test-2021-kia_stonic_mHev

Kia Stonic dostala před několika měsíci facelift. Ten se zaměřil nejen na design, ale také na techniku. Nejvýraznější novinkou je to, že malý crossover dostal mild-hybridní techniku. A my jsme právě tuto verzi vyzkoušeli.

Facelift hlavně technický

Modernizace se u malého crossoveru dotkla nejvíce nabídky motorů a rozšířeny byly také asistenční systémy. Automobilka s novou nabídkou motorů reaguje na stále se zpřísňující předpisy, takže i pod kapotou Stonicu nabízí mild-hybridy. 48V startér-generátor doplnila – stejně jako u menšího modelu Rio – o litrový tříválec T-GDI. Kombinovat jej lze s novou manuální převodovkou iMT anebo jako v našem případě s dvouspojkou.

Mild-hybridní litrový tříválec je v nabídce ve verzi s 88 kW/120 koňmi a s točivým momentem 172 Nm ve verzi s manuální šestistupňovou, respektive 200 Nm ve verzi se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DCT. Absolutní dynamika se ale nemění, protože obě verze zrychlí z 0 na 100 km/h za 10,4 a jedou maximálně 185 km/h. Z uživatelského hlediska je ale točivý moment automatu lepší pro pružné zrychlení, protože převodovka nebude muset tak často podřazovat, opře se právě o točivý moment a jízda tak bude hladší.

test-2021-kia_stonic_mHev- (5)

Pokud se podíváte na karoserii testovaného kusu, můžete si všimnout, že v rámci faceliftu naštěstí nezmizely možnosti kombinovat různé barvy pro karoserii a střechu. Co se interiéru týče, k dispozici je větší 8,0″ dotykový displej systému infotainmentu, resp. navigace s novými funkcemi palubní telematiky Kia UVO Connect ‚Phase II‘. A k vyšší bezpečnosti a snazšímu řízení nyní přispívá řada nových špičkových systémů na podporu řízení (ADAS).

Pohonná jednotka

I když jde o crossover, tak v interiéru se nesedí nijak vysoko. Testovaný vůz prozářil tmavou palubní desku oranžovými prvky na středovém panelu i na plastu kolem voliče převodovky. Oranžové jsou ale také například stehy na volantu nebo na sedadlech.

Přečtěte si také:  Modernizovaná Kia Stonic nově s mild-hybridním pohonem a technologiemi na podporu řízení v České republice

Pro nastartování motoru slouží v testované výbavě TOP startovací tlačítko na sloupku řízení, které k životu probudí tříválec. Jeho zvuk je slyšet na volnoběh i při jízdě, jeho vibrace jsou ale minimální. Motor startuje vždy na ekologický jízdní režim, v němž nejlépe pracuje funkce mild-hybridu (plachtění s vypnutým motorem), ale jeho reakce jsou hodně rozvážné. K dispozici jsou ještě normální a sportovní režim, v němž auto znatelně ožije.

test-2021-kia_stonic_mHev- (19)

120 koní a 200 Nm, které má litrový tříválec, nejsou vůbec špatné hodnoty. A to nejen na papíře, ale i při jízdě. Ve městě je Kia Stonic poměrně agilní a ostudu si neudělá ani mimo město nebo na dálnici. Převodovka si s motorem dobře rozumí, nejlépe při klidné jízdě, ale rozhodit se nenechá ani pokud začnete na pedál plynu šlapat náruživěji.

Mild-hybridní jednotka neumí sama jezdit jen na elektřinu, je to jen berlička v případech, kdy lze motor i při jízdě deaktivovat. Tím, že je 48V startér-generátor spojen se spalovacím motorem přes řemen, jakákoliv vaše interakce s autem vyvolává jeho reakci.

Pokud jedete klidně a necháte ekologický režim, pak můžete velmi často pozorovat, jak ručička otáčkoměru po sundání nohy z plynového pedálu spadne na 0. V tu chvíli se totiž motor deaktivuje a auto jede setrvačností, přičemž všechny palubní přístroje i posilovače řízení a brzd obsluhuje mild-hybridní generátor. Fyzicky je to takřka neznatelné, zpozorujete to tak jen pohledem na otáčkoměr. Pokud se dotknete brzdového nebo plynového pedálu, spalovací motor hned naskočí.

test-2021-kia_stonic_mHev- (16)

Taková technika má za úkol snižovat spotřebu paliva, ale jestli se to reálně děje, to jako řidič schopní poznat nejste. Vy jste jen schopní odečíst, že na palubním počítači běhají hodnoty kolem 5-6 l/100 km. Přesto 48V startér-generátor má jednu funkci, kterou jako řidič poznáte, a tou je fakt, že díky malému akumulátoru dokáže při sešlápnutí plynu ihned pomoci motoru a posílat výkon potřebný k rozjezdu. Vykryje tak prvotní zpoždění mezi sešlápnutím plynového pedálu a reakce turbodmychadla. Je to ale velmi decentní, rozhodně to není žádný kopanec.

Příjemný společník

Docela dobře je naladěný podvozek, který je ale spíše tužší. Je škoda, že na nerovnostech drobně bubnuje a není úplně tichý. To ale zase tolik nevadí, protože si můžete pustit překvapivě dobře hrající audiosystém, jehož základem je v testovaná výbavě Top 8″ integrovaná GPS navigace s novou grafikou a se schopností přehrávání digitální rádia DAB včetně funkcí UVO Connect a Kia Live. Nechybí ani dnes už zcela běžná konektivita Android Auto a Apple Carplay.

Přečtěte si také:  Přemýšlíte o koupi ojetého kombíku? Máme pro vás tipy na ojetiny do 250 tisíc korun

V zimě také oceníte od výbavy Top standardně dodávané vyhřívání předních sedadel i volantu, které se aktivuje jednoduše pomocí fyzických tlačítek, není třeba je hledat někde hluboko v Menu.

test-2021-kia_stonic_mHev- (4)

Všechny verze bez výjimky jsou vybaveny tempomatem i omezovačem rychlosti, ale jeho funkčnost by snesla drobného vyladění. Občas totiž auto s aktivovaným tempomatem drobně cukalo a nedokázalo zcela držet zvolenou rychlost. Je to ale už hnidopišské, protože Kia Stonic je povedené auto.

Závěr a cena

Crossover Kia Stonic může být nápadný, budete-li chtít. Jako jeden z mála dnešních modelů se totiž nebojí nápadných barev, navíc umí kombinovat jinou barvu karoserii a střechy. Barvičky se pak dostanou i do interiéru. S testovaným motorem jde o vcelku svižný, přesto docela úsporný vůz s dobrým naladěním podvozku a intuitivně fungující převodovkou. Pár chybiček se na něm ale dá také najít, což vzhledem k ceně těch nejlepších výbav vypíchnout musíme.

Ceník startuje na akční ceně 359 980 Kč s atmosférickým motorem 1.2 DPI. Testovaná verze Kia Stonic ve výbavě Top s motorem 1.0 T-GDI GPF MHEV 7DCT automat 120 k / 88 kW už vyjde na (akčních) 514 980 Kč a nejdražší verze v nabídce GT-line se stejným motorem je za akčních 549 980 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Kia
Typ: Stonic 1.0 T-GDI GPF MHEV 7DCT
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 998 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín (mild-hybrid)
Pohon: předních kol
Výkon: 88.3 kW/120 koní při 6000 ot./min
Točivý moment: 200 Nm při 2000 – 3500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 10.4 s
Maximální rychlost: 185 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (DCT)
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.1-5.6
Emise CO2: 116-126 g/km
Objem palivové nádrže: 45 litrů
Délka: 4140 mm
Šířka: 1760 mm
Výška: 1520 mm (17" kola)
Rozvor: 2580 mm
Provozní hmotnost: 1185 – 1288 kg
Objem zavazadlového prostoru (litrů): 332 / 1135 (s rezervou)‚ 352 / 1155 (bez rezervy)
Ceník: ke stažení zde