Jeep Wrangler je auto, které v dnešní nabídce rozhodně vyniká. Přestože mu před časem i na evropský trh přibyla konkurence v podobě Fordu Bronco, Wrangler je jen jeden. A my jsme jej teď v nejnovější verzi vyzkoušeli v rámci redakčního testu. Tam dorazila verze s dvoulitrovým benzinovým motorem s výkonem bezmála dvě stě osmdesát koní.
Tradiční vzhled
Jeep Wrangler je jedno z aut, která se za tu dobu, po kterou se prodává, nijak výrazně nezměnila. I nejnovější generaci, která byla představena v roce 2017, jde o auto s designovým odkazem na prapůvodní Jeep Willys ze 40. let minulého století.
Wrangler jako takový se poprvé objevil v roce 1986, bude to tedy už skoro čtyřicet let, to tuhle legendu můžeme potkávat na silnicích. Za tu dobu si ponechala všechny své typické designové prvky, kterými jsou zejména samotný tvar karoserie, přední i zadní světlomety, ale také off-roadové schopnosti nebo možnost téměř kompletně odstrojit karoserii. Za ty čtyři generace (ta současná je právě 4.) samozřejmě výrazně narostl.
Zajímavé ale je, že i přes své tvary karoserie, i vpředu před auto vystrčený nárazník stále dokáže splnit přísně bezpečnostní předpisy – i u nás v EU – a my si jej tak stále můžeme koupit. I tak jsou tu ale pro současný modelový rok opět některé drobné změny. Je tu přepracovaná maska chladiče, nový design kol a nová anténa, která už není na předním blatníku, ale je integrovaná do čelního skla.
Novinky najdeme i uvnitř, kde mohou být nová přední sedadla s vyhříváním, ale také s možností elektrického ovládání ve 12 směrech. Ve standardní výbavě má nyní Wrangler rádio Uconnect 5 s 12,3palcovým dotykovým displejem, které vypadá o poznání moderněji, a boční hlavové airbagy pro první i druhou řadu sedadel. Přibyly i některé nové asistenční systémy, varování před opuštěním jízdního pruhu, detekce únavy řidiče a bohužel i upozorňování na překročení rychlostních limitů.
Moderní pohonná jednotka
Velké změny se v současné čtvrté generaci dějí pod kapotou. Od svého uvedení byl v Evropě dostupný s naftovým motorem i s benzinovým motorem, ale také se třemi nebo s pěti dveřmi. Později se z nabídky vytratily všechny čistě spalovací verze, které vystřídala plug-in hybridní pohonná jednotka, a skončila třídveřová verze, protože do té se PHEV nevešel. A teď už je to zase jinak, plug-in hybrid je pryč a pod kapotou je zpátky spalovací motor, tentokrát už jen benzinový dvoulitr.
Mimochodem, v Americe měli pohonných jednotek ještě víc, tam si mohli zákazníci Jeep Wrangler pořídit i s benzinovým šestiválcem nebo osmiválcem anebo dokonce jako verzi Jeep Wrangler 392 s motorem 6,4 V8, který se původně montoval do modelů SRT od Dodge.
A co tedy aktuálně Jeep Wangler v Evropě může pohánět? Jde o dvoulitrový čistě benzinový motor s výkonem rovných 200 kW/272 koní a s točivým momentem 400 Nm. Vždycky to bude auto s pohonem všech čtyř kol, o kterém si řekneme něco později, a automatickou osmistupňovou převodovkou. Testovaný Jeep Wrangler Sahara dokáže podle technických údajů zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy a maximální rychlost je 180 km/h.
Na papíře tak tohle auto zrychluje skoro stejně jako nejvýkonnější naftová verze Škody Kodiaq nebo jako sportovní kombík Kia Proceed GT. A to je na off-road, jehož aerodynamika zdaleka není ideální, velmi slušné. Hodnoty zrychlení na stovku zpravidla reálnou dynamiku neukážou, protože tak s auty skoro nikdo nejezdí, ale věřte nám, že tenhle Jeep rozhodně dokáže svou pružností překvapit, přičemž tomu pomáhá i samotná automatická převodovka, která se nebojí podřadit. Rychlost mu na silnici opravdu nechybí, protože jakmile plynový pedál přišlápnete, auto si podřadí, přidřepne si na zadní kola, nadzvedne předek a s poměrně velkou razancí vyrazí vpřed.
Ověřená technika čtyřkolky
Čtyřkolka je tady poctivá, ale liší se podle verze, přičemž testovaná Sahara je tou „civilnější“. Má přiřaditelný pohon všech kol (pomocí mechanické páky, nikoliv elektronicky), přičemž standardně jde o zadokolku. Obě nápravy jsou tuhé, což se v těžším terénu hodí. Ta přední je Dana M186 s otevřeným diferenciálem, ta zadní pak Dana M220 se samosvorným diferenciálem. „Terénnější“ Rubicon má také tuhé nápravy (vpředu Dana M210 Heavy Duty, vzadu pak také Dana M220), ale liší se také tím, že uzamykatelný nemá pouze středový diferenciál, ale i přední a zadní. Navíc dokáže rozpojit přední stabilizátor, což u Sahary také není možné.
V obou případech ale nechybí redukční převodovka, která se aktivuje stejnou mechanickou pákou, kterou se přepíná i čtyřkolka. U nich se liší převodové poměry, Sahara má 2,721:1, Rubicon dokonce 4,0:1.
Za volantem na silnici
V českých podmínkách není sice potřeba ani samotný Jeep Wrangler, tím spíše v „terénnější“ verzi Rubicon, protože tady máme docela hustou silniční síť a přestože jsou silnice místy rozbité, zase tak špatné to není. Za volantem Wrangleru ale člověk (lhostejno, zda přímo řidič anebo zbytek posádky) zažívá úplně jiný pocit než v běžném SUV. Ono tady totiž ještě nepadlo to zásadní. Tím je fakt, že Jeep Wrangler nemá samonosnou karoserii, ale stojí na prostorovém rámu a teprve na něj je přišroubovaná karoserie. I proto se dá její zadní část kompletně sundat a z auta pak zbyde jen pár rámů.
Sundat se dají i dveře a sklopit se dá i čelní sklo, ale v České republice to bohužel není povolené, protože na dveřích jsou vnější zpětná zrcátka. A bez nich bohužel nesmí v ČR žádné auto do provozu.
Díky rámu se ale auto chová při jízdě úplně jinak, na rozdíl od běžného SUV s sebou na nerovnostech různě šije, natřásá se a funguje úplně jinak, než jste zvyklí. Jeho reakce jsou ale takové „izolovanější“ a pokud přední kolo „spadne“ do díry, neozve se rána od předního kola, které „drncne“, ale celé auto se zavlní a pro posádku je to jednoznačně příjemnější. Navíc jsou tady nevelká kola, ale s vysokými pneumatikami, takže jde o poměrně komfortní stroj. Zjednodušeně řečeno vás vlastně s takovým autem nemusí zajímat, co se pod koly děje, ale ani to, jestli je silnice kvalitní nebo není. Wrangler si s tím vždycky poradí.
Kvůli tomu, že jde o off-road, má poměrně velké zdvihy tlumičů, aby mohl v terénu vykřížit nápravy. I díky tomu se na silnici docela dost naklání. Přestože je rychlý, pro ostrou jízdu se pochopitelně vůbec nehodí, zatáčet se mu moc nechce. Nejvíc mu tak sluší pohodová jízda, kdy se posádka kochá okolní krajinou. Na dálnici ale dokáže držet rychlé tempo, pokud budete pospíchat, úplně bez problémů.
A co spotřeba paliva? Překvapilo nás, že přestože je Alfa Romeo Stelvio mnohem aerodynamičtější, dokáže se stejným motorem jezdit jen o něco málo méně. U ní jsme měli spotřebu kolem 11 l/100 km, ale do 12 l/100 km se lze v pohodě vejít i u Wrangleru. Výhodou také je, že je tu i velká, dokonce 81litrová palivová nádrž.
Za volantem v terénu
Mnohem lépe a hlavně zábavněji se s ním budete cítit mimo silnici a to i přestože v našem případě nejde o terénnější verzi. Tady se totiž naplno ukáže, proč má tak vysoké nájezdové i přechodové úhly (vpředu: 35,8°, vzadu: 30,8° a přechodový: 20,0°) a proč se píše, že umí brodit až v 760 mm hluboké vodě.
Auto jsme vzali do terénu a zjistili jsme, že největším limitem pro něj budou jeho rozměry, zejména délka jeho rozvoru. Na některých přejezdech se totiž může zaseknout. I s otevřeným diferenciálem vpředu a „jen“ samosvorným diferenciálem vzadu se ovšem dokáže vydrápat i do poměrně náročných míst. O tom se můžete přesvědčit v tomto videu:
Závěr a cena
Pokud nechcete auto, které se na silnici ztratí, nebo pokud chcete auto, které nevypadá jako ocucaný bonbon, pak je Jeep Wrangler jednou z možností. Jeho design stále vychází z auta starého přes osmdesát let a ctí ostré hrany. Nechybí mu přesto moderní řešení v podobě LEDkových světel vpředu i vzadu.
Za dnešními nejnovějšími auty příliš nezaostává ani z pohledu výbavy. Vždyť má třeba i bezklíčový přístup a startování, Android Auto i Apple Carplay, komplet ovládání v elektřině (ale protože jsou dveře sundávací, okna ovládá na středovém panelu), adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu, ale i pokročilé aktivní jízdní asistenty. Nemá samozřejmě vše, co mají dnešní nejnovější modely, ale jízda v něm má charisma a kouzlo. A navíc nemusíte řešit nekvalitu silnic.
A co vás to bude stát? Aktuální ceník Jeepu Wrangler začíná na 1 699 900 korunách s daní za testovanou verzi Sahara. Do terénu lépe vybavený Rubicon je o 50 tisíc v základu dražší.
Technické údaje:
Auto: | Jeep Wrangler 2.0 Turbo Sahara |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1995 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 206 kW/280 koní při 5250 ot./min |
Točivý moment: | 400 Nm při 3000 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 7,6 s |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Převodovka: | 8° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 11,1 l/100 km |
Emise CO2: | 250 g/km |
Objem nádrže: | 81 litrů |
Délka: | 4882 mm |
Šířka: | 1894 mm |
Výška: | 1838 mm |
Rozvor: | 3008 mm |
Provozní hmotnost: | 1938 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 548 / 1059 litrů |