Mercedes-Benz třídy A prošel loni na podzim modernizací. Ta byla poměrně decentní na pohled, ale vyladila hlavně auto jako celek. My jsme se na faceliftované áčko podívali v testu. Dorazilo do něj v motorizaci A 200.
Co je nového?
Když nebudete mít původní áčko a to modernizované vedle sebe, možná byste si ani těch rozdílů nemuseli všimnout. Nová je maska chladiče s výplní tvořenou z malých trojcípých hvězdiček, přední i zadní světlomety s novou grafikou a na kapotě najdeme podélné vlnky. Jinak tvarovaný je také difuzor v zadním nárazníku. Vybírat lze také z nových kol a nových odstínů laků.
V interiéru je toho také málo. Mercedes-Benz i do svého nejmenšího modelu instaloval volant s dotekovým ovládáním. Toto ovládání sice funguje o něco lépe než u některých konkurentů, přesto se nemusí povést přepnout rádio nebo palubní počítač napoprvé. Občas jsme místo toho raději použili perfektní hlasové ovládání v češtině nebo přímo dotekový displej infotainmentu. Je nicméně škoda, že po modernizaci už tady není ovladač na středovém tunelu. Novinkou je také to, že v letošním roce i do malého áčka přijde možnost startování přes otisk prstu, jehož čtečka bude umístěna jako u ostatních modelů pod displejem infotainmentu.
Modernizace přinesla i bohatší standardní výbavu. Ta nově na českém trhu zahrnuje například LED světlomety vpředu i vzadu, bederní opěrku nastavitelnou ve čtyřech směrech, sadu pro parkování s couvací kamerou, sadu komfortních funkcí zrcátek a elektrické zavírání/otevírání víka zavazadlového prostoru.
Svižný a úsporný
Modernizace přinesla kompletní elektrifikaci pohonného ústrojí, kdy všechny motorizace jsou mild-hybridní. To znamená, že díky 48V palubní síti a startér/generátoru (RSG) nejen auto startuje hladce bez vibrací, ale také dokáže při rovnoměrné jízdě plachtit setrvačnou jízdou s vypnutým spalovacím motorem. Během brzdění a zpomalování zajišťuje RSG rekuperaci, z níž je napájena 12V elektrická síť i 48V akumulátor. Takto získávanou energii lze využívat k podpoře spalovacího motoru při zrychlování.
Mild-hybrid v případě verze s označením 200 pomáhá benzinovému motoru s objemem 1332 kubíků, který pochází ze společného vývoje automobilek Mercedes-Benz a Renault. Jeho výkon je 120 kW/163 koní a točivý moment vrcholí 270 Nm. To nejsou vůbec špatné hodnoty, které ještě před pár lety měly přeplňované osmnáctistovky. K tomu navíc můžeme připočítat dalších 10 kW/14 koní a 150 Nm ze startér/generátoru.
Převodovka je výhradně sedmistupňová dvouspojková 7G-DCT (automat mají všechny motorizace) a poháněna jsou přední kola. Dynamika auta je slušná, podle technických údajů zrychlí z místa na stovku za 8,2 sekundy a maximální rychlost je 225 km/h. Potěší i pružností, převodovka se při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu nebojí podřadit i o víc rychlostních stupňů. Motor se k životu probouzí už od nízkých otáček a elán mu vydrží až k červenému poli. Převodovka přitom řadí rychle a tak, že vlastně není třeba jí nic vytýkat. Kdybyste chtěli ještě rychlejší reakce, tak jsou samozřejmě k dispozici také páčky pod volantem pro manuální řazení, sportovní režim převodovky anebo kompletní sportovní jízdní režim.
Motor je při běžné jízdě odhlučněn tak, že o něm posádka takřka ani neví. Do kabiny se jeho zvuk dostane až ve chvíli, kdy řidič zatlačí na plynový pedál výrazněji. Ze zvuku motoru poznáte, že nejde o nijak velkou pohonnou jednotku, ale obtěžovat nebude. Povedené je nicméně kompletní odhlučnění kabiny, v interiéru není příliš slyšet ani aerodynamický hluk, ale ani hluk od pneumatik.
Zajímavá je jízda ve městě nebo v hustém provozu. V tu chvíli si totiž všimnete adaptivní rekuperace mild-hybridu. Auto totiž občas po uvolnění plynu dělá věci jinak než jindy. Pokud se blížíte k autu před sebou, po uvolnění plynového pedálu začne auto zpomalovat, pokud před vámi žádné jiné auto nebude, bude auto zpravidla plachtit. Když si na tuhle funkci zvyknete, budete ji mít rádi. Často totiž nebudete muset například při dojíždění do pomalu jedoucí kolony vůbec brzdit, protože to za vás zvládne rekuperace.
A právě i díky mild-hybridní pomoci a adaptivní rekuperaci dokáže být auto zejména ve městě a mimo něj poměrně úsporné. Mercedes-Benz v technických údajích uvádí, že se spotřeba u testované motorizace má (podle příplatkové výbavy) pohybovat mezi 5,8 a 6,4 litry benzinu na 100 kilometrů. Dostat se k 6,5 l/100 km není téměř žádný problém, pokud ze svých cest vyřadíte dálnici. Na dálnici se ale spotřeba dostane přibližně o litr výš. Nádrž má objem 45 litrů.
Pohodlný
Testované auto v příplatkové Zlaté Rose Gold metalíze za necelých 20 tisíc korun obouvalo příplatkové 18″ disky. Je to velmi povedená konfigurace naživo, ale neutrpí osmnáctkami jízdní komfort? Tím spíše, když testované auto dostalo také paket AMG Premium s nižším podvozkem a lepšími brzdami? Překvapivě nikoliv.
Auto, přestože má vzadu jednodušší nápravu s vlečenými rameny a torzní příčkou, bylo při jízdě komfortní a nerovnosti dokázalo filtrovat velmi dobře. Nebránilo se naopak ani svižnější jízdě, při které působilo jistě a ochotně měnilo směr jízdy. V technických údajích se dočteme, že pohotovostní hmotnost není ani 1,4 tuny, což dobré ovladatelnosti přispívá. Jasně, že to není okreskové kladivo, ale i s tímhle autem se dokážete svézt překvapivě svižně.
Potěší, že v rámci modernizace se Mercedes-Benz zaměřil i na doladění některých jízdních asistentů. Potěšilo zejména vedení v jízdních pruzích (asistent pro jízdu v jízdním pruhu), které se snaží držet vždy uprostřed jízdního pruhu, ale přesto s řidičem nehraje přetlačovanou a nesnaží se být přeborníkem v pinballu. Mercedes-Benz zmiňuje, že je to díky aktivní regulaci řízení.
Závěr a cena
Mercedes-Benz v rámci modernizace třídy A prakticky jen cizeloval, velkých změn nebylo potřeba. Áčko v současné generaci bylo už před modernizací dobrým autem, které měli a mají zákazníci rádi takové, jaké je. Decentně pozměněný design není na první pohled vidět, přesto si při pohledu na auto všimnete toho, že vypadá „moderněji“. V interiéru sice přibyl nový volant s dotekovým ovládáním, jehož uživatelská přívětivost je subjektivně horší, ale jinak jde o povedené auto, které se dobře řídí..
V České republice nabízí Mercedes-Benz třídu A v mnoha verzích. Vybírat lze výhradně ze čtyřválců, přičemž v nabídce je sedm benzinových motorizací (včetně plug-in hybridu a dvou verzí AMG) a dvě naftové. Základem nabídky je Mercedes-Benz A 180 se stejnou třináctistovkou jako má testovaná verze A 200, ale s výkonem 100 kW. Její cena startuje na 873 620 Kč. Testovaná dvoustovka startuje na 934 120 Kč. Nejlevnější naftová verze A 200 d začíná na 946 220 Kč. K dispozici je i pohon všech kol, přičemž ten bude mít minimálně za 994 620 Kč v případě verze A 220 4Matic s benzinovým dvoulitrem, u naftových motorizací čtyřkolka připlatit nejde.
Technické údaje:
Auto: | Mercedes-Benz A 200 (2023) |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1332 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 120 kW/163 koní |
Točivý moment: | 270 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 8,2 s |
Maximální rychlost: | 225 km/h |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková (7G-DCT) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 6,4 – 5,8 l/100 km |
Emise CO2: | 145 – 133 g/km |
Objem nádrže: | 43 litrů |
Délka: | 4428 mm |
Šířka: | 1992 mm |
Výška: | 1440 mm |
Rozvor: | 2726 mm |
Provozní hmotnost: | 1365 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 350 / 1 190 litrů |