Kia Ceed Sportswagon PHEV

Je to praktický kombík, který dojede všude tam, kde můžete natankovat zkapalněné dinosaury. A taky je to kombík, který se bez spalovacího motoru dokáže úplně obejít, protože umí jezdit čistě na elektřinu.

Tahle kombinace možná není zas až tak unikátní, narazit na ni můžete třeba u Škody Superb a dalších koncernových značek. Čím dál přísnější normy a proklamace řady zemí o ukončení prodeje spalovacích aut jsou totiž jasným signálem, že auta jako Kia Ceed SW PHEV budou přibývat. Budou přibývat do chvíle, než na jejich místo nastoupí adekvátně připravená elektroauta. Téměř dva týdny ve společnosti korejského kombíku ale ukázaly, že plug-in hybridní auta nejsou nutným zlem pro splnění evropských norem.

Přečtěte si také:  Test: Kia Ceed SW třikrát jinak aneb jak šel čas od první po poslední generaci

Ceed s pořadovým číslem tři se ve svém názvu (konečně) zbavil apostrofu, jinak ale dál staví na líbivých tvarech a solidní praktičnosti. Nejnovější generace přináší z hlediska designu spíše evoluci, z hlediska rozměrů je to ale jiná písnička. Na délku kombík mezigeneračně narostl o 95 milimetrů, byť rozvor zůstal u původní hodnoty 2650 milimetrů. Nabíralo se tedy hlavně v kufru, který v minulých generacích nepatřil mezi přeborníky.

Podařený interiér

Výborný dojem zanechává interiér. Na poměry nižší střední třídy se tady hodně objevují měkčené plasty a výborné je i celkové zpracování. V tom nejlepším slova smyslu jde o auto ze staré školy, protože se tady nešetřilo, nebo rozhodně ne tak okatě jako u konkurentů. Přihrádka před řadicí pákou má krásně plynulý chod, ve stropnici nechybí držák brýlí a v rámci úspor nezmizela ani taková malichernost, jakou je roletka kryjící držák nápojů. To už se dnes opravdu moc nevidí.

Kia Ceed Sportswagon PHEV

Plusové body sbírá Ceed i za celkovou ergonomii, tlačítek je ideální množství a jsou logicky rozmístěná. Takže klimatizaci nemusíte lovit někde v hloubi multimediálního displeje a pro regulaci hlasitosti rádia stačí prostě a jednoduše otočit kolečkem.

I displej infotainmentu je povedený. Má úhlopříčku 10,25 palce, jemné rozlišení a vcelku jednoduché ovládání. Grafika je přehledná, ale možná až moc minimalistická, pokud ale máte v plánu zrcadlit svůj telefon, tak s ní stejně nepřijdete moc do styku. Obraz z telefonu tady displej vyplňuje beze zbytku, takže třeba navigace tady vypadá a funguje opravdu perfektně.

Přečtěte si také:  Test BMW 118i (2021)

Také s prostorností je na tom Ceed SW velmi dobře, a to jak vpředu, tak na zadních sedadlech. Kde už se přítomnost plug-in hybridní pohonné jednotky trochu podepsala, je kufr. Baterie se totiž nachází pod zadním sedadlem a také v zavazadlovém prostoru.

Kufr je standardně ohromný, takže mu úbytek pár litrů příliš neuškodil. Výsledných 437 litrů je slušných, kufr má navíc pravidelný tvar a je velmi dobře využitelný. Pod podlážkou se navíc nachází prostor pro uložení dobíjecího kabelu, oba typy ale pojmout nedokáže, což je trochu škoda. Zavazadelníku by také určitě prospěly nějaké prvky pro zajištění nákladu.

Žádný rychlík

Pohonná jednotka se spoléhá na zážehovou atmosférickou šestnáctistovku o výkonu 77 kW a točivém momentu 147 Nm, kterému pomáhá elektromotor. Ten přidává 44,5 kW a 170 Nm, dohromady tak soustava produkuje až 104 kW a 265 Nm točivého momentu. Na stovku se dostane za 10,8 sekundy a rozjede se až na 171 km/h.

Přečtěte si také:  Test Audi SQ7 TFSI quattro (2021)

Z hlediska dynamiky to není žádný sportovec, zájemce ale budou zajímat spíše trochu jiné parametry. A tady má rozhodně Ceed co nabídnout. Na jedno nabití slibuje dojezd až 60 kilometrů a kombinovaná spotřeba díky tomu činí 1,1 litru na 100 kilometrů. Z toho vyplývající emise 28 g CO2 na kilometr pak znamenají, že Ceed může zdarma parkovat na modrých zónách.

Nabíjecí konektor se nachází v levém předním blatníku. Dvířka působí trochu chatrnějším dojmem, svůj účel ale pochopitelně splní. Jako drtivá většina plug-in hybridů ani Ceed nepodporuje rychlodobíjení, takže při dobíjení výkonem 3,3 kW si počkáte zhruba dvě a půl hodiny. Se zástavbou akumulátorů o kapacitě 8,9 kWh ovšem došlo také na zmenšení palivové nádrže, která se smrskla z původních 50 litrů na 37.

Na první pohled složitá technika tady ale funguje naprosto přirozeně a nerušeně. Jako kdyby vůbec nešlo o auto s elektromotorem. Po nastartování se spalovací motor probudí k životu a ohřeje se na provozní teplotu. V určitých situacích se odmlčí, jindy ho využívá opravdu intenzivně.

Kia Ceed Sportswagon PHEV

A to je dost zásadní rozdíl oproti jiným plug-in hybridním autům, které se snaží ze všeho nejdříve upotřebit energii v akumulátorech a až když není zbytí, sáhnou po spalovacím motoru. Tady se elektromotor zapojuje v případech, kdy se to opravdu hodí, takže při rozjezdech a v nižších rychlostech. Díky tomu vám kapacita v akumulátorech vydrží o poznání déle, klidně i sto kilometrů.

S nabitými akumulátory máte samozřejmě možnost se manuálně přepnout do čistě elektrického režimu, což se hodí v případě, že vám dojezd na elektřinu ideálně vychází třeba na cestu do práce. Akumulátory se ovšem nikdy nevybijí úplně, vždy si udržují úroveň nabití někde mezi 8 až 12 procenty, takže o elektrickou výpomoc nikdy nepřijdete.

Přečtěte si také:  Kia Sportage nové generace se ukázala. Je opravdu hodně odvážná

Další věc, díky které působí Ceed jako docela normální auto, je převodovka. Jde o klasickou dvouspojku, která řadí klasickým způsobem. A její naladění je opravdu podařené, auto neškube a rozjíždí se hladce. Je trochu škoda, že má jen šest rychlostí, pokud se s autem budete čas od času vyskytovat na dálnici, je to znát. Že Ceed SW není vyloženě dálničním křižníkem, vám dokazuje i svým naladěním.

Standardně se totiž auto pohybuje v Eko režimu, který spalovací motor opravdu hodně krotí. V dálničním stoupání tak autu rychle dojde dech a začne ztrácet rychlost. Řešením je sešlápnout plyn skoro až na podlahu, převodovka podřadí, motor vystřelí do otáček a začne zrychlovat. Praktikovat to ale v každém stoupání není nic příjemného. Řešením je přepnutí do sportovního režimu, kde je ochota zrychlovat o poznání větší, pak se ale zase připravíte o příznivou spotřebu. Něco jako standardní režim by se pro cestování ve vyšších rychlostech určitě hodilo.

Kia Ceed Sportswagon PHEV

Spotřeba se pochopitelně odvíjí od celé řady faktorů. Především pak od četnosti dobíjení a typu trasy. Ve městě se dá i s vybitými akumulátory jezdit pod 5 litrů, s nabitými akumulátory se klidně budete pohybovat i kolem 2 až 3 litrů na sto. Já jsem s autem strávil hodně času na dálnici, která hybridům úplně nesvědčí. Auto jsem dvakrát dobíjel a celkový nájezd 825 kilometrů jsem zakončil s průměrnou spotřebou 6,3 litrů.

Přečtěte si také:  Nový Hyundai Tucson prošel losím testem. Ve vyšších rychlostech se mu moc nedařilo

Hmotnost 1,7 tuny sice znamená, že to není na nějaké zábavnější svezení, ale to asi zákazníky trápit nebude. Podstatné je, že podvozek je dobře naladěný na vyšší hmotnost, působí vyváženým dojmem a dobře filtruje nerovnosti. Je hodně pohodlný, kola na výmolech netlučou ani nedoskakují.

Závěr a cena

Kia Ceed SW je podařené rodinné auto s vysokou mírou praktičnosti, hodně povedeným interiérem a skvělou výbavou. A když se k tomu přidá plug-in hybridní pohonná jednotka, jen to rozšíří pole působnosti. Na kratší vzdálenosti může fungovat jako čistý elektromobil, na delších trasách si pomůže spalovacím motorem. A dohromady to funguje přirozeně a velmi příjemně.

Jenže stejně jako u ostatních plug-in hybridů bude i tady bolístkou cena, která činí 949.980 Kč. Oproti verzi s naftovým motorem si tak připlatíte zhruba sto padesát tisíc. Kompenzuje to ekonomičtější provoz a možnost zdarma parkovat na modrých zónách. Jestli dostatečně, to už záleží na vás.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Kia
Typ: Ceed SW PHEV
Motor: řadový čtyřválec + el. motor
Objem válců: 1580 ccm
Plnění motoru: atmosférické+ el. motor
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon spalovacího motoru: 77 kW/104 koní při 5700 ot./min.
Točivý moment spalovacího motoru: 147 Nm při 400 ot./min
Výkon elektromotoru: 44.5 kW/61 koní
Točivý moment elektromotoru: 170 Nm
Celkový výkon soustavy: 104 kW/141 koní
Celkový točivý moment soustavy: 265 Nm
Zrychlení 0–100 km/h: 10.8 s
Maximální rychlost: 171 km/h
Převodovka: šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 1.1 l/100 km
Emise CO2: 28g/km
Objem nádrže: 37 litrů
Délka: 4605 mm
Šířka: 1800 mm
Výška: 1465 mm
Rozvor: 2650 mm
Pohotovostní hmotnost: 1676 kg
Objem zavazadlového prostoru: 437/1506 litrů
Ceník: ke stažení zde