Stejně jako u větších modelů, připravil si Mercedes-Benz slabší verze AMG i u těch menších. Kromě již dříve známého označení AMG 45, tu tak v nové generaci kompaktních modelů máme i Mercedes-AMG A 35, který jsme vyzkoušeli v redakčním testu.
Čtyři válce, dva litry, tři stovky koní
Čísla v označení motorizací už prakticky nemají – napříč celým automobilovým světem – cokoliv společného s objemem. Plynule to přešlo ve vyjádření postavení v modelové řadě. Krásně je to vidět třeba v případě modelů Mercedes-Benz s označením 300, které před pár lety bývaly šestiválci, dnes jsou to přeplňované čtyřválce. Benzinový šestiválec nese označení 400 a více, zatímco osmiválce mají na začátku pětku – i tady ale existují výjimky, protože plug-in hybridní S 560 e kombinuje elektromotory s šestiválcem. Zkrátka… Je to zamotané.
Pod označením AMG A 35 se tedy schovává dvoulitrový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem, což je původní dvoulitr z nového áčka, který však prošel výrazným přepracováním. Nové je tak dvoukomorové turbodmychadlo, přepracované je sání vzduchu, ale i výfuk. Vše nakonec završilo nové naladěné řídící jednotky, díky čemuž je výkon příjemných 225 kW/306 koní a točivý moment vrcholí 400 Nm.
Pohonná jednotka je v tomto případě spojená výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol (k přední nápravě se připojuje ta zadní). Vadí to? Nemyslím si, protože na rozdíl od některých velmi podobných aut dokáže malé AMG vtáhnout do děje.
Je podobné obyčejnému áčku, ale společného mají málo
Jde o vůbec ten nejlevnější model z nabídky divize AMG, ale to neznamená, že by byl nějak ošizený. To právě naopak. Vždyť třeba kompletní podvozek se od běžného hatchbacku třídy A liší naprosto. Podle mercedesu byste tu nenašli jediný díl, který by se s ním dal zaměnit.
A trochu ostřejší je i design, jakkoliv na první pohled do světa nekřičí nic o své rychlosti. Ostatně podobně to mají i modely AMG 43, respektive AMG 53. I tak je ale na první pohled znát, že tohle rozhodně nebude úplně obyčejné áčko. Má ostřeji řezaný nárazník s většími otvory, lehce upravenou masku chladiče s plaketkou AMG, větší kola i brzdy, ale také dvojici koncovek výfuku, po jedné v obou rozích nárazníku a další drobnosti. Připlatit si můžete i za sadu AMG Aerodynamics (49 326 Kč). S tou se pak pojí velké přítlačné křídlo na víku kufru, větší difuzor v zadním nárazníku a další drobnosti. Pak už z oné decentnosti a jisté nenápadnosti mnoho nezbyde.
Podobně decentní jsou změny i uvnitř. Tady je nový volant, který má proužek na vrchu na 12 hodinách a logo AMG ve spodní části. Posádka pak sedí ve velmi příjemných sportovních sedadlech. V rámci příplatkové výbavy je možné si také připlatit za otočný ovladač jízdních režimů uprostřed volantu podobně, jako to měl i nedávno testovaný Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4dveřové kupé. Tady se jízdní režimy přepínaly ovladačem u řadící páky.
Ani tady pak nechybí dvojice digitálních displejů s možností jisté personalizace zobrazení s perfektně jemnou grafikou, skvělou světelností a výbornou přehledností. Displeje, jako i celé auto se dá ovládat několika způsoby. Kromě dvojice touchpadů na volantu (levý ovládá displej před řidičem, pravý ten multimediální), je to možné také touchpadem na středovém tunelu (toto řešení se mi líbí méně než původní otočný ovladač), dotekem na středovém displeji, ale i hlasem.
I pro AMG je samozřejmě k dispozici rozhraní MBUX. To lze ovládat hlasem, aniž by člověk musel stisknout jakékoliv tlačítko. Stačí jen vyslovit „Hej, Mercedes“ a auto odpoví. Díky umělé inteligenci je schopno porozumět mnoha pokynům a řidič nemusí sundat ruce z volantu. Funguje to samozřejmě i na spolujezdce. Drobný příklad toho, co MBUX umí, jsme natočili na videu k áčku před pár měsíci.
Je rychlý!
Posez je skvělý. Sedí se nízko a sedadla mají skvělé boční vedení. I tak to ale mělo chybičku, která může být čistě subjektivní. Sedadlo jsem si snížil co nejvíce to šlo, nastavil jsem si ho tak, abych měl volant blízko sebe, ale v jeho (pro mě) ideální poloze jsem pak neviděl na vrchní část přístrojového panelu. Stačilo by ale posunout volant o něco výš a bylo by po problému. Potěší také, že se příjemně drží, má akurátně tlustý věnec a kůže, kterou je čalouněn, neklouže.
Po nastartování se z funkčních koncovek výfuku ozve pěkný zvuk. Po změně na sportovní režim, případně režim Sport+ se dá ještě zvýraznit. To si ostatně můžete poslechnout v přiloženém videu níže. Výfuk pak po ubrání plynu zabublá. Kromě výfuku je při jízdě slyšet i sání.
Motor slušně zatáhne už od nízkých otáček, ale to nejlepší přijde nad 2500 otáček za minutu, kdy přijde opravdu mohutný zátah. Je ale škoda, že s tím, jak ručička prochází otáčkoměrem dál, je zátah lineární, negraduje. To je daň za přeplňování, ale i tak jde o pocitově příjemný motor.
Výkonu má motor dostatek a díky povedenému naladění podvozku ho můžete ždímat jako citrón. Testované auto bylo vybaveno adaptivními tlumiči, což je jednoznačně položka v ceníku, která by vám při konfiguraci nového auta neměla chybět (ačkoliv nevím, jak funguje auto bez adaptivního podvozku). V komfortním jízdním režimu se dá s autem jezdit naprosto bez problémů každý den i v centru Prahy, protože parádně filtruje nerovnosti. Vyrazte pak za město za zatáčkami a ve sportovním režimu tlumiče přitvrdí a náklony karoserie se zcela minimalizují, kola však i na rozbité cestě zůstávají neustále spojená se zemí.
A zatáčky jsou s tímhle ÁMGéčkem opravdová radost. Naladění auta je přísně neutrální. Stabilizace se dá sice omezit anebo úplně vypnout, ale ani pak nejde o „zlé auto“. Přetáčivosti se nedočkáte prakticky nikdy, s tím přijde až Mercedes-AMG A 45, protože bude mít speciální driftovací mód. A nedotáčivost? Jasně, asi by přijít mohla, ale to byste do zatáčky museli vletět vážně rychle. A kdyby přeci jen, ještě jsou tu příjemně ostré a dobře dávkovatelné brzdy.
Pozor si dejte také na to, že Mercedes-AMG A 35 hodně maskuje rychlost, respektive maskuje spíše zrychlování. Vyjíždíte z obce, ani nemusíte drtit plynový pedál do podlahy a pak zjistíte, že na rychloměru kmitají čísla, za která byste dostali pokutu i na dálnici. Pocitově ale jede „jen lehce nad povolenou devadesátku“.
Závěr a cena
Jestli je tohle teprve předkrm před vrcholným a o více než 100 koní výkonnějším AMG A 45, pak už se ho nemůžu dočkat, protože i AMG A 35 je skvělé auto. Je rychlé, mrštné, obratné, navíc skvěle zní. To ostatně, vzhledem k tomu, že jde o model z dílny Mercedes-AMG, nepřekvapuje. Naopak může překvapit fakt, že s tímhle autem se dá úplně v klidu existovat i při běžných přesunech po městě. Adaptivní podvozek testovaného auta dokáže být překvapivě komfortní a zvuk výfuků je sice výraznější než u obyčejného áčka, ale přesto není otravný.
A co spotřeba paliva? Při běžné jízdě se do 10 l/100 km vejdete, ale pokud si budete užívat rychlosti, pak počítejte se spotřebou přibližně o třetinu vyšší. My jsme na konci testovacího týdne, kdy jsme s autem jezdili spíše po okreskách, skončili s 13litrovou spotřebou.
A na kolik vás vyjde? Základní cena startuje na 1 216 050 Kč, ale jde o základní model, jehož cena může s příplatkovými prvky rychle vyrůst. Vždyť třeba jen akční paket AMG Edition 1 obsahující spoustu zajímavých prvků (sportovní sedadla AMG Performance s vyhříváním, modrou metalízu, sportovní volant AMG Performance potažený kůží nappa, 19″ disky kol AMG a mnoho dalšího) stojí skoro 200 tisíc korun…
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:, Mercedes-Benz
Typ:,Mercedes-AMG A 35 4Matic
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1991 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,všech čtyř kol
Výkon:,225 kW/306 koní v 5800 ot./min
Točivý moment:,400 Nm v 3000 – 4000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.7 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.5 / 6.5 / 7.4
Objem nádrže:,51 litrů
Délka:,4436 mm
Šířka:,1797 mm
Výška:,1405 mm
Rozvor:,2729 mm
Provozní hmotnost:,1480 kg
Objem zavazadlového prostoru:,370 / 1210 litrů
[/table]