test-2021-elektromobil-mercedes-benz-eqa- (3)

Test Mercedes-Benz EQA 250 (2021)

Od Matěj Skalický | Foto: Matěj Skalický - 8. 12. 2021


Nabídka aut pod označením EQ se u stuttgartského Mercedesu postupně rozšiřuje. Od letoška prodává německá automobilka i svůj nejmenší plnohodnotný elektromobil EQA. Ten své odlišnosti od konvenčního GLA dává na odiv veskrze decentně. A přitom sám od sebe ukazuje výhody elektromobility v tom nejlepším světle.

Silný design

Jako by ho někdo přelil roztavenou mědi a pár let „brousil“ hladítkem. Malý, buclatý crossover je jako pralinka v bonboniéře nebo model za krabičkou z plexiskla. EQA uhrane nesmírně čistým, zaobleným designem, který podtrhuje zaslepená maska ebenově černým, lesklým plastem, modré odlesky ve světlometech i zadní LED lampy, propojené ve velký pás přes páté dveře. To GLA nemá!

Přečtěte si také:  Škoda připravila vylepšení pro modely Enyaq iV. Vylepší dojezd i další systémy. Dostanou ho i ojetá auta

Zvlášť působivě to vypadá v noci, kdy vynikne taky příplatkový světelný podpis auta po otevření dveří. Všimněte si taky osmnáctipalcových litých kol – jsou pochopitelně zakrytá kvůli aerodynamice. Zakoupit můžete i větší, ale je to zbytečný výdaj. Osmnáctky k menšímu autu se 4,5 metrem na délku, 1,8 metru na šířku a 1,6 metru na výšku ladí dokonale.

test-2021-elektromobil-mercedes-benz-eqa- (6)

Rozměrově si jsou EQA se spalovacím bratrem GLA velmi podobné, téměř identicky. EQA nese všechny vizuální znaky pěkného a přívětivého auta (především) do města. Atraktivní design je jednou z jeho nejsilnějších stránek. A to platí pro exteriér i interiér.

Menší kufr

Jako v luxusním hotelovém pokoji. Tak se člověk cítí v perfektně zpracovaném, kvalitativně skoro nedostižném interiéru nových mercedesů. A pokud nevíte, že sedíte v elektromobilu, uvnitř to snad nemáte šanci poznat. Mercedes vsadil na hodně konzervativní, ale zároveň modernistickou vizi, kdy sladil interiéry konvenčních i elektrických modelů sladil dohromady tak, aby od sebe nebyly výrazně rozpoznatelné, a přitom působily svěže, nově, nápaditě a inovativně.

Přečtěte si také:  Lidé začínají mít zájem o ojeté elektromobily. Důvodem je hlavně nižší cena

V EQA se tohoto dojmu daří docílit především příplatkovým sdruženým displejem o dvojí úhlopříčce 10 a čtvrt palce, který se dobře ovládá také přes dotykovou plošku na středové konzole. Perlou (stejně jako u všech nových mercedesů) je MBUX systém a jeho ovladatelnost, přehlednost, propracovanost jeho designu a v neposlední řadě chytrý a skutečně poprvé a konečně praktický hlasový asistent.

test-2021-elektromobil-mercedes-benz-eqa- (15)

Prostornost se oproti GLA zmenšila, zvlášť v zavazadlovém prostoru. Oproti 425 litrům nabízí kufr jen 340. A ještě si vozíte kabely pro dobíjení. Na zadních sedadlech také není místa kdovíjak hodně, vpředu se ale můžete rozvalovat. Mercedes volí trochu jiný přístup než třeba Peugeot, který svým mohutně vystavěným i-Cockpitem řidiče doslova obejme. Namísto intimní, útulnější zóny má EQA středovou konzoli hodně nízko a tak mezi řidičem a spolujezdcem vzniká větší, otevřený prostor.

Město, prosím

Mercedes-Benz EQA nabídne tři různé motorizace. Koupíte ho jako čtyřkolku s výkonem 215 kW (to je verze EQA 350), pohon všech kol má i auto s výkonem 168 kW (EQA 300) a přední kola pohání motor u verze EQA 250 s výkonem 140 kW.

Přečtěte si také:  Němci poladili Mercedes AMG GT R, který je tak výkonnější než Black Series. A vypadá skvěle

U řidiče, který potřebuje sem tam nakoupit, dojet na chatu nebo rozvést děti po kroužcích, zvítězí nejslabší testovaná verze svou obyčejností. Auto je velmi komfortně nastavené, extrémně tiché a skvěle odhlučněné. Rozhodně nemá žádné tuhé řízení, ovládá se nesmírně snadno. Rychle působí jen při rozjezdech, ostatně jako každý jiný elektromobil. Jinak má ale stovku asi za devět vteřin. Dvě tuny hmotnosti se promítají do jinak stabilní, nijak hromotlucké jízdy. EQA je kliďas a mělo by se s ním tak zacházet.

test-2021-elektromobil-mercedes-benz-eqa- (20)

Pak se může spotřeba pohybovat kolem 20 kWh/100 km, ve městě samozřejmě i pod. Na dálnicích a v zimě přesáhnete hodnotu 25. Udávaného dojezdu 426 kilometrů na jedno nabití baterie s využitelnou kapacitou 67 kWh pak určitě nedosáhnete. V mrazech a bez šetření na dálnici se dostanete i pod 300. Výhodou je poměrně svižné, 100kWh rychlodobíjení.

Přečtěte si také:  Test Škoda Fabia 1.5 TSI DSG (2022)

A priori ale EQA patří do městských kulis, kde právem vynikne jako luxusní, vytoužené zboží. Malý elektrický crossover má i v základu cenovku vyšší než milion a čtvrt. Testovaná verze s několika příplatkovými asistenty, chytrými displeji nebo narůžovělou metalízou přijde na bezmála milion a půl. Tak se nenechte zmást tím milým kukučem. Bateriová auta žádná láce nejsou, u EQA je ale aspoň přímo vidět, za co své peníze platíte.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,EQA
Motor:,asynchronní elektromotor
Pohon:,předních kol
Výkon:,140 kW/190 koní
Točivý moment:,375 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:,8.9
Maximální rychlost:,180 km/h
Spotřeba paliva (kWh/km):,19
Emise CO2:,0 g/km
Celková kapacita akumulátorů:, 80 kWh
Maximální dojezd:,426 km
Délka:,4463 mm
Šířka:,1834 mm
Výška:,1620 mm
Rozvor:,2729 mm
Pohotovostní hmotnost:,2040 kg
Objem zavazadlového prostoru:,340 / 1320 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]