Jedenáct let už jezdí malý Compass po silnicích a za tu dobu se pořádně změnil. Namísto bachraté krabičky prapodivných tvarů s kulatými lampami a vertikálně protaženým grilem je teď z Compassu drobný fešák s moderním designem zřejmě nejhezčího Jeepu současnosti. Jak jezdí s vrcholným dvoulitrovým dieselem?
Šťastných sedm
Compass se podbízí latentním šarmem. Sedm segmentů minimalisticky pojatého grilu čelní masky je přímo spojených s hlavními světlomety. Přestože boky jsou až na hranu procházející klikami ploché, spodní linka prosklení šibalsky stoupá u zadních dveří strmě vzhůru a přidává exteriéru notnou porci svěžesti. Mimochodem tu parádní oranžovou Spitfire barvu na fotkách pořídíte za 19 tisíc.
Vyjukaný výraz předchozího Compassu vystřídal mnohem odvážnější a přísnější pohled. Je pozoruhodné, jak moc se v době utilizace designového jazyka automobilek malý Jeep liší od svých sourozenců. Na rozdíl od Renegadu přišel o kulaté světlomety a rozhodně nemá tak úzké průhledovky a zlomenou masku jako Cherokee. Zatímco Wrangler v poklidu drží vizáž americké klasiky, Compass ukazuje vizi Jeepu do budoucna. A určitě nejvíc se podobá velmi pěkně střiženému modelu Grand Cherokee. Je to fakt sympaťák.

Uvnitř je to s opěvováním nápaditosti designérů složitější a oproti zevnějšku se bude dvacátník v interiéru trochu nudit. Možná i třicátník. Za masivním věncem volantu se skrývá jednoduchý přístrojový štít s poměrně rozměrnou obrazovkou palubního počítače. Ve středu palubky upoutá atypicky tvarovaný displej 8,4 palce velkého multimediálního systému UConnect2. Není nejsvižnější ani nejpřehlednější, ale sžijete se s ním.
Prostorově má Compass blízko k stejně velkým kouskům od (zpravidla levnější) konkurence. Ať už je to Škoda Karoq nebo Nissan Qashqai. V rodinně jeepů se kompaktní Američan řadí mezi už zmíněné modely Renegade a Cherokee, základ podvozku připutoval od Fiatu 500X. Kufr nabídne 458 litrů, tedy o něco víc než Qashqai, ale o dost méně než Karoq.
Povaluje se, nebo skučí
Compass pořídíte s trojicí rozlišných motorů – základní benzínová čtrnáctistovka má 140 koní, jednotku 1.4 MultiAir pak Jeep nabízí i ve variantě se 170 koňmi. Dieselová 1.6 MultiJet má 120 koní a vznětový dvoulitr koupíte s výkony 140 a 170 koní. Vždy jde o čtyřválce, dostupné s manuální i automatickou převodovkou a pohonem přední nápravy nebo všech čtyř kol.

Testovaný Compass zastavěl Jeep vrcholným motorem 2.0 MultiJet, spřažený je s devítistupňovou automatickou převodovkou od ZF. Točivý moment činí 380 Nm. Auto s dvoulitrem jeden hezky pěkně plynule, sametově jemný a tichý chod oceníte zejména při korzování městem. Jednotka působí hodně uvolněně, přičemž v podvědomí tušíte její možnosti.
Zmatky nastanou při hbitějších startech nebo předjíždění. I přes široké spektrum dostupných stupňů máte za volantem pocit, že převodovka využívá pár prvních a posledních a na střední pásmo vůbec nedbá. Buď se motor povaluje kolem dvou tisíc otáček, nebo ho automat trápí vysoko nad čtyřmi tisíci, kde spíš skučí a hořekuje, než aby skutečně táhl. Přitom příslib dvoulitrového čtyřválce se 170 koňmi je často zárukou hladkého chodu ve vícero režimech. Dlouhodobý průměr spotřeby jsem držel kolem sedmi a půl litru, což je na 1,6 tuny těžké auto s danou motorizací přeci jen trošku moc. Věřím, že by šlo minimálně litr shodit.
Umí i v terénu
Compass je malý teréňák, ve vrcholné motorizaci samozřejmě s pohonem 4×4. Podvozek je naladěný maximálně komfortně, za volantem se cítíte jako v mnohem větším offroadu. A to má na trh přijít ještě verze Trailhawk, která bude mít redukční převodovku a větší světlou výšku. Už teď čini 215 milimetrů. Osmnáctipalcová kola Compassu bohatě stačí, příplatkové devatenáctky vás vyjdou na 15 tisíc, ale počítejte s většími bouchanci ve výmolech a prkennějším svezením.

V automatickém režimu Compass vsází hlavně na pohon přední nápravy a zadní připojuje při snížené adhezi. Na otočném ovladači za řadicí pákou můžete toto nastavení libovolně měnit. Jeep nabízí variabilní režimy pro jízdu na sněhu, v písku nebo blátě. Jejich změnu auto vkusně signalizuje obrázky na přístrojovce. Pocitově rozlišíte uzamčené rozložení pohonu půl na půl, jinak větší rozdíly mezi režimy nečekejte.
Jak v terénu, tak na asfaltu má malý Jeep velmi dobré jízdní vlastnosti. Musíte s ním ale umět zacházet. Je pravý univerzál, takže leč se v zatáčkách karoserie výrazně nenaklání, nebudete je projíždět rychleji, protože přeposilované řízení vám nedovolí větší kontrolu nad řízením. Auto má ale víceprvkovou zadní nápravu a malé převisy, takže počítejte s dostatečným komfortem i skvělými nájezdovými úhly.
Jeep s Compassem velmi dobře trefil mezní hranici příjemné jízdy na většině površích a neodbytých terénních vlastností. Auto má americký šmrnc a zároveň italský pokrokový design. Koncern FCA zaválel. Škoda zmateční převodovky a strohého interiéru. A hlavně toho, že v testované výbavě stojí auto skoro milion. V segmentu přeplněném bestsellery jako ASX, Karoq nebo Qashqai to nebude mít jednoduché.
| + | – |
| Povedený design | Zmatkující převodovka |
| Odhlučnění interiéru | Strohý interiér |
| Ideální motor na klidnou jízdu | Vyšší cenovka |
| Typ vozu: | Nový |
| Značka: | Jeep |
| Typ: | Compass |
| Motor: | 2.0 MultiJet |
| Motor: | vznětový čtyřválec |
| Objem válců: | 1 956 ccm |
| Plnění motoru: | turbodmychadlo |
| Palivo: | nafta |
| Pohon: | 4WD |
| Výkon: | 125 kW/170 koní při 3 750 ot./min |
| Točivý moment: | 380 Nm při 1 750 ot./min |
| Zrychlení 0-100 km/h: | 10.1 s |
| Maximální rychlost: | 190 km/h |
| Převodovka: | devítistupňová automatická |
| Spotřeba paliva (l/100 km): | 6.6 / 5.1 / 5.7 |
| Emise CO2: | ??? g/km |
| Objem nádrže: | 60 litrů |
| Délka: | 4 394 mm |
| Šířka: | 1 819 mm |
| Výška: | 1 644 mm |
| Rozvor: | 2 636 mm |
| Pohotovostní hmotnost: | 1 615 kg |
| Objem zavazadlového prostoru: | 438 / ? ??? litrů |
| Ceník: | ke stažení zde |
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

