Test Kia Stonic 1.2 DPI (2022)

Test Kia Stonic 1.2 DPI (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 18. 8. 2022


Malý crossover z nabídky korejského výrobce prošel před časem modernizací. My jsme před časem otestovali vrcholnou verzi, tentokrát se naopak podíváme na začátek ceníku. Do testu dorazila Kia Stonic se základním atmosférickým motorem.

Klidně a defenzivně

Novinky nebyly v rámci modernizace nijak zásadní, designově se auto změnilo poměrně decentně, více změn bylo na technice a jízdních asistentech, více si o tom můžete přečíst v tomto samostatném článku. Tentokrát se zaměříme na to, co dostanete v případě „cena od“.

Přečtěte si také:  Test Ford Ranger Stormtrak 2.0 EcoBlue Bi-turbo (2022)

Kia nabízí v České republice čtyři stupně výbavy, přičemž v tom nejnižším nabídne pouze právě atmosférickou dvanáctistovku DPI. Jde o čtyřválec, který je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou a pohání přední kola. On to nakonec ani Stonic jinak neumí, čtyřkolku nenabídne v žádné své verzi. Mimochodem, motor 1,2 DPI si můžete vybrat i k dvěma vyšším výbavám, ale pro nejstylověji laděnou GT Line v nabídce není.

Test Kia Stonic 1.2 DPI (2022)

Pohled do technických údajů prozradí, že tahle jedna dvojka má 62 kW/84 koní v 6000 otáčkách za minutu a točivý moment 118 Nm až ve 4000 otáčkách za minutu. To je ve srovnání s dnešními turbomotory hodně vysoko, což prozrazuje, že na to, abyste z auta dostali nějakou lepší dynamiku, jej budete muset vytáčet a často a hodně řadit. V nízkých otáčkách je sice tohle auto krásně tiché, ale když šlápnete na plyn, nestane se vlastně skoro nic.

Technické údaje prozrazují, že absolutní dynamika zase tak špatná není, když auto zrychlí z 0 na 100 km/h za 13,5 sekundy. To i díky tomu, že nižší rychlosti jsou docela krátké. V praxi na silnici ale bude potřeba hlavně pružnost. A to je právě disciplína, v níž tenhle základní motor nevyniká. Například jakékoliv zrychlování na pětku z 80 km/h je takřka nekonečné a bude potřeba podřadit, třeba i na trojku, aby se motor dostal do otáček.

Přečtěte si také:  První jízda: CUPRA Formentor VZ5

Jestliže jste řidiči, kteří chtějí na okreskách předjíždět, tahle pohonná jednotka rozhodně není nic pro vás. Tato benzinová jedna dvojka rozhodně nemá síly na rozdávání. Sto třicet na dálnici sice v pohodě udrží, ale na okresce za tím kamionem budete muset zůstat, dokud se před vámi neodkryje opravdu dlouhá rovinka. Pořád ale těší, že motor není hlučný a do interiéru se příliš nepřenáší ani další hluk – třeba od pneumatik nebo od aerodynamiky.

Test Kia Stonic 1.2 DPI (2022)

Kia slibuje spotřebu paliva mezi 5,5 až 6,1 litry na 100 kilometrů, což je hodnota, která má s tou reálnou hodně společného. Pohybovat sice sice budete až na její horní hranici, ale jezdit do 6,5 l/100 km bude znamenat, že po motoru budete často chtít všech jeho 84 koní.

Tiše a pohodlně

Kia Stonic není nijak velké auto. Na délku měří něco přes 4,1 metru, široké je 1,76 metru a do výšky naměříte jeden a půl metru. Srovnatelná je třeba se Škodou Kamiq nebo Fordem Puma. V nejnižší výbavě může obouvat dokonce jen 15″ kola, testované auto mělo ovšem o palec větší šestnáctky s pneumatikou 195/55 R16.

Přečtěte si také:  Test Škoda Fabia 1.5 TSI DSG (2022)

Oproti prvně testovanému Stonicu se sedmnáctkami, u kterého jsme psali, že podvozek je dobře naladěný, ale spíše tužší, se v tomto případě dá napsat, že podvozek je opravdu komfortní. Je nastaven tak, že do zatáčky se auto sice mírně nakloní, ale přesto se nenechá v zatáčce ani na nerovnostech rozhodit. Kia zaslouží pochvalu i za to, že ani od podvozku se neozývají žádné rušivé zvuky.

Test Kia Stonic 1.2 DPI (2022)

Závěr a cena

Kia Stonic se základním motorem je auto, které nás svým jízdním projevem trochu vrací do minulosti. Do doby, kdy jste s řadicí pákou museli pracovat a při potřebě jakéhokoliv výraznějšího zrychlení jste museli motor vytočit do otáček. To už z dnešních moderních přeplňovaných motorů neznáme, ty mají točivý moment výrazně vyšší a navíc dostupný už ve výrazně nižších otáčkách. U testovaného Stonicu, abyste jeli svižně, musíte točit v poslední třetině otáčkoměru, jinak bude dynamika hodně vlažná. Na druhou stranu spotřeba paliva nemá tak velký rozptyl podle stylu jízdy.

Modernizovaná verze Stonicu je chytřejší než ta původní, dostala i zcela nový multimediální systém. Ten umí ve vyšších výbavách bezdrátový Apple CarPlay a Android Auto, ale také např. dopravní informace v reálném čase, předpovědi počasí, body zájmu, ceny paliva a podrobnosti o možnostech parkování na ulicích i jinde – včetně cen, polohy a dostupnosti. Rozšířena byla také nabídka aktivních jízdních asistentů.

Přečtěte si také:  Test Škoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4 (2022)

A cena? Nejlevněji koupíte aktuálně crossover Kia Stonic za 399 980 Kč v nejnižší výbavě Comfort. I ta už má ale klimatizaci, tempomat nebo dálkové centrální zamykání. Pokud byste chtěli jiný než testovaný motor, budete muset do vyšší výbavy Exclusive, přičemž s litrovým turbodmychadlem přeplňovaným tříválcem už budete muset zaplatit minimálně 484 980 Kč. V případě, že byste jej chtěli s automatem, to bude 509 980 Kč.

Technické údaje:

Auto:

Kia Stonic 1.2 DPI

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1197 ccm

Plnění motoru:

atmosférické

Palivo:

benzin

Pohon:

předních kol

Výkon:

62 kW/84 koní při 6000 ot/min

Točivý moment:

118 Nm při 4000 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

13.5 s

Maximální rychlost:

165 km/h

Převodovka:

5° manuální

Spotřeba paliva:

5.5 – 6.1 l/100 km

Emise CO2:

125 – 139 g/km

Objem nádrže:

45 litrů

Délka:

4140 mm

Šířka:

1760 mm

Výška:

1520 mm

Rozvor:

2580 mm

Provozní hmotnost:

1080 – 1183 kg

Objem zavazadlového prostoru:

332 / 1135 litrů (s rezervou) – 352/ 1155 litrů (bez rezervy)

Ceník:

ke stažení zde

Štítky: , , ,

6 názorů na “Test Kia Stonic 1.2 DPI (2022)”

  1. Po mnohých rokoch s Peugeotom, ktorému sme už medzičasom menili aj tesnenie pod hlavou, a teraz sa zase pokazilo niečo v motore, sme sa rozhodli, že na dochádzanie do roboty bude mať manželka Kia Stonic 1,2. Peugeot šrot, opticky vyzerajúci ako nové auto(po toľkých rokoch), nabehaných 50.000 km sme predali na diely, a už nikdy viac. Dôležitým rozhodovacím kritériom bol 4-valec, bez turba, bez časticového filtra a so 7 ročnou zárukou. Čo auto nemá, to sa nemôže pokaziť(turbo alebo častičový filter). Vyhrievané sedačky, vyhrievaný volant a taký nadpriemerný audio systém s bezdrôtovou konektivitou Vám za tú cenu dnes neponúkne absolútne nikto. Fakt auto za pár šupov, a verím tomu, že sme urobili dobre. Jednoduchšie normálne auto za tú cenu sa nedalo nikde inde kúpiť.

  2. Dobry den. My ho mame od februara a sme s nim velmi spokojny. Male sikovne auto. Je pravda ze je trochu lenive, ale po vytoceni to nie je nic strasne. Co sa tyka spotreby, tak obcas mam aj 4,6 l/100km a to je za mna vyborne. Inak dakujem za recenziu

    1. Ja mám tiež Stonic 1,2dpi od mája,veľmi som spokojná,autíčko mi sadlo. Ale pre pánov skôr odporúčam turbo benzín.

  3. Možná mi něco uniká…
    Kia Stonic je zde nazvaná „malým crossoverem“. Mám Hyundai iX20 a podle mne jsou to svými rozměry + – shodná auta. Hyundai bylo označováno jako mini MPV, tohle je malý crossover. V čem se liší? Oplastovanými blatníky? O 1 – 2 cm vyšší světlou výškou?

    1. Máme výbavu Exclusive od března a jsme také spokojení. Je to druhé auto do rodiny na „poskakování“ ve městě a okolí města. Motor jsem chtěl tento atm. 4-válec, který už nikde v podstatě není, jen samé 3-válce, jejichž projev se mi nelíbí. Zatím po 4tkm spotřeba 5.74 l/100 km.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek