test-2019-mini-jcw- (16)

Prská, pálí, práská, střílí. Když vám výfuk malého „miníka“ dělá na silnici takovou divočinu, kdekdo se ohlédne, co je tento britsko-německý drobek zač. Třídveřové MINI John Cooper Works si nepotrpí na jízdu v rukavičkách. Buď těch 231 koní projedete, nebo nechte JCW v garáži. Tahle edice limitovaného auta je něco pro sběratele, nadšence nebo milovníky skutečného motoristického požitkářství.

Jak motokára

Je tvrdý jako motokára a skáče na dlažbě jak vyšinutý. Do sportovního módu přepínejte JCW jen na hlaďoučkém asfaltu privilegované německé výroby. Před hranicemi bacha, díry, spáry a kdejaké české výmoly tuhému podvozku a osmnáctipalcovým kolům John Cooper Works Cup zrovna nesvědčí. Základ je o palec menší a stačil by.

Víte, čím vás ale JCW dostane? Mrštností, obratností a neskutečným elánem. Tohle auto (autíčko) nemá rozvor ani dva a půl metru a váží tunu a čtvrt. Vpředu je McPherson, vzadu multilink. Pod kapotou dýchá dvoulitrový řadový turbobenzin se čtyřmi válci a výkonem 170 kW/231 koní v pěkném rozsahu 5200 až 6000 otáček motoru za minutu. Točivý moment činí bohatých 320 Nm už od 1250 otáček do 4800.

test-2019-mini-jcw- (18)

Výsledkem je pěkně svižné svezení, které má v moci jen a jen řidič. Do ruky se mu totiž dostane dvouspojková převodovka, příkladně lineárně odstupňovaná. Na stovce jste za 6,3 sekundy a na pátý rychlostní stupeň auto z osmdesátky na 120 km/h poskočí za 5,6 sekundy. Pružnost „miníkovi“ nechybí, nečekejte ale zázraky – auto má sice pořádný odpich, pěkné zpřevodování a znamenité jízdní vlastnosti dané supertuhým podvozkem, lehkou hmotností a malými rozměry, čtyřválcový benzin ale není všeuměl.

Kompletní balík

Hatchback stojí v základu 840 tisíc, v testované konfiguraci skoro milion a čtvrt. Když srovnáme verzi JCW s běžným třídveřovým „miníkem“ s benzinem o objemu 1,5 litru a výkonem 136 koní, vychází cenový rozdíl na nějakých 300 tisíc (nehledě na to, že za dalších 362 tisíc je ve voze volitelná výbava). Za tyhle peníze vám verze JCW rozbuší srdce nejenom stylovými doplňky s odkazem na motoristickou legendu Johna Coopera…

Auto má kožený volant s červeným obšíváním a ploškami pro palce (macatý věnec se perfektně drží) anebo třeba vylepšenou převodovku Steptronic s páčkami pod volantem. Na karoserii je rozšklebená maska s rozšířenými nasávacími otvory, parádní koncová světla s designem vlajky Velké Británie. Škoda že už verze JCW nemají mechanický samosvor, všechno tu ovládá elektronika a ne vždy je to k prospěchu jízdy. Zbylá digitální technika ve vozidle vás rozmazlí, JCW je vlastně kompletní balík, co MINI Cooper pro své sportovně naladěné řidiče nabízí.

test-2019-mini-jcw- (28)

Nepraktický, ale komu to vadí?

Pochopitelně potíž je hlavně v praktickém využití. Do auta se horko těžko naskládáte ve čtyřech, natož v pěti. Už ve dvou působí „miník“ stísněně. Kufr je spíš pro zábavu, pojme jen 211 litrů zavazadel. Občas při jízdě s podobnými auty vzpomínám na bezednost zavazadelníku Daewoo Matiz…

Chválit i nenávidět budete auto v městské zástavbě. MINI má jen 3874 milimetrů na délku, je to opravdový mrňous, takže zaparkuje, kde je libo. Na dispozice Smartu ještě nemá, takže stát kolmo tam, kde ostatní parkují podélně, nezkoušejte, i tak se vejdete tam, kde byste svou starou fabii raději ani nezkoušeli odstavit. Druhá věc je, jak tvrdé poježdění ve městě bude, a hlavně kolik za něj utratíte.

MINI tvrdí, že kombinovaná spotřeba JCW dosahuje 6,3 litru, ve městě pak o dva litry více. Pokud jste mlsní závodníci, pojedete i na okreskách jistojistě za víc než osm, jinak by ani nemělo smysl si podobnou ministřelu kupovat. Cooper JCW je třetí, čtvrté, páté auto do bohaté rodiny. Anebo jedno jediné, pokud jste si značku zamilovali, rádi se svezete a nevadí vám, že si po nákupu v IKEA budete muset půjčovat jejich prostornou dodávku a na benzince necháte tolik, co dvakrát větší auto. O tom to ale není, ne?

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: MINI
Typ: Cooper JCW
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1998 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 170 kW/231 koní při 5200–6000 ot./min
Točivý moment: 320 Nm při 1250–4800 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 6.1 s
Maximální rychlost: 246 km/h
Převodovka: šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.2 / 4.9 / 5.7
Emise CO2: 133 g/km
Objem nádrže: 44 litrů
Délka: 3874 mm
Šířka: 1727 mm
Výška: 1414 mm
Rozvor: 2495 mm
Pohotovostní hmotnost: 1280 kg
Objem zavazadlového prostoru: 211 litrů
Ceník: ke stažení zde

Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu