Jízda v kabrioletu je o intenzivnějším propojení s okolním světem. Jaké to ale je, když máte ve svém kabrioletu pod kapotou naftový čtyřválcový motor? To jsme se rozhodli zjistit na více než 2,5tisíc kilometrů dlouhé cestě za teplem.

Netradiční kombinace

Kabriolety se častěji prodávají s benzinovými motory, více také s těmi výkonnějšími. Přece jen samotná koupě kabrioletu a tím spíše i roadsteru není často rozhodnutím rozumným, ale spíše emotivním. Bývají to často zbytná auta hlavně pro radost. O to větší bylo překvapení konfigurace tohoto auta.

Při přebírání auta jsme si v zápůjční smlouvě přečetli: Mercedes-Benz E 220 d 4Matic kabriolet. A to je volba, která by nám parádně seděla pro éčkový kombík. Vždyť do něj naložíte svá zavazadla, lyže a snowboardy a vyrazíte na hory. Jenže tohle vlastně můžete udělat i s tímto kabrioletem. Lyže můžete uložit do kufru a protáhnout je dopředu, protože jsou zde sklopná opěradla zadních sedadel.

test-2018-mercedes-benz-e220d-4matic-kabriolet-p2

Samozřejmě nám to nedalo, přeci jen je tato kombinace motoru a převodovky opravdu hodně netradiční. Padl dotaz i na to, proč bylo novinářské auto s naftovým motorem a pohonem všech kol takto naspecifikováno? Odpověď byla ale úplně jednoduchá. Taková auta se prý prodávají. Bývá to často druhé auto do rodiny, které běžně jezdí v létě i v zimě. Je tedy škoda, že pro něj mercedes nenabízí pevnou střechu. Jeho kabriolety (od nejmenšího C kabriolet, přes E kabriolet až po S kabriolet) mají výhradně plátěnou střechu, na rozdíl od roadsterů SLC a SL (ty mají naopak střechu pevnou).

S nebem nad hlavou 20 sekund

Jízda v zimě ale problém není. Střecha je z kvalitního materiálu, je barevně stálá a odolná mrazu. Zadní okno je skleněné, takže se není třeba obávat jeho popraskání, jako tomu bývalo před lety, když okno tvořila průhledná slída. Sama značka Mercedes-Benz nabízí prostřednictvím svých dealerů spoustu přípravků na údržbu střechy – na čištění, ale i impregnaci a podobně. Případně jsou tady jiní, neoriginální výrobci autokosmetiky a doplňků.

Z uzavřeného auta na auto s nebem nad hlavou to bude trvat jen chviličku. Stačí v rychlostech do 50 km/h stisknout a držet tlačítko na středovém tunelu a počkat 20 sekund. Za tu dobu se odehraje symofonie elektromotorů, které střechu schovají za zadní sedačky anebo ji naopak z tohoto místa opět usadí nad hlavy pasažérů.

Přečtěte si také:  Test Hyundai Tucson 2.0 CRDi N-Line (2020)

test-2018-mercedes-benz-e220d-4matic-kabriolet-p3

Střecha se skládá do prostoru zavazadlového prostoru, takže pokud bude schovaná, prostor pro zavazadla se zmenší z 385 na 310 litrů. Aby se při stahování střechy případná zavazadla umístěná v kufru nezničila, je tu speciální kryt. Ten je ovládán elektricky, takže i pokud je nahoře, střechu stáhnout lze. Elektronika si ho spustí do prostoru kufru sama.

Až na konec světa

Výhodou auta s testovaným pohonem je fakt, že se s ním nemusíte bát vyrazit kamkoliv. Pohon všech čtyř kol dodá potřebnou jistotu na cestách s horším přilnavostí a naftový motor je úsporný. Našich 2500 kilometrů odjel s celkovou spotřebou paliva 6,2 l/100 kilometrů, z toho byla největší část cest po dálnici s rychlostmi odpovídajícími dopravním předpisům (± 10 km/h podle tachometru).

Mnohem překvapivější byly ale cesty mimo město. Tam není problém jezdit i se staženou střechou i okny – tedy s větším odporem vzduchu – a při tropických teplotách kolem 5litrové spotřeby. Palivová nádrž tak reálně vydrží i více než 1000 kilometrů. Nezdá se to jako ideální auto na dlouhé letní a klidně i zimní výlety?

test-2018-mercedes-benz-e220d-4matic-kabriolet-p4

V mercedesu mysleli totiž i na chladné počasí. Kromě vyhřívaných sedadel a výkonnému topení je tu i tzv. systém Air scarf. Jde o větráčky v hlavových opěrkách předních sedadel, které foukají teplý vzduch na krční páteř řidiče a spolujezdce. A věřte mi, že je to jedna z nejlepších věcí, které kabriolety mohou mít.

Palec nahoru si stuttgartská značka zaslouží i za systém Aircap. Jde o dvojici větrolamů, které jsou tu – stejně jako ve větším eSku – elektricky ovládané. Jeden se vysouvá z rámu čelního skla, druhý za druhou řadou sedadel (!), takže nepřijdete o zadní dvě místa jako v drtivé většině jiných kabrioletů. V kabině se díky tomu přibližně do 100km/h rychlosti výrazně uklidnilo (se staženou střechou, ale s vytaženými okny) nepříjemně proudění vzduchu. V dálničních rychlostech už nebyl rozdíl tak znatelný, ale stále bylo možné si na předních sedadlech povídat.

Motor naštěstí není moc slyšet

Jízda je s tímhle kabrioletem velmi pohodlná. Podvozek je i na 19″ kolech poddajný a auto se příjemně pohupuje. Z tohoto příjemného pohupování vás občas vyvedou jen pneumatiky typu run-flat. Není to ale nic tak strašného, za těch několik let, co už je mercedes používá, si s nimi podvozek umí poradit. Rázy od kol se sice občas ozvou, ale jsou spíše zpovzdálí a tlumiče si s tím dokáží docela dobře poradit. Testované auto přitom bylo vybaveno podvozkem Dynamic body control. Je tu ale ještě možnosti připlatit si také za vzduchový podvozek Air body control.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen T-Roc R (2020)

test-2018-mercedes-benz-e220d-4matic-kabriolet-p6

Při přebírání auta jsme měli největší strach z toho, jaký bude projev motoru z hlediska akustiky. A to bylo nakonec poměrně příjemné překvapení, jakkoliv se naftový agregát podle zvuku dal poznat. Jeho projev byl potlačen na výbornou, odhlučnění se značce povedlo a to jak s otevřenou, tak i se zavřenou střechou.

Dobrá je i dynamika 1,9 tuny vážícího kabrioletu. Označení 220 d prozradí jedním turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr s výkonem 143 kW/194 koní a maximem točivého momentu 400 Nm. Sílu motoru přenáší na všechna čtyři kola přes devítistupňový automat 9G-Tronic. Zrychlení z 0 na 100 km/h je podle technických údajů otázkou 7,9 sekundy a maximální rychlost je 234 km/h.

Převodovka funguje parádně, řadí intuitivně a nenechává v komfortním režimu motor zbytečně vytočený. Ve sportovním jízdním režimu ale naopak otáčky výš drží. Jakkoliv se dynamické hodnoty zdají na papíře velmi dobré, v praxi je potřeba počítat s delšími převody a tedy i relativní neochotou k výraznému zrychlování. Třeba poslední, 9. rychlostní stupeň převodovka na dálnici ve 130 km/h ještě sama nezařadí a pokud ho zařadíte manuálně, po chvíli tam opět vrátí 8. Ve 130 km/h točí totiž motor na devítku ani ne 1500 ot./min. Nalazení motoru tak odpovídá celkovému klidnějšímu nalazení auta.

test-2018-mercedes-benz-e220d-4matic-kabriolet-p5

Závěr a cena

Po týdenním ježdění a poměrně velkému nájezdu kilometrů jsme zjistili, že kombinace motoru a pohonu všech čtyř kol objektivně pocitu z jízdy příliš nevadí, jakkoliv bychom subjektivně raději volili benzinový motor. Díky kombinaci motoru, převodovky a pohonu všech kol lze toto auto používat po celý rok, nepřekvapí ho ani sníh. Díky sklopným opěradlům zadních sedadel do něj navíc lze naložit o delší předměty, například lyže nebo snowboardy. Jeho velkou výhodou je i relativně nízký apetit a naopak velká palivová nádrž, díky čemuž je tu více než 1000kilometrový akční rádius.

Testovaná verze E 220 d je základním vznětovým motorem, v nabídce jsou ještě dva výkonnější (1x R4, 1x R6). Zajímavější je ale nabídka zážehových motorů. Vybírat lze ze čtyřválcových i šestiválcových verzí, přičemž vrchol nabídky tvoří verze AMG 53 4Matic+ s 320 kW/435 koňmi.

Přečtěte si také:  Jezdili jsme s doprovodným autem z Rallye Dakar 2020. Je to úplně sériový Volkswagen Touareg

Ceník startuje na 1 504 030 Kč, za něž pořídíte benzinové E 200 kabriolet. Přihodíte-li 42 tisíc korun a nějaké drobné, pak dostanete testované vznětové provedení E 220 d bez pohonu všech kol, ten dostanete za dalších necelých 70 tisíc Kč. Ceny jsou uvedeny s DPH.

+
Odhlučnění vznětového motoru Některé poměrně „běžné" prvky výbavy jsou za příplatek
Design a zpracování Nemožnost příplatku za pevnou střechu‚ aby se auto dalo používat bez starostí celoročně
Spotřeba paliva a dojezd na plnou nádrž
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Mercedes-Benz
Typ: E 22 d 4Matic kabriolet
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1950 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: všech čtyř kol (4Matic)
Výkon: 143 kW/194 koní při 3800 ot./min
Točivý moment: 40 Nm při 1600 – 2400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.9 s
Maximální rychlost: 234 km/h
Převodovka: devítistupňová automatická (9G-Tronic)
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.2
Emise CO2: 138 g/km
Objem nádrže: 66 litrů
Délka: 4826 mm
Šířka: 1860 mm
Výška: 1428 mm
Rozvor: 2873 mm
Pohotovostní hmotnost: 1900 kg
Objem zavazadlového prostoru: 310 / 385 litrů
Ceník: ke stažení zde