test-2021-mini_cooper_s-5D- (1)

V Africe začala epidemie eboly, Ruská vojska anektovala Krym a v Bílém domě ještě seděl Barack Obama. Když v březnu 2014 vstoupila třetí generace moderního MINI Cooperu na český trh, žili jsme v úplně jiném světě. A MINI? Ten je pořád stejný: malý, hravý, stylový a eufemisticky řečeno ne zrovna laciný. Jeho nejnovější zkrášlení si britsko-německá automobilka připravila na letošek.

Vlajku pořád s sebou

Tenhle roztomilý drobek má to neuvěřitelné štěstí, že ani po osmi letech se neokouká. Desítkami let prověřená koncepce hranaté kabiny, oválných světel a titěrných rozměrů (i u pětidvéřové varianty) má své nezpochybnitelné kouzlo. Něco nového ale přeci jen přibylo, především barevné kombinace laků nebo moderní typy kol.

Nový je samozřejmě také „čumák“, rámeček masky se teď obloukem stáčí k zemi jak vous Hulka Hogana. Světla už vždy dostanete LEDková a ta zadní budou do noci zářit ve tvaru britské vlajky. Nutno dodat, že tahle finesa je jednou z nejnápaditějších designových hříček, které kdy automobilový průmysl viděl.

Přečtěte si také:  Test Dacia Sandero Stepway TCe 90 (2021)

Podklad pod registrační značkou je lakovaný, to je další rozlišovací prvek mezi „starým“ a inovovaným miníkem. Byla řeč o barvách: nově může mít MINI Cooper na střeše kombinaci hned několika laků, což z něj dělá pojízdnou pestrobarevnou paletu. Dojem z ní je trochu rozpačitý, ale zaujme, o tom žádná.

test-2021-mini_cooper_s-5D- (4)

Displej, kam se podíváš

Zatímco venkovních změn si všimne možná (spíš jistě) jen fanoušek, uvnitř už bude na novinky modelového roku 2021 bleskurychle ukazovat každý, kdo v minulém vydání MINI Cooperu aspoň na pár minut seděl. Kardinální změna je za volantem – MINI opustilo analogový budík a přístrojový panel je nově digitální, rozdělený do tří vertikálních bloků. Ctí tedy rozložení ukazatelů minulé verze.

Potíž je, že barevný 5palcový displej není ostrý, špatně se na něj dívá. Člověk má tak tendenci místo něj používat raději head-up displej, který ale nereflektuje údaje přímo na sklo, ale na výsuvný podklad. Ten se zase ztrácí za poměrně obtloustlým věncem volantu. Nejdůležitější řidičův nástroj je také nový, a už ho dokonce můžete i vyhřívat. Navíc se dobře drží.

Přečtěte si také:  Formule E dostala nový Safety car. BMW i8 nahrazuje elektrické MINI Electric Pacesetter

Při porovnávání interiérů si celkem rychle povšimnete, že miník má na palubní desce nově výdechy klimatizace s vertikálně situovanými šprušlemi. Kolem dokola centrálního displeje infotainmentu je teď lesklý povrch, třeba pro navolení uložených stanic rádia je teď nutné stisk celé velké tlačítkové plochy. Otisků jsem si ale nevšiml, nerušily jako v jiných interiérech. Zpočátku naopak budete trochu rozčarováni s upraveného systémového rozhraní. Grafika je povedená, ale člověk se v nabídce poněkud ztrácí.

test-2021-mini_cooper_s-5D- (19)

Antuka na okresky

V trysku je MINI Cooper pořád hbitý, rychlý, zábavný a hodně tuhý. A to se inženýři dost snažili zrovna adaptivní odpružení poladit a upravit náhlé změny tlaku v tlumičích. Není to úplný motokárový beton, spíš antuka, ale i tak dobře zvažte, na jaké projížďky se budete chtít tímhle kočárem vydat. Na čistě městské svezení je tenhle hatchback pořád hodně tvrdý, na okreskách se z naladění podvozku stane devíza.

Auto je osazené dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem o výkonu 131 kW/178 koní. Krom estetických dovednostní, neb tenhle agregát má parádní zvuk umocněný komornějším doprovodem z výfuku, se vám za volantem bude pozdávat i zrychlení a odezva. Motor je současně pěkně pružný a ve vyšších rychlostech si vcelku dobře rozumí se sedmistupňovou automatickou převodovkou. Když nebudete moc bláznit, umí i neposedné MINI jezdit pod sedm litrů.

Přečtěte si také:  Rallye Dakar 2021: Celkovým vítězem je opět Stéphane Peterhansel s MINI JCW Buggy

Facelift oblíbeného angličáka můžete mít se tříválcem pod kapotou zhruba od půl milionu korun, silnější verzi S od 700 tisíc, testovaný kousek se vyšvihl s cenou až na více než 800 tisíc. Padesát tisíc stojí automat Steptronic, přes 60 tisíc spolkl designový výbavový balíček Classic Trim, v němž máte třeba černé sportovní sedačky nebo lesklé dekory v interiéru. Jsou i dražší verze, víc stylu ale z miníka vyždímáte, pokud návrhářskými delikatesami opovrhnete a pořídíte si (klidně surový) kabriolet. To je naprosto spolehlivá, léty osvědčená rada.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Mini
Typ: Cooper S5D
Motor: benzínový s turbem
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1998 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 131 kW/178 koní při 5000-5500 ot./min
Točivý moment: 280 Nm při 1350-4200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.8 s
Maximální rychlost: 235 km/h
Převodovka: automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.4-5.3
Emise CO2: 147 g/km
Objem nádrže: 44 litrů
Délka: 4036 mm
Šířka: 1727 mm
Výška: 1425 mm
Rozvor: 2567 mm
Provozní hmotnost: 1355 kg
Objem zavazadlového prostoru: 278 / 941 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář