Před dvěma lety prošla Kia Sportage modernizací, v rámci níž pod kapotu putovaly i nové pohonné jednotky. Jednou z nich byl i mild-hybrid spojený s dvoulitrovým vznětovým čtyřválcem. Ten jsme před nedávnem vyzkoušeli v rámci testu.
Decentní, ale příjemná elektrifikace
Elektrifikace je pro výrobce, kteří chtějí prodávat na starém kontinentu, nutností. Pomáhá jim totiž snižovat flotilové emise a šetří jim tak peníze na pokutách. Možností, jak auta elektrifikovat, je mnoho, ale mild-hybrid je vlastně tou nejjednodušší z nich. Mild-hybridy totiž (až na výjimky) nemohou na elektřinu jezdit, ale jde jen o pomoc při rozjezdu, případně při dobrzďování na semaforech nebo na křižovatce.
Mild-hybridní jednotky kombinují spalovací motor se startér-generátorem, který nahrazuje startér (ale jen při „nastartovaném“ motoru při aktivaci systému Start/Stop, první nastartování motoru provádí klasický startér), ale i alternátor. Nechybí ani lithium-iontové baterie o kapacitě 0,44 kWh. Kvůli tomu však musela být do auta nainstalována kromě tradiční 12V i 48V napájecí síť, která se právě s mild-hybridním pohonným ústrojím pojí. Na posádku ale tato novinka nemá žádný znatelný vliv.
Celkový výkon motoru je 136 kW/185 koní a točivý moment vrcholí 400 Nm. K tomu je tu také pomoc startér-generátoru, který dodá ten prvotní impuls po sešlápnutí plynového pedálu, kdy by se standardně čekalo na výfukové plyny, roztáčející turbodmychadlo. Není to ale žádný zběsilý poskok, nýbrž jemné zrychlování, které přirozeně přebírá spalovací motor.
Startér-generátor pomáhá naftové jednotce také vždy, když je potřeba výrazné akcelerace. V tu chvíli totiž převodovka zpravidla podřazuje o jeden nebo o dva rychlostní stupně, což zrychlení zpožďuje. To se však v mild-hybridu neděje, protože v tu chvíli už startér-generátor auto pohání.
Ani v jednom z případů však posádka nezaznamená, že by bylo „něco jinak“, než jsou zvyklí z aut bez jakékoliv elektrifikace. Vše probíhá hladce a jemně.
Brzdí „motorem“
Dnešní nové neelektrifikované motory už téměř neumějí brzdit po ubrání plynu, ale to se u těch elektrifikovaných mění. Funguje to ale jinak než dříve. Dnes má brzdění na svědomí systém rekuperace elektrické energie. Baterie hybridů (ať už mild-hybridů, hybridů anebo i plug-in hybridů) se tím dobíjí, protože s výjimkou plug-in hybridů, jež se dají dobíjet z externího zdroje (zásuvka, dobíjecí stanice, …) – elektřinu jinak nezískají.
Po ubrání plynu tedy brzdí i testovaná mild-hybridní Kia Sportage. Brzdění je znatelné, ale auto nezpomaluje tak, že byste z kopce museli přidávat. Rekuperace není aktivní jen při rychlostech pod 30 km/h. Kia ovšem neumí to, aby v případě, kdy to je žádoucí, rekuperovala (pokud dojíždíte nějaké auto nebo překážku), v jiné chvíli by ale mohla plachtit (když je silnice volná). To ale naopak umějí mild-hybridy BMW anebo plug-in hybridní Škoda Octavia RS iV. Na druhou stranu řidiče brzdění po ubrání plynu nijak neotravuje a už vůbec nijak nelimituje.
Mild-hybrid jen s pohonem všech kol
Testovaná mild-hybridní pohonná jednotka je k dispozici výhradně s pohonem všech čtyř kol. Na vás ale bude to, zda chcete manuální šestistupňovou převodovku nebo osmistupňový automat (slabší jedna šestka má sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku), jímž bylo vybaveno naše auto.
Pohon všech kol tu funguje tak, že jsou poháněna primárně kola přední nápravy, k nimž se přiřazují kola zadní nápravy. Kia používá systém, který nazvala ‚Torque on Demand‘ a funguje tak, že rozděluje točivý moment na jednotlivé nápravy od 100% (přední náprava) : 0% (zadní náprava) až k 50% (přední náprava) : 50% (zadní náprava).
Mohlo by se zdát, že nastavení 50 : 50 si může nastavit i sám řidič, protože u voliče automatické převodovky je tlačítko s ikonkou pohonu všech kol a nápisem HOLD, ale není tomu tak. Po jeho aktivaci bude jen pohon všech kol připraven na přiřazení zadní nápravy ještě aktivněji a rychleji, uzávěrku středového diferenciálu (který tu navíc vůbec není) byste tu hledali marně.
A co spotřeba paliva? Kia slibuje v technických údajích, že s testovanou konfigurací budete jezdit kolem 5.7 – 5.8 l/100 kilometrů v kombinovaném režimu. My jsme v rámci týdenního testu jezdili mezi 7 a 8 l/100 km.
Závěr
Kia Sportage s mild-hybridním pohonným ústrojím se tváří i chová jako úplně běžné auto. Neznalý člověk mild-hybridní techniku nepozná navenek, ale ani při jízdě. Pomoc startér-generátoru je totiž i při jízdě jemná a přirozená.
Testované auto bylo ve výbavě GT-line, která kromě několika designových vylepšení přidává i velmi bohatou výbavu. Jako jediná vyjíždí z výroby na velkých 19″ kolech. Ty na autě vypadají skvěle, ale zároveň nijak výrazněji nekazí jízdní vlastnosti ani komfort. Naladění podvozku se podařilo. Mimochodem vidíte ty dvě koncovky výfuku? Vypadají reálně, ale jsou falešné…
A co prozradí pohled do ceníku? Je to poměrně zajímavý, protože nejlevnější Kii Sportage pořídíte za akční cenu pod půl milionu korun. Testovaný mild-hybridní dvoulitr však aktuálně v ceníku ani v konfigurátoru nenajdete. Testovaný kus s příplatkovým paketem GT-Line Plus a metalickým lakem vyšel celkem na 935 980 Kč s DPH.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Kia
Typ:,Sportage 2.0 CRDi MHEV AWD
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1995 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,všech čtyř kol
Výkon:,136 kW/185 koní v 4000 ot./min
Točivý moment:,400 Nm v 1750 – 2750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.5 s
Maximální rychlost:,201 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.1 – 6.2 / 5.2 – 5.4 / 5.7 – 5.8
Emise CO2:,149 – 153 g/km
Objem nádrže:,62 litrů
Délka:,4495 mm
Šířka:,1855 mm
Výška:,1645 mm
Rozvor:,2670 mm
Provozní hmotnost:,1747 – 1880 kg
Objem zavazadlového prostoru:,439 / 1428 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]