test-hyundai-staria-hybrid-16-t-gdi-hev-luxury-2025-2

Test Hyundai Staria Hybrid 1,6 T-GDI HEV Luxury | 2025

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 18. 5. 2025


Hyundai Staria se proměnila, místo naftového motoru dostala hybridní pohonné ústrojí. Podle nás to byla změna k lepšímu, jak se ukázalo v klasickém redakčním testu, kam dorazila nejlepší a nejluxusnější 7místná verze Luxury v bílé barvě.

Hybridní čtyřválec

Naftové motory jsou v dnešní době pro výrobce automobilů nevýhodné, protože jsou náročné na to, aby byly pro EU dostatečně „čisté“, takže z nabídky mizí. A je úplně jedno, jestli jde o hatchback, SUV nebo MPV. V dodávkách se sice ještě docela drží, ale ne tak u značky Hyundai. Ta totiž ve svém modelu Staria vyměnila původní 2,2litrový naftový čtyřválec za 1,6litrový benzinový hybrid. Pokud už teď začínáte nadávat, že to nebyl dobrý nápad, ještě počkejte. Přestože to může znít divně, ona tahle změna autu vlastně prospěla.

Pojďme se na to podívat pěkně detailně. Základem pro nový Hyundai Staria Hybrid je jedním turbodmychadlem přeplňovaná benzinová jedna šestka s označením T-GDI, která má sama o sobě slušných 118 kW/160 koní a 265 Nm. Doplňuje ji ale také synchronní elektromotor s permanentním magnetem, který přidává dalších 54 kW/73 koní a 264 Nm. Celkový výkon pohonné soustavy je tak až 160 kW/225 koní a celkový točivý moment je 367 Nm.

test-hyundai-staria-hybrid-16-t-gdi-hev-luxury-2025-4

Jiná je i převodovka, která teď může být pouze šestistupňová automatická, u naftového auta jste si mohli původně vybírat dokonce mezi šestistupňovým manuálem a osmistupňovým automatem. Možným nedostatkem hybridní verze ovšem může být fakt, že se nabízí výhradně s pohonem předních kol, čtyřkolku si neobjednáte, to jste k naftovému motoru mohli.

Je to „jen“ hybrid, tedy full-hybrid bez možnosti externího nabíjení. Auto si tak s elektrickou energií hospodaří zcela samo, nezávisle na řidiči. Čistě na elektřinu sice neujede desítky kilometrů, ale maximálně nízké jednotky kilometrů, ale i to stačí k tomu, aby se to projevilo na spotřebě paliva – zejména ve městě. Hodnoty, za které se s tímhle obrovským autem dá jezdit, vás jistě překvapí. My jsme s ním najeli asi 500 kilometrů, přičemž jízda byla spíše svižnější, rozhodně jsme nejezdili tzv. „na spotřebu“ a hodnoty se pohybovaly níž než u dřívějšího naftového motoru. Palubní počítač ukazoval nejčastěji čísla mezi 8 a 9 l/100 km. Pokud pojedete klidněji, spadne pod 8, pokud naopak budete na plyn šlapat hodně, vystoupá k 10.

To ale není jediná pozitivní změna, tou druhou je dynamika. Přestože celkový točivý moment je papírově výrazně nižší, celkový výkon je naopak vyšší a k tomu je točivý moment elektromotoru k dispozici prakticky kdykoliv, což znamená rychlé reakce na pohyby plynovým pedálem a velmi dobrou pružnost. To oceníte zejména mimo město, když se rozhodnete předjíždět. I když jde o opravdu velké auto, rozhodně se toho bát nemusíte. Mimochodem, podle technických údajů zrychluje z 0 na 100 km/h hybridní Staria rychleji než ta naftová. Elektrifikovaná verze to zvládne za 10,2 sekundy, té naftové to trvalo o víc než tři sekundy déle. Nižší je ale maximální rychlost, protože hybrid jede maximálně 167 km/h, zatímco nafťák jel až 180 km/h.

test-hyundai-staria-hybrid-16-t-gdi-hev-luxury-2025-13

Jsou to ale absolutní hodnoty, které na českých silnicích pravděpodobně využívat nebudeme, na rozdíl od pružnosti a spotřeby paliva. A pak je tu také hluk. Benzinový motor je z podstaty svého fungování tišší než ten naftový. To oceníte, protože v kabině je zejména při jízdě po dálnici docela hluk. Napomáhají tomu i velká zpětná zrcátka, díky kterým je ale za auto parádně vidět. Mimochodem, díky obrovským bočním sklům i rozměrnému čelnímu sklu je z auta skvělý výhled. Pro jistotu je tu ale i 360° kamerový systém a parkovací senzory vpředu i vzadu.

A když už jsme nakousli v předchozím odstavci ten hluk, tak se sluší zmínit, že Hyundai dal do Starie zajímavou funkci, která pomáhá zadním cestujícím možnost zapojit se do diskuze s cestujícími vpředu. Standardně vzadu v podobných dodávkách není rozhovor předních cestujících vůbec slyšet, ale tady je na předních sedadlech interkom, který snímá hlasy předních cestujících a vzadu je zesiluje zvukem z reproduktorů.

Jak je na tom praktičnost?

A to rozhodně oceníte, protože Hyundai Staria je opravdu velké auto. Nabízí se pouze s jedinou konfigurací karoserie, která měří na délku 5253 mm, což je víc, než kolik má třeba nejdelší Volkswagen Multivan T7 nebo Mercedes-Benz třídy V. Široké je tohle auto bez zrcátek 1997 mm a na výšku má 1990 mm. Působivý je i rozvor náprav přes tři a tři čtvrtě metru (3273 mm).

test-hyundai-staria-hybrid-16-t-gdi-hev-luxury-2025-27

I Hyundai Staria Hybrid se nabízí v několika verzích výbavy. Všechny, kromě té testované vrcholné s názvem Luxury mají tři řady sedadel a celkem 9 míst. Ta testovaná má ale míst pouze 7, protože v první i v druhé řadě sedadel jsou pouze dvě sedadla, tři má až třetí řada sedadel. Prostřední řada sedadel je navíc elektricky nastavitelná a umožňují sklopení téměř do lehu. Hyundai je v ceníku nazývá jako „relaxační sedadla“ a vlastně by se s tím dalo beze zbytku souhlasit.

S rozmístěním sedadel je ale trochu problém, protože ve všech verzích výbavy jsou lavice (jednoduše a bez nářadí) nevyjímatelné, dají se pouze posouvat vpřed nebo vzad. Pokud tedy potřebujete převézt nějakou objemnou a vysokou skříň, máte trochu problém. Nevejde se tam. Abyste sedadla vyndali, s čímž se standardně jednoduše nepočítá, budete potřebovat nářadí a prostě je budete muset odmontovat. Třetí řada sedadel se ale dá i v testované nejvyšší výbavě sklopit, takže trochu víc místa si v interiéru přesto dokážete udělat. Psali jsme to zatím v každém testu, ve kterém jsme Starii měli, ale je to rozhodně něco, co by se dalo vylepšit.

Do kufru se dostaneme obrovskými elektricky ovládanými dveřmi, připlatit si za křídlové ale nemůžete. Elektricky ovládané jsou také boční dveře – lze to buď klasicky klikou zvenku nebo zevnitř, případně tlačítkem v interiéru na B-sloupku, ale také tlačítky vpředu na středovém panelu nebo přes tlačítka na klíči dálkového ovladače. Všechny případy fungují jak pro pro otevření dveří, tak i pro jejich zavření.

Při posunuté třetí lavici úplně vpřed se do kufru vejde 431 litrů zavazadel, pokud lavici naopak posunete úplně dozadu, zbyde jen pouhých 117 litrů. Posunutí lavice je jednoduché a lze to jak přímo z kufru, tak i z kabiny. Stačí pouze zatáhnout za pásek a pak za samotnou lavici. Vše jde zlehka a zvládne to i dítě. Nevýhodou může být to, že do kufru bude vidět, protože Hyundai Staria nemůže mít krycí roletu.

Problém ovšem nastane ve chvíli, kdy se vám do auta už víc věcí nevejde. Staria totiž nemůže mít tažné zařízení, nejen, že se nenachází v příplatkové výbavě, ale ani v originálním příslušenství, ona s ním není ani homologovaná. Stejně tak nemůže mít ani střešní nosiče.

Závěr a cena

Hybridní Hyundai Staria je dražší než ta naftová, ale stále je to poměrně slušná cenovka. Ceník startuje u nejnižší výbavy Comfort na 1 179 990 Kč s DPH, testované vrcholné provedení vyjde minimálně na 1 469 990 Kč, ale v ceníku už není mnoho příplatků. Jde prakticky pouze o panoramatické střešní sklo za 40 tisíc a možnost jiného laku karoserie za 24 900 Kč. Je ovšem škoda, že přestože má Staria všechny světlomety LEDkové, nelze si do těch předních připlatit za funkci LED Matrix. Výhodou aspoň je, že alespoň tyhle LEDky nesvítí úplně špatně.

Technické údaje:

Auto:

Hyundai Staria Hybrid 1,6 T-GDI HEV Luxury

Motor:

řadový čtyřválec + synchronní elektromotor s permanentním magnetem

Objem válců:

1598 ccm

Plnění motoru:

přeplňovaný

Palivo:

benzin + elektřina

Pohon:

předních kol

Výkon:

117,6 kW / 160 koní při 5500 ot./min (spalovací motor)
+ 54 kW / 73 koní (elektromotor)

Točivý moment:

265 Nm při 1500–3500 ot./min (spalovací motor)
+ 264 Nm (elektromotor)

Zrychlení 0-100 km/h:

10,2 s

Maximální rychlost:

167 km/h

Převodovka:

6stupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

7,6 l/100 km

Emise CO2:

172 g/km

Objem nádrže:

65 litrů

Délka:

5253 mm

Šířka:

1997 mm

Výška:

1990 mm

Rozvor:

3273 mm

Provozní hmotnost:

2345 – 2413 kg

Objem zavazadlového prostoru:

117–431 litrů


TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
 
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
 
Chci operativní leasing!
 
Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru