SUV si na úkor běžných modelů kupuje stále více a více zákazníků, automobilky jim tedy musejí věnovat náležitou péči. A to nejen ty mainstreamové, ale zejména ty prémiové. A jako se to povedlo u nové generace Mercedes-Benzu GLE? To jsme zjišťovali v rámci redakčního testu.
Větší a prostornější
V tomto segmentu má Mercedes-Benz bohatou historii, vždyť první generace třídy ML se prodává od roku 1997. Od té doby ale automobilový průmysl ušel obrovský krok. Konstrukci s prostorovým rámem, kterou měla první generace, vystřídala samonosná karoserie, ale i změna jména. Z původního ML se v roce 2015 stalo GLE.
Třetí generace SUV Mercedes-Benz GLE přijela na evropské trhy před nedávnem a designově se od té předchozí poměrně výrazně odlišuje. Karoserie dostala pro stuttgartskou značku typické prvky, s nimiž poprvé přišla nová třída A.
Podobné je to i v interiéru, ale s áčkem si GLE rozhodně nespletete. Kromě velikosti má totiž i jiné ofuky klimatizace i topení, ale i držadla na středovém tunelu. Naopak nechybí ovladač multimédií přes nový touchpad, který nahradil původní ovladač. Na touchpad si ale nemůžu zvyknout, takže raději využívám ovládání displeje přímo dotekem anebo dotekové plošky na volantu, s nimiž poprvé přišla současná generace třídy E.
Pokud jste v ML nebo GLE někdy jezdili a seděli vzadu, pak se mnou musíte souhlasit, že místa tu rozhodně nebylo nazbyt. To se nyní mění, protože auto celkově povyrostlo, nejvíce právě na rozvoru (+ 80 mm). Kromě většího prostoru na nohy cestujících ve druhé řadě (sedadla mohou nově být elektricky ovládaná) se to také pozitivně projevuje v zavazadlovém prostoru (+ 135 litrů). Jeho základní objem je 620 litrů, pokud sklopíte opěradla sedadel, pak se dostanete až na 2 055 litrů.
Mimochodem, je to také poprvé, kdy i GLE může nabídnout až sedmimístné provedení. V třetí řadě sedadel si ale nijak pohodlně nesednete, na cestu na dovolenou to jednoduše není.
U podobných aut není výjimkou, že jejich majitelé si často připlácejí za tažné zařízení. To se ovládá elektricky a vyklápí se z nárazníku. Jeho ovládání je možné ale nejen na víku zavazadelníku, ale poměrně netradičně i na dveřích řidiče. K vleku pak nacouváte přesně i díky kamerovému systému s velmi slušným rozlišením.
„Hej, Mercedesi!“
Jak už jsme zmínili o pár řádků výše, tak i GLE samozřejmě dostalo nejnovější generaci multimediálního systému Mercedes-Benz User Experience (MBUX). Jde o jeden z těch aktuálně vůbec nejchytřejších systémů (nejen) hlasového ovládání v autě na českém trhu. Jasně, umějí to i jiné značky (prémiové i neprémiové), ale nikdo to neumí tak dobře v češtině jako právě Mercedes-Benz. Podobný systém má i BMW, ovšem neumí česky. Jiné značky zase nejsou tak „chytré“ a některé umějí hlasem ovládat jen některé základní funkce.
U Mercedesu ale stačí říct: „Hej, Mercedesi!“, často i jen prostě „mercedes“, a auto se ženským hlasem ozve a zeptá se, co pro vás může udělat. A umí toho opravdu hodně. Od jasných příkazů, aby spustilo navigaci na konkrétní adresu, přes aktivaci vyhřívání sedadel, volantu, přepnutí rádia, až třeba po předpověď počasí nebo vyprávění vtipu. Chcete přitopit? Stačí mu říct, že je vám zima…
A současně s tím je tu i rozšířená realita na navigaci, což je také velmi povedená věc. Navigace totiž umí nejen ukazovat trasu na klasické mapě, ale používá i čelní kameru. Na té přesně ukazuje v reálném čase a místě šipkou, kam máte zrovna odbočit. Kameru aktivuje i na semaforech tak, abyste se nemuseli různě naklánět a vyklánět při jejich sledování.
Nové GLE má i obrovský head-up displej, kde může zobrazovat spoustu informací – co všechno to bude, si můžete nastavit v menu. A je to další místo, kde mohou být mimo jiné právě i instrukce navigace.
Skvělý motor
Mercedes-Benz GLE je velké a poměrně těžké auto (váží dvě a čtvrt tuny), takže testovaný motor s označením 400 d je skvělou volbou. Jde o třílitrový, naftový řadový šestiválec s přeplňováním dvojicí dvoukomorových turbodmychadel. Jeho výkon je 243 kW/330 koní a točivý moment vrcholí velmi pěknými 700 Nm, jeho maximum je navíc k dispozici už od 1200 ot./min. Už absolutní dynamické hodnoty, které jsou uváděny v technických údajích nezní vůbec špatně (0-100 km/h: 5,8 sekundy, maximální rychlost: 240 km/h), ale právě ona praktická pružnost při jízdě je to, co oceníte nejvíc.
Šlápněte na plynový pedál a ve většině případů převodovka ani nebude podřazovat, ale nechá to právě na krouťáku. Teprve pokud plynový pedál sešlápnete opravdu výrazně, pak převodovka bleskově podřazuje. Zátah není pocitově nijak masivní, ale po rychloměru ručička stoupá hodně rychle.
Díky celkovému naladění auta vás ale nebude nic nutit k tomu, abyste plynový pedál drtili. Spíše se naladíte na klidnou notu a necháte se konejšit klidem na palubě. Motor je totiž parádně odhlučněn, zejména právě ve chvílích, kdy po něm nic moc nechcete a převodovka ho drží v nízkých otáčkách. Ve většině jízdních situací se motor nepřehoupne přes 2500 ot./min.
Mercedes-Benz uvádí, že GLE 400 d 4MATIC spotřebuje v kombinovaném režimu 6,8 l/100 km (podle NEDC), ale týdenní testování a necelá tisícovka ujetých kilometrů s přibližně stejným podílem dálnice, města i okresek nakonec ustálil na 10,5 l/100 km. Potěšila by ale větší, než 65litrová palivová nádrž.
Hlavně pohodlí
Testované auto bylo vybaveno příplatkovým vzduchovým podvozkem Airmatic s aktivními tlumiči, nešlo však o vrcholný vzduchový podvozek E-Active Body Control, který umí ovládat každé kolo zvlášť.
S GLE si budete nejvíc užívat klidnou jízdu na kvalitních silnicích, protože v té chvíli se auto příjemně pohupuje a posádka se cítí jako na létajícím koberci. Jakmile ale přijde velká příčná nerovnost, auto se na ní trochu zavlní. V tomto směru to šlo modernizovanému Audi Q7 na vzduchovém podvozku o něco lépe.
Závěr a cena
Nová generace Mercedes-Benzu GLE dokázala, že jde opět o auto, které beze zbytku splní požadavky na prémiové SUV. Je prostorné, tiché, výkonné, ale díky vzduchovému podvozku Airmatic, který mělo testované auto, i pohodlné. To, že jste za něj utratili nemalé finanční prostředky v dobrém poznáte – na jízdě, ale i pohledem v interiéru.
Ceník začíná na 1 633 500 Kč s DPH za GLE 300 d 4MATIC. Jde ale o auto s šestiválcem, pohonem všech kol a automatickou převodovkou, což mají všechny verze (s výjimkou verzí GLE 63 AMG, které mají osmiválec). Pokud byste chtěli vrcholný naftový motor 400 d 4Matic, pak si musíte připravit navíc dalších 284 tisíc a nějaké drobné (1 917 850 Kč s DPH). Testované auto mělo navíc další příplatky za 600 tisíc korun.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,GLE 400 d 4MATIC
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2925 ccm
Plnění motoru:,přeplňovaný
Palivo:,nafta
Pohon:,stálý 4×4 (4MATIC)
Výkon:,243 kW/330 koní při 3600 – 4000 ot./min
Točivý moment:,700 Nm při 1200 – 3000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.8 s
Maximální rychlost:,240 km/h
Převodovka:,devítistupňová automatická
Spotřeba paliva (kombinovaná):,6.8 l/100 km
Emise CO2:,179 g/km
Objem nádrže:,65 litrů
Délka:,4924 mm
Šířka:,1941 mm
Výška:,1772 mm
Rozvor:,2995 mm
Pohotovostní hmotnost:,2265 kg
Objem zavazadlového prostoru:,630 / 2055 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]