test-hyundai-santa-fe-01

Hyundai Santa Fe je takřka tím nejdražším, co v nabídce automobilky najdete. Na paty mu šlape snad jen zábavné kupé Genesis. Obě auta od sebe ale dělí několik dlouhých let vývoje a zcela odlišná koncepce. S nadsázkou by se dalo říci, že chceme do garáže obě auta – Santa Fe na týden a Genesis Coupé na víkend…

A proč? Protože Santa Fe je ve své nejnovější, již třetí generaci ještě lepší než kdy dřív. Nabídne nejen dnes velmi oblíbenou karoserii typu SUV a tím pádem vyšší posez, ale i spoustu místa, líbivý design či bohatou výbavu za slušnou cenu. Proti tomu ale stojí horší dynamika (nejen) v přímce i stabilita v zatáčkách nebo o poznání vyšší spotřeba než u běžného rodinného kombi.

O Hyundai Santa Fe bych se nebál říci, že si s ním neuděláte ostudu ani když vyrazíte na golf či do opery a postavíte auto do společnosti prémiových SUVéček v podobě BMW X5, Audi Q7 nebo Mercedesů-Benz ML. Velikostí se jim vyrovná a designově některé i předčí. Přední část s designovým LED denním svícením zakomponovaným do mlhovek, hlavní světlomety protáhnuté do blatníků, vysoký boční profil se stoupající hranou oken přecházející v povedenou záď se světlomety připomínajícími model i30. Santa Fe se mi líbí!

Do testu nám dorazilo Santa Fe s nejsilnějším naftovým motorem 2,2 CRDi o výkonu 145 kW/197 koní a s točivým momentem 436 Nm (manuál má 421 Nm). Motor byl prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky spojen s pohonem všech kol. Zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za 10,1 sekundy a maximální rychlost je 190 km/h. Přitom s kombinovanou spotřebou necelých 7 litrů podle výrobce, v praxi pak cca o litr více.

test-hyundai-santa-fe-07

Ačkoliv jde pouze o čtyřválec s jedním turbem, průběh výkonu i točivého momentu je velmi příjemným překvapením. Motor má dostatek síly v podstatě v celém spektru otáček. Překvapivé je také odhlučenění celého auta, zejména pak motoru, protože do interiéru se mnoho nedostane. Pozadu však nezůstává odhlučnění tlumičů, pneumatik či větru. Při jízdě po dálnici ve 150 km/h je v kabině takový klid, že jsme tomu nechtěli ani věřit! Příjemné překvapení, když si uvědomím, že zpětná zrcátka mají velikost plachty a pneumatiky jako by sundali z náklaďáku…

Přečtěte si také:  Test Renault Trafic Spaceclass Blue dCi 170 EDC (2022)

Na silnici Santa Fe působí trochu těžkopádnějším dojmem. Na svědomí to má již výše zmíněná vyšší karoserie, ale také hmotnost, která se v případě testované konfigurace motoru a převodovky pohybuje kolem dvou tun (a ještě se liší v řádech desítek kilogramů v závislosti na další příplatkové výbavě). U takových typů aut ale stejně nebudete počítat s tím, že bude sedět jako motokára, nebo že s ním vyrazíte na závodní okruh.

Auto se na silnici v běžných rychlostech chová velmi jistě. Podvozek je tužší, ale velké díry pohltí vysoké pneumatiky. Dobře je nastaven posilovač řízení, jenž vám navíc dá možnost zvolit si prostřednictvím tlačítka na volantu intenzitu jeho účinku, na výběr jsou tři režimy.

Ani při pohledu do interiéru vás nebude čekat zklamání. Tvary palubní desky jsou podobné modelu i40, materiály jsou kvalitní a příkladné je i zpracování. Na předních i zadních sedadlech je místa přehršel a zadní sedadla se dají posouvat dopředu nebo dozadu, nebo polohovat opěradla stejně jako například v prémiovém Lexusu RX 450h.

test-hyundai-santa-fe-22

Zavazadlový prostor nabídne ve standardním uspořádání 585 litrů, po sklopení sedadel (lze páčkou přímo ze zavazadlového prostoru) vzroste až na 1 570 litrů.

Hyundai Santa Fe je velmi příjemným autem, ale stejně jako u prémiových konkurentů, je nutno si za to připlatit. Neděste se, když se cena auta vyšplhá nad milion Kč, protože to zase takový problém nebude. Pokud si pro auto půjdete, počítejte také s tím, že pohon všech kol se k základnímu benzínovému motoru ani ke slabšímu dieselu nedodává a pořídit si ho můžete výhradně s testovaným 2,2 CRDi.

Musím opět potvrdit, vlastně stejně jako v každém jiném testu vozu Hyundai, že od začátku nového tisíciletí ušla automobilka tak dlouhou cestu, jako se to nepovedlo jiným automobilkám za několik desítek let a Santa Fe je zatím nejlepším Hyundaiem, s nímž jsme jezdili! Bravo! A nezměnila to ani právě vrácená i40, a to ani přesto, že to také vůbec není špatné auto…