Dodávky jsou dnes s výbavou, ale i komfortem srovnatelné s běžnými osobními auty a typickým důkazem je například Mercedes-Benz třídy V. Do jisté míry je to vlastně taková třída S mezi dodávkami. Vyzkoušeli jsme modernizovanou verzi s nejvýkonnějším motorem v nabídce.
Facelift okem skoro nepoznáte
Mercedes-Benz třídy V nebylo potřeba příliš měnit, a tak se modernizace zaměřila jen na detaily. Zvenku je to nová maska chladiče po vzoru osobních modelů značky s tzv. „diamantovou“ strukturou, které sekunduje přepracovaný nárazník s upravenými vstupy vzduchu. Vše ostatní je prakticky nezměněno.
V interiéru jde také o opravdové drobnosti. Facelift přináší nové výdechy klimatizace se sportovním, turbínovým vzhledem, stejně jako nové budíky na přístrojové desce. Vybrat si můžete nové čalounění z kůže tartufo nappa či nový dekor s dvěma pruhy, jenž je použit na palubní desce a bočním obložení.
Mercedes-Benz tvrdí, že v rámci modernizace výrazně zapracoval na komfortu pro pasažéry. Volitelná luxusní sedadla pro první řadu za řidičem jsou skutečně exkluzivní, protože mohou nabídnout plně sklopné lůžko, masáž zad nebo výkonnou klimatizaci jako ve třídě S. Ostatně testované auto spoustu z těchto příplatkových prvků mělo a posed byl na sedadle v jakékoliv ze tří řad zcela srovnatelný. Všechny tři řady měly vlastní výdechy klimatizace s nastavitelnou teplotou, ale také třeba audiosystém Burmester nebo zesílení hlasu tak, aby i cestující úplně vzadu slyšeli to, co jim říká posádka vpředu.
Nezanedbatelnou novinkou jsou u čtyři nové typy alu kol. Jde například i o ta, která má auto z fotografií. Jsou 17” s pěti dvojitými paprsky v černém lesklém laku, které ke stříbrné karoserii parádně sedí. V nabídce jsou nově i 18” šedá kola s vysokým leskem anebo 19” desetipaprsková černá kola s vysokým leskem.
Změny hlavně na technice
Modernizace přinesla spíše změny okem neviditelné. Pod přední kapotu se totiž nově nastěhoval čtyřválcový dieselový motor OM 654, který už známe z osobních modelů – například z Mercedes-Benzu E 220 d. Nabízí se ve dvou výkonových verzích jako V 250 d s výkonem 140 kW/190 koní a točivým momentem 440 Nm nebo jako V 300 d se 176 kW/239 koňmi a točivým momentem 500 Nm s možností krátkodobého overboostu o dalších 30 Nm.
A tento nejvýkonnější motor v segmentu poháněl i testovaný vůz. Mercedes-Benz tvrdí, že provedení V 300 d zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a jede maximální rychlosti až 220 km/h. Ani jedno jsme při jízdě nezkoušeli, vlastně nás to nezajímalo. Co nás ale zajímalo, byla pružnost motoru, která byla ve spojení s novou devítistupňovou automatickou převodovkou vážně chvályhodná. Velký točivý moment je tu opravdu znát a převodovka se ho snaží využívat co nejvíce. Tohle auto umí být rychlé, hlavně ale v přímce, protože v zatáčkách brzy naráží na limity pneumatik a stabilizace poměrně rychle zasahuje.
Mimochodem všechny motorizace nové třídy V jsou ve standardu vybaveny pohonem zadních kol, za příplatek 125 tisíc korun s daní je k dispozici i pohon všech kol 4MATIC. Ten je k dispozici nejen pro obě zmíněné verze, ale i pro základní provedení V 220 d se 120kW/163koňovým motorem s točivým momentem 380 Nm.
V interiéru panuje klid a pohoda
Palubní deska, výdechy klimatizace, ale i veškeré ovladače jsou dobře známé i z osobních modelů stuttgartské značky. Tedy těch, které ještě nemají nejmodernější systém Mercedes-Benz User Experience (MBUX), s nímž přišla nová generace třídy A, ale který má například Sprinter.
Posaďte se do jemnou kůží čalouněných sedadel, vezměte do ruky příjemnou, měkkou kůží čalouněný volant a nastartujte motor. Ten naskočí, ale posádka o něm téměř neví, protože odhlučnění je perfektní. Přidejte k tomu skvěle a čistě hrající – s výraznými basy i jasnými výškami – audiosoustavu a pohoda na palubě je dokonána.
Na předních sedadlech mi ale chyběly loketní opěrky, které měl před časem testovaný Mercedes-Benz Vito. Ve véčku byla centrální loketní opěrka, ale její výška pro mě nebyla dostatečná a pokud jsem si chtěl opřít loket, seděl bych nakřivo. Nejvíc mi to vadilo při delších cestách po dálnici.
Co do komfortu jízdy je třída V na vrcholu mezi podobnými typy automobilů – ostatně odpovídá tomu i cena, o tom ale později. Podvozek je naladěn velmi komfortně, auto si parádně poradí s nerovnostmi (i na 19″ kolech) a na silnici se příjemně pohupuje jako by snad mělo vzduchový podvozek. Tohle, že je vysoká a dlouhá dodávka?
Nová bezpečnostní výbava
Modernizace přinesla do třídy V i nové bezpečnostní prvky. Vůz nyní nabízí například asistent při poryvech bočního větru, asistent sledování bdělosti, ale i novinky jako Active Break Assist, který umí předpovědět možnost kolize s vozem vpředu a vydává vizuální i akustické varování. Pokud řidič zareaguje, Active Break Assist zvýší brzdný tlak tak, aby odpovídal nastalé situaci. V případě, že řidič zareagovat nestihne, systém začne brzdit zcela autonomně. V městské dopravě navíc Active Break Assist reaguje na pevné překážky či chodce přecházející přes vozovku. Díky tomu se může řidič nehodám zcela vyvarovat, nebo alespoň zmírnit jejich možné následky.
Dalším bezpečnostním prvkem použitým u véčka vůbec poprvé jsou světlomety Highbeam Assist Plus, což jsou chytré fullLED světlomety, které umějí automaticky aktivovat dálkové světlo a zároveň s tím odcloňovat automobily jedoucí vpředu nebo v protisměru.
Závěr a cena
Mercedes-Benz třídy V je v testované vrcholné specifikaci autem, které by se dalo přirovnat k Mercedes-Benzu třídy S mezi dodávkami. Je tichý, pohodlný a nabízí velmi bohatou výbavu – přestože tomu našemu chyběly například elektricky ovládané boční dveře. Připlatit si za ně samozřejmě můžete, na obě dvě strany by vás vyšly na něco málo přes 50 tisíc korun.
Kvalita materiálů, zpracování, funkčnosti, ale i výbavy se projeví na ceně. Základní cena nejlevnější verze je 1 274 981 s DPH, zatímco ta vůbec nejdražší třída V ve výbavě Exclusive s motorem 300 d 4MATIC a s dlouhým rozvorem vyjde minimálně na 2 371 261 Kč s DPH. Auto, které si můžete prohlédnout na fotografiích, a kterým jsme jezdili, je v prostřední výbavě Avantgarde.