Jeep se svým nejmenším modelem s označením Renegade jednoznačně zaujal. Jedná se takového italského Američana, protože pod krabicoidní kastlí od Američanů se ukrývá italská technika vypujčená z „terénního” modelu 500X od Fiatu. To byste na první pohled určitě nehádali. Renegade je svým vzhledem totiž tak americký, jak to jen jde. Hranaté tvary a jednoznačný designový dopad ještě stařičkého Willyse, tam byste kulatou pětistovku hledali jen těžko. Do testu se nám dostala verze s malým turbomotorem, pohonem pouze předních kol, na které výkon posílá automatická dvouspojková převodovka. Jaký v nás toto spojení zanechalo dojem se dozvíte na následujících řádcích.

Test Jeep Renegade

Jak správně tušíte, testovaná konfigurace je předurčena spíše k brázdění betonové džungle a překonávání nástrah v podobě obrubníků parkovišť a chodníků než do nějakého opravdového terénu. Samozřejmě díky masivním kolům, podvozkovým částem a oplastování je možné vytáhnout tento Renegade i na polní cestu nebo do lesa. Spolehnout jsme se ale museli pouze na přední kola a to bylo v případě povrchu pokrytého sněhovou přikrývkou výrazně limitující. Provedení, které roztáčí pouze kola přední nápravy, poznáte nejen díky chybějícímu štítku 4×4 na pátých dveřích, ale také podle nižší světlé výšky. Předokolka má světlou výšku 178 milimetrů, tedy o 23 milimetrů méně než čtyřkolka a dokonce o 35 milimetrů méně než vrcholná varianta 2.0 Multijet 4×4 Trailhawk s redukcí a devítistupňovým automatem. V případě verze Trailhawk by tyto řádky vypadaly úplně jinak, to je údajně nezmar, který v terénu strčí do kapsy i offroady zvučných jmen.

K tomu městskému předurčení se hodí také automatická dvouspojková převodovka. Přeci byste po své drahé polovičce nechtěli, aby mezi těmi obrubníky a kanály ještě musela šlapat na spojku a kouzlit řadící pákou. Pro bezstarostnou jízdu ve městě by měla být dvouspojka fajn. Ve většině případů tomu tak je a převodovka se dá pochválit. S malou jedna čtyřkou stejně nebudete trhat rychlostní rekordy na rovinkách mezi semafory, takže nebudou vadit ani poněkud vlažnější starty, občas si dvouspojka dá s rozjezdem trochu na čas. Co však trochu vadí je logika převodovky. Vzhledem k tomu, že motor je trochu dýchavičný a hranatý design nevytvořil úplně nejlepší aerodynamické vlastnosti, na dálnici se vám může stát, že převodovka bude i po relativně nevýrazném přidání plynu hnát motor do vysokých otáček. To se jí občas stane také ve městě, když máte sotva čtvrt plynu, případně plyn ještě uberete a snažíte se jí naznačit, aby už přeřadila směrem nahoru, převodovka přitom ještě pár sekund počká a vy si připadáte jako v autoškole. Pocit autoškoly převodovka navodí také, když není dostatečná zahřátá. V zimě s vámi bude prvních pár desítek přeřazení poměrně cukat.

Přečtěte si také:  Test Ford Mondeo Kombi 2.0 EcoBlue AWD ST-line (2020)

Test Jeep Renegade (1)

Pod vysoko uloženou kapotou a za mřížkou chladiče, která jak kdyby z oka vypadla nekompromisnímu Wrangleru, se v našem případě nacházel zážehový turbomotor o objemu 1,4 litru. Agregát 1.4 MultiAir II je v případě předního náhonu a šestistupňové dvouspojkové převodovky nabízen s výkonem 140 koní (103 kW), který je k dispozici v 5 500 otáčkách za minutu, a točivým momentem 230 Nm (od 1 750 otáček). To nejsou na první pohled vůbec špatné parametry. V této konfiguraci navíc musí rozpohybovat poměrně slušnou váhu 1 380 kilogramů. I tak se ale musíte spokojit se zrychlením z 0 na 100 km/h za poměrně zdlouhavých 11 sekund. Čtyřválec s elektrohydraulickým ovládáním sacích ventilů se vyznačuje poměrně jemným a kultivovaným během. Automobil je navíc výborně odhlučněn a pokud nepřekročíte více jak 4 000 otáček, o motoru de facto nebudete vědět. Ale stejně jako v případě převodovky pro něj platí, že se musí pořádně prohřát. První kilometry jsou v této kombinaci trochu ucukané.

Ne, že by to snad byl problém pouze motoru, ale testovaný Renegade nás moc nepřesvědčil svou hospodárností. Po týdenním testování, ve kterém byly zhruba z 1/3 zastoupeny dálnice a zbytek provozu se rozmělnil mezi město a mezi městské přesuny, svítil palubní počítač hodnotou 9 litrů na 100 ujetých kilometrů. Na této spotřebě se negativně podepsala také převodovka a pak z velké části určitě aerodynamika letící cihly. Na dálnici, při rychlosti 130 km/h nastavené pomocí tempomatu, jsme na otevřeným úsecích cítili každý závan větru, v případě přímého čelního větru bylo citelně znát jak vůz zpomaluje. V tu chvíli převodovka podřadí klidně i o dva stupně a za zvuku vytočeného motoru mizí z nádrže palivo docela rychle.

V poměrně široké konkurenci se daří Renegadu vystupovat z řady a to především díky exteriéru. Konkurence vesměs sází na kulaté tvary a křivky, Renegade tak svým vzhledem dokonale vyplňuje díru na trhu. Máte pocit, že na jeho design vystačilo kružítko (na dokonale kulaté světlomety) a zbytek vyřešilo pravítko a pohled na plakáty na stěně s armádním Jeepem Willys ze čtyřicátých let minulého století. Pokud ještě přidáte křiklavou oranžovou barvu, které náramně sluší kontrastní černé matné polepy, máte o pozornost postaráno. Renegade také klame tělem, přestože se s délkou 4,2 metru jedná o poměrně malý model, výrazně hranaté tvary působí v přímém setkání poměrně mastodontním dojmem. Díky přehledné přídi máte slušný přehled o rezervě při parkování a tak přítomnost pouze zadních parkovacích senzorů nebyla žadným problémem. Vůz je ale poměrně vysoký a to spolu s téměř kolmo postaveným čelním sklem a hodně strmými A sloupky navozuje velmi vzdušný pocit v interiéru.

Přečtěte si také:  Test Mazda CX-30 Skyactiv-X 180 AWD AT (2020)

Test Jeep Renegade (2)

Především na předních sedadlech máte pocitově i reálně hodně místa. Vzadu to už s prostorem taková sláva není. Pochvalu zaslouží velký úhel otevírání dveří a tím pádem bezproblémové nastupování, problém však mohou být nízko ukotvené zadní sedáky, které moc nepodpírají stehna. V podélném směru je to horší, ale to je vzhledem k tomu, že se jedná o vůz s rozvorem 2 570 milimetrů naprosto pochopitelné. Příjemně však překvapí zavazadelník. Ten má v základu 351 litrů a přehlednou ložnou plochu bez zahloubení okolo podběhů. Je dobře přístupný a díky mezipodlaze máte k dispozici také slušnou hloubku. Po sklopení zadních opěradel dostanete celkově 1 297 litrů. Mínus však nacházíme po otevření pátých dveří. Jejich otevírání totiž nenajdete mezi osvětleným zadní poznávací značky, jak byste čekali, ale o dost níž ve škvíře mezi nárazníkem a samotným víkem. Jakmile ho otevřete, zůstane navíc poměrně dost nízko a pokud máte 175 cm a více, dávejte si dobrý pozor na hlavu.

Designéři zaslouží pochvalu za interiér. Ten je ergonomicky vesměs dobře vyřešen, myslím zejména spoustu malých a vtipných detailů. Odkazy na typickou dvojici světlometů a mřížky s klasickým žebrováním jsou opravdu všude. Na výplních dveří, na úchytu zrcátka, na plastových dílech středového tunelu, všude… Celkový funky dojem pak jen doladí silueta Willyse na čelním okně, mapa v přihrádce na klíče a nebo bláto v červeném poli otáčkoměru. Tenhle interiér zkrátka baví. Na druhou stranu bych za příplatek 21 000 Kč představoval infotainment s větším, kontrastnějším a lépe reagujícím displejem, který by mohl být trochu nasměrován na řidiče.

Test Jeep Renegade (3)

Jeep Renegade se díky masivnímu, ale poměrně hodně tuhému podvozku cítí nejlépe na kvalitních silnicích. K tomu se přidává také výborně nastavené řízení, které nabízí poměrně slušnou odezvu a tuhost díky dobře nastavenému posilovači. Sice nebudete mít potřebu řezat každou zatáčku, ale na kvalitní silnici se Renegade chová vážně dobře a řízení vás svým způsobem vtáhne do děje. Jenže je tu ta podmínka kvality. Podvozek je dle mého názoru zbytečně tvrdý a na pohyb po městě, kam se tato verze asi hodí ve výsledku nejvíce, to není zkrátka moc komfortní řešení.

Přečtěte si také:  Otestovali jsme to nejlepší z X3: Alpina XD3 a BMW X3 M Competition

Jeepu Renegade se daří i ve svém nabytém segmentu vystupovat z řady. A to především designem, který budete buď milovat nebo nenávidět. Osobně ho vidím spíše s větší vznětovou jednotkou a především pohonem všech kol jako poctivého pracanta. Tato verze by byla možná o kus lepší, kdyby měla manuální převodovku a komfortnější podvozek. Zajímavý je Renegade také cenovkou, můžete ho totiž pořídit již od 431 900 Kč. Testovaná konfigurace však vyjde minimálně na 592 900 Kč a v případě tohoto konkrétního vozu po doplnění příplatkovou výbavou to ve výsledku dělá 654 900 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Jeep
Typ: Renegade
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 368 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: přední
Výkon: 103 kW/140 koní v 5 500 ot./min
Točivý moment: 230 Nm v 1 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 11.0 s
Maximální rychlost: 181 km/h
Převodovka: automatická šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.5 / 5.0 / 5.9
Emise CO2: 137 g/km
Objem nádrže: 48 litrů
Délka: 4 236 mm
Šířka: 1 805 mm
Výška: 1 667 mm
Rozvor: 2 570 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 380 kg
Objem zavazadlového prostoru: 351 / 1 297 litrů
Ceník: ke stažení zde