Mercedes-Benz v loňském roce modernizoval svůj nejprodávanější model, třídu C. Na první pohled byste se nemuseli faceliftu vůbec všimnout, odehrál se totiž hlavně v oblasti technologií. A my jsme se na něj podívali v rámci redakčního testu.
Designové retuše
Když se na auto podíváte poprvé, nemusíte si vůbec všimnout toho, že prošlo modernizací. Přesto i na vnějším designu se událo pár změn. Jde hlavně o novou grafiku předních i zadních světlometů. Testované auto má adaptivní přední LED světlomety. U těch zmizela dvojice čoček z původní verze a nahradila je jedna velká s dvěma menšími svislými čočkami. V každém světle je 84 diod, které se rozsvěcují samostatně a dokáží tak protijedoucí auta výborně odclonit tak, abyste vy jako řidiči viděli co nejlépe. Jiná grafika je i v zadních svítilnách, kde se místo diodami tvořených proužků objevují „céčka“. Zbytek jsou jen opravdové drobnosti, kterých si snad ani nevšimnete.
To v interiéru jsou změny výraznější, ačkoliv základní design i rozvržení jsou beze změny. Hlavní změnou jsou nové ovladače na volantu, s nimiž poprvé přišla nová generace třídy E. Jde o tutéž kombinace klasických tlačítek a rollerů s dotekovými ploškami. Ovládání je intuitivní a nemusíte prakticky ani sundávat ruce z volantu, protože levou dotekovou ploškou ovládáte displej v kapličce přístrojů, tou pravou středový displej multimédií.
Není tu však nejnovější systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience), s nímž poprvé přišla nová generace třídy A. Hlasové ovládání tu ale samozřejmě najdete, a dokonce i v češtině. Musíte ho ale vyvolat stiskem tlačítka v pravé části volantu a pak mluvit. Umí sice spoustu pokynů, ale tak chytrý jako MBUX ještě není.
Novinkou, kterou mělo i testované auto, je také možnost připlatit si za plně digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce. Jeho zobrazení se dá měnit. Lze nastavit, co se bude zobrazovat mezi „budíky“, ale můžete měnit i zobrazení pravého budíku. Je jen škoda, že v rámci faceliftu mercedes u céčka nepředělal přístrojovou desku tak, aby byly displeje propojeny jako v jiných modelech.
Céčko není úplně velké auto a to ani zvenku, ale ani uvnitř. Průměrně vzrostlí pasažéři nebudou mít na předních sedadlech sebemenší problém, ale na těch zadních se budou muset trochu uskromnit. Trojice cestujících vedle sebe není úplně dobrý nápad ani na kratší cesty.
Naftový čtyřválec a pohon všech kol
Testovali jsme verzi s označením C 220 d 4Matic, což prozrazuje přítomnost řadového čtyřválcového motoru spalujícího naftu. Jde o dvoulitr se 143 kW/194 koňmi a točivým momentem 400 Nm. Pohyb vpřed zajišťují obě nápravy přes devítistupňovou automatickou převodovku. A to je vlastně kombinace, která se k céčku parádně hodí.
U céčka potěší odhlučnění motoru, který je i po studeném startu příjemně tichý. Posádka nepocítí ani žádné vibrace. I když céčko v testované konfiguraci váží bezmála 1,6 tuny, je jeho dynamika více než dostatečná. Když potřebujete zrychlit, prostě šlápnete na plyn a auto začne přidávat. Nedostatek výkonu byste neměli pociťovat ani na výjezdu z města, ale ani při zrychlování na dálnici.
Takřka bezchybná je i práce automatické převodovky. Ta má 9 rychlostí, ale posádka změnu jednotlivých rychlostních stupňů vlastně ani nepozná. Když je potřeba podřadit, stane se tak rychle, aby se motor mohl opřít o svůj výkon, na nic zbytečně nečeká. Převodovka se také pozitivně podepisuje i na spotřebě paliva, která se dá v pohodě udržet i hluboko pod 7 l/100 km.
Testované auto obouvalo poměrně malá kola s průměrem 17 palců obutých do pneumatik 225/50 R17. I to mělo zcela jistě velký podíl na tom, že podvozek – ačkoliv nebyl pneumatický, který je možný za příplatek – se dá označit jako pohodlný. Auto posádku nijak nenatřásá, ale přesto je auto v oblouku velmi jisté a karoserie se ani nijak výrazně nenaklání. Nakonec kola naživo ani nevypadají tak malá…
Více asistentů, hlavně těch aktivních
Po modernizaci přibylo také více asistentů a to hlavně těch aktivních jízdních. Tak třeba adaptivní tempomat, který po vzoru větších a novějších modelů umí rychlost přizpůsobovat nejen podle před vámi jedoucího auta, ale i v kombinaci s navigací a mapovými podklady nebo kamery čtoucí dopravní značky. Když je před autem zatáčka a adaptivní tempomat je aktivovaný, auto samo zpomalí, aby byl průjezd obloukem bezpečný a pak zase samo zrychlí. Stejně je to u křižovatek, ale i v případě omezení rychlosti.
Tato funkce se dá samozřejmě deaktivovat a můžete pak používat „klasický“ adaptivní tempomat, který bude jen udržovat nastavenou rychlost a brzdit za auty. Dá se nastavit i automatické udržování maximální povolené rychlosti. Pokud nechcete jezdit úplně přesně, tak je možné si nastavit i určitou toleranci. Tempomat pak bude podle aktuální nejvyšší povolené rychlosti – a to jak té z mapy, tak i té, kterou změní dopravní značky – automaticky nastavení rychlosti měnit. A to jak směrem nahoru, tak i dolů.
Po vzoru největšího modelu značky se už i do céčka dostal poloautonomní systém řízení, který kombinuje výše popsaný adaptivní tempomat ve spojení s dalšími kamerami hlídajícími jízdní pruhy a aktivně zasahujícími do řízení tak, aby auto ze svého jízdního pruhu nevyjelo. Auto je schopno chvíli jet úplně samo, ale pokud necítí řidičovy ruce na volantu, upozorní ho a pokud nepřijde žádná reakce, následně se deaktivuje.
Závěr a cena
Po modernizaci je Mercedes-Benz třídy C modernější a chytřejší, ačkoliv na nové generace mercedesů ztrácí. I když je na trhu už pět let, stále má co nabídnout. Vyniká komfortem, kultivovaností, ale i úsporností. Nedostatkem tak může být jen menší vnitřní prostor.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
Pod kapotou modernizovaného Mercedes-Benzu třídy C si můžete vybrat z naftových čtyřválců nebo benzinových čtyřválců, šestiválců nebo osmiválců ve verzích AMG. Cena začíná na 851 tisících korun za benzinovou verzi C 160. Testovaná motorizace C 220 d začíná na 1 073 270 Kč. V případě, že byste chtěli pohon všech kol, počítejte s příplatkem ve výši 60 tisíc korun.
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Odhlučnění motoru,Palubní deska nedostala propojené displeje
Podvozek,Méně místa v interiéru
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,C 220 d 4Matic
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1950 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,všech čtyř kol
Výkon:,143 kW/194 koní při 1600 – 2800 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 1600 – 2800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.9 s
Maximální rychlost:,223 km/h
Převodovka:,devítistupňová automatická (9G-Tronic)
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.9 – 5.5
Emise CO2:,131 – 144 g/km
Objem nádrže:,42 litrů
Délka:,4686 mm
Šířka:,1810 mm
Výška:,1442 mm
Rozvor:,2840 mm
Pohotovostní hmotnost:,1582 kg
Ceník:,ke stažení zde
[/table]