dojmem. Jak jsem již zmínil, v našem případě se jednalo o výbavový stupeň Invite+, tedy druhý nejnižší. I z toho důvodu můžete na vozu vidět nevzhledná 16“ kola, jejichž design by určitě nějaký ten facelift zasloužil. Nicméně v tomto případě je nižší výbavový stupeň žádoucí. Dává totiž vyniknout hlavnímu argumentu pro koupi tohoto vozu a tím je příznivá cena. Takto vybavený vůz totiž z vašeho konta odčerpá 415 850 Kč (jedná se o cenu z akční nabídky, v případě základní výbavy je to dokonce pouze 369 000 Kč). V této ceně je zahrnutá výbava, ve které vám nebude scházet nic zásadního. Namátkou je zde 7 airbagů, dešťový senzor, automatická klimatizace, palubní počítač, elektrické ovládání oken a zrcátek a nebo také tempomat.

Interiér vozu je jednoduchý a funkční. Vše najdete na svém místě, až na ruční brzdu, která je hrozně daleko a při jejím používání se se skoro stoprocentní pravděpodobností dostanete do kontaktu se spolujezdcovým stehnem. A co si budeme povídat, ne vždy tam sedí někdo, u koho byste o to úplně stáli… Svou polohu za sedadlem najdete poměrně rychle a snadno, sedadla mají dostatečnou míru nastavení. Když se pohodlně usadíte do měkkých sedaček, velice rychle se však setkáte s dalším neduhem, který bude smrtí pro vaše pravé koleno. Středový tunel z tvrdého plastu se s ním bude neúprosně prát o místo a dost pravděpodobně vyhraje. Jinak z pozice řidiče nemůžete mít další výhrady. Zvláště pokud preferujete vyšší posez a SUV pocit, přijdete si na své. V těchto letních dnech ale budete poslouchat nářky ze zadních sedadel. Výdechy klimatizace zde totiž nejsou viditelně vyvedené, a tak jediný přísun čerstvého chladného vzduchu je z pod předních sedadel a nebo v případě solidárního řidiče a předního spolujezdce, z výdechů na středovém panelu palubní desky.

Mitsubishi ASX test (1)

Interiér je jinak překvapivě vzdušný a prostorný. Rozhodně větší, než jak by se mohlo zdát při pohledu na exteriér. V tuto chvíli přicházejí na řadu technické parametry, kde zjistíte, že rozvor náprav je celých 2 670 mm, tedy naprosto identický jako u většího bratříčka, Outlanderu. Zavazadlový prostor v závislosti na sklonu zadního opěradla nabízí objem od 419 do 442 litrů, přičemž boduje hlavně svým pravidelným tvarem a tím i výbornou využitelností. Sedadla se dají samozřejmě sklopit a tím se dostanete na hodnotu 1 219 litrů.

Otočení klasickým klíčkem probouzí k životu jedinou zážehovou jednotku v nabídce tohoto crossoveru – motor 1.6 MIVEC. A nezapomeňme zmínit, že se jedná o motor atmosférický, dnes již skoro vymřelý druh. Absence turbodmychadla vás nemusí nijak mrzet. Jednašestka dostala proměnné časování ventilů MIVEC a nabízí poměrně skromných 117 koní výkonu a točivý moment o hodnotě 154 Nm. Jak správně tušíte, nebudete na žádné velké sportování. Výborně se jednotka projevuje v městském provozu, kde stejně většinou ASX potkáváte a budete používat. Vzhledem k tomu, že se jedná o motor s atmosférický plněním, čeká vás častější řazení a potažmo i větší vytáčení agregátu. S jeho chováním je však trochu problém. Ten se skrývá někde mezi vaší nohou a motorem samotným. Mapa plynového pedálu má velice zvláštní nastavení a rozjezdy mohou být občas poměrně složité (i díky necitlivé spojce). Ruku v ruce s tím jde i prazvláštní odezva na plyn, která není vždy stejná. Jinak nám motor dělal radost, má poměrně příjemný zvuk, a co je důležité, také spotřebu. Při běžném provozu není vůbec žádný problém dostat se pod sedm litrů na sto kilometrů. Jakmile však automobil zaplníte a vyrazíte na dálnici, bude se ASX trápit. Nemá výkonovou rezervu a přejetí do rychlejšího pruhu je problém.

Mitsubishi ASX test (2)

Mitsubishi ASX dostalo do vínku velice příjemné řízení, které vás bude bavit a tak trochu i nutit zvolit rychlejší a zábavnější formu přesunu. V tomto rozmaru vás ale zastaví především podvozek. Automobil se pod vysokým těžištěm do zatáček začne poměrně hodně houpat a často to vzdá přední vnější kolo. Přestože se jedná o variantu s pohonem předních kol, automobil má dobrou světlou výšku a nájezdové úhly. To málo terénu, které s námi zažil, zvládl i s pohonem přední nápravy naprosto bez problému.

Diamantový crossover ASX má stále co nabídnout, i po pěti letech ve službě. Hlavním argumentem pro jeho koupi je nyní hlavně nízká cena, solidní výbava a také plnohodnotná záruka po dobu pěti let. Pokud je pro vás vyšší posez prioritou, určitě ASX vyzkoušejte. Za rozumné peníze toho dokáže hodně nabídnout.

Technické údaje:
Typ vozu:Nový
Značka:Mitsubishi
Typ:ASX
Motor:zážehový řadový čtyřválec
Objem válců:1 590 ccm
Plnění motoru:atmosférické
Palivo:benzín
Pohon:přední
Výkon motoru:86 kW/117 koní v 6 000 ot./min
Točivý motoru:154 Nm v 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:11.5 s
Maximální rychlost:183 km/h
Převodovka:manuální pětistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):6.9 / 4.9 / 5.7
Délka:4 195 mm
Šířka:1 7700 mm
Výška:1 635 mm
Rozvor:2 670 mm
Pohotovostní hmotnost:1 335 kg
Objem zavazadlového prostoru:422 litrů
Ceník:k nahlédnutí zde