MINI dělá jedny z nejstylovějších aut na trhu. Klasika ve verzi Cooper S navíc přidává čtyřválcový dvoulitr se 192 koňmi, takže z nefalšovaného angličáku je „brumla“ do města a „prďák“ na cesty. Ať už bez střechy nebo s ní, tohle auto musíte mít.
Malá Velká Británie
Mini už v područí mnichovského BMW oslavilo osmnáctiny, vůbec se ale nestydí za místo rodiště. Grafika zadních lamp nově vykouzlí tvary Union Jacka, což je naprosto ilustrativní příklad sympatického patriotství. Prý se už po lampách shánějí i majitelé starších „miníků“…
Jinak vlajku Velké Británie najdete i na dekoru palubky nebo na znáčku ve spodní části věnce volantu. Mini je i zepředu fešák, ledky se rozzáří po obvodu typických kulatých světlometů, na zem u dveří promítne projektor logo automobilky. Chtěli jste styl, máte ho mít.
I uvnitř hraje Mini na efekt. Kromě tradičních kruhových tvarů všude kolem (a hlavně v podobě rámečku multimediálního displeje, který dokonce svítí a střídá barvy) je interiér vyveden do podoby letadlového kokpitu. Páčkami ve spodku středové konzole startujete, přepínáte mezi normálním, úsporným a sportovním režimem, zapínáte parkovací senzory a vypínate stabilizaci a také start/stop systém. Jako byste místo angličáku měli v rukách ovládání Boeingu 737.
Jinak technologie a ovládací panely samozřejmě velmi dobře poznají majitelé BMW. Tohle je typický iDrive systém z Mnichova. Mimochodem MINI (a název napovídá, viďte?) není pro urostlé řidiče. Málo místa je vpředu v loktech i ramenou a přes úzké zadní dveře se na sedačky za řidičem vtěsnají jen hubenější pasažéři. A když už se dozadu vmáčknou, nebudou mít kam dát nohy.
Kult fešáctví
O „kultu fešáctví“ už pár řádek padlo v perexu a v prvních odstavcích. Teď si ale představte, že to samé dostanete ve verzi cabrio nebo drophead, jak rádi říkají Britové autům bez střechy. Léto je sice u konce, ale když máte kabriolet, stahujete, kde se dá.
MINI Cabrio je na rozdíl od klasického Coopera pětidvéřko a představuje jeden z vrcholů britského šarmu na čtyřech kolech. Dalšími jsou MG, Rolls-Royce…, holt v Anglii prostě osobitá auta dělat umí. V „esku“ přijde na 800 tisíc. Za nemalé peníze dostanete čtyři sedadla, 215litrový kufr a opravdu velký počet zvědavců s vykroucenými krky.
Při podržení tlačítka u zpětného zrcátka se plátěná střecha sroluje nejprve do půlky, jako byste měli šíbr, pak jde dolů celá. Celý proces trvá tak 10-12 vteřin, tedy o něco rychleji než papírově tvrdí sama automobilka. Aby vše fungovalo, musíte jet maximálně kolem třicítky, ve vyšších rychlostech už systém stažení nebo natažení střechy nefunguje. A to by byla škoda, protože světle hnědou kůži na sedačkách jako by vyčinili pro upřené pohledy kolemjdoucích.
Krom všech pozitiv čítajících naprosto úlevnou letní pohodu na silnici a radost z jízdy pod širou oblohou, je škoda, že přes složenou střechu není pořádně vidět na dění za autem. Zpětné zrcátko můžete štelovat, jak chcete, ale plátno bude tak či tak pořád překážet.
Mimochodem clonu proti větru si musíte přidělat sami. Ale rozumíme si – dát plusy a minusy na váhu, bude mistička s pozitivy stejně pořád ležet připláclá k zemi. Mini Cabrio je prostě strašně frajerské auto. Nemluvě o verzi John Copper Works…
Must have
Teď ještě krátce zpět k přídomku S, který má jak testované pětidvéřko, tak modrý naháč. Totiž „eskové“ MINI koupíte minimálně o 115 tisíc dráž než to klasické. V základu stojí pětidvéřová verze 711 tisíc (stále o 90 tisíc méně než Cabrio) a základní kouzlo přirážky se skrývá ve dvoulitrovém benzínovém čtyřválci s výkonem 192 koní. K tomu si připočtěte maximální točivý moment 320 Nm.
Silný motor cloumá malým autem s vervou, zároveň je dobře ovladatelný. Kompaktní rozměry nahrávají blbinkám, on ten vykuk je hrozně neposedný, hlavně v režimu Sport. Zároveň je Mini celkem tvrdý, což nevadí v přímce, ale v rozbitých zatáčkách, kde ještě překonáváte citelný odpor volantu víte o většině děr pod vámi.
Sedmistupňová dvouspojková převodovka neposkytne takový řidičský zážitek jako manuální šestikvalt, ale automat řadí v normálním režimu velmi klidně, ve sportu rád točí až do omezovače a pak ho nechá doběhnout nebo ho drží vysoko v napětí před dalším zrychlováním. Stále se ale nezbavíte dojmu, že „miník“ není na házení zadkem. Svižnější svezení nabídne, na sportování jsou tu ale jiní (rychlá Fiesta, malé Polo GTI nebo Clio v nedávno testované verzi R.S.). Totiž Cooper je pánem města, tam dělá tu největší show.
A tak ať už se poohlížíte po verzi bez střechy nebo s ní, vězte, že Mini Cooper je stále zbytečně drahý, ne zrovna praktický vůz, který v „esku“ přinese zábavu navíc, ale málokdy si ji budete chtít vychutnávat bez všudypřitomných závistivých pohledů. Tohle auto patří na bulvár, na promenádu. Přináší totiž nebývale velký styl, který nenabídne žádná jiná značka. A proto ho prostě musíte mít.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Maximální styl, Drahý
Design uvnitř i zvenku,Ne zrovna praktický
Benzín má sílu,U Cabria překáží složená střecha
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30|30″ colalign=“left|center|center“]
Typ vozu:,Nový, Nový
Značka:,MINI,MINI
Typ:,Cooper S 5D, Cooper S Cabrio
Motor:,benzínový s turbem,benzínový s turbem
Motor:,řadový čtyřválec,řadový čtyřválec
Objem válců:,1998 ccm,1998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo,turbodmychadlo
Palivo:,benzin,benzin
Pohon:,předních kol,předních kol
Výkon:,141 kW/192 koní,141 kW/192 koní
Točivý moment:,280 Nm,280 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,6.8 s,7.1 s
Maximální rychlost:,230 km/h,228 km/h
Převodovka:,automatická,automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.5 / 7.0 / 4.6,5.6 / 7.1 / 4.8
Emise CO2:,117 g/km,130 g/km
Objem nádrže:,44 litrů,44 litrů
Délka:,3982 mm,3821 mm
Šířka:,1727 mm,1727 mm
Výška:,1425 mm,1415 mm
Rozvor:,2567 mm,2495 mm
Pohotovostní hmotnost:,1165 kg, 1220 kg
Objem zavazadlového prostoru:,278 / 719 litrů, 215 litrů
Ceník:, ke stažení zde,ke stažení zde
[/table]