Autor: Pavel Srp - 3. 6. 2013
Hyundai Santa Fe je takÅka tÃm nejdraÅŸÅ¡Ãm, co v nabÃdce automobilky najdete. Na paty mu Å¡lape snad jen zábavné kupé Genesis. ObÄ auta od sebe ale dÄlà nÄkolik dlouhÜch let vÜvoje a zcela odliÅ¡ná koncepce. S nadsázkou by se dalo ÅÃci, ÅŸe chceme do garáşe obÄ auta – Santa Fe na tÜden a Genesis Coupé na vÃkend…
A proÄ? ProtoÅŸe Santa Fe je ve své nejnovÄjÅ¡Ã, jiÅŸ tÅetà generaci jeÅ¡tÄ lepšà neÅŸ kdy dÅÃv. NabÃdne nejen dnes velmi oblÃbenou karoserii typu SUV a tÃm pádem vyššà posez, ale i spoustu mÃsta, lÃbivÜ design Äi bohatou vÜbavu za sluÅ¡nou cenu. Proti tomu ale stojà horšà dynamika (nejen) v pÅÃmce i stabilita v zatáÄkách nebo o poznánà vyššà spotÅeba neÅŸ u bÄÅŸného rodinného kombi.
O Hyundai Santa Fe bych se nebál ÅÃci, ÅŸe si s nÃm neudÄláte ostudu ani kdyÅŸ vyrazÃte na golf Äi do opery a postavÃte auto do spoleÄnosti prémiovÜch SUVéÄek v podobÄ BMW X5, Audi Q7 nebo Mercedesů-Benz ML. Velikostà se jim vyrovná a designovÄ nÄkteré i pÅedÄÃ. PÅednà Äást s designovÜm LED dennÃm svÃcenÃm zakomponovanÜm do mlhovek, hlavnà svÄtlomety protáhnuté do blatnÃků, vysokÜ boÄnà profil se stoupajÃcà hranou oken pÅecházejÃcà v povedenou zÃ¡Ä se svÄtlomety pÅipomÃnajÃcÃmi model i30. Santa Fe se mi lÃbÃ!
Do testu nám dorazilo Santa Fe s nejsilnÄjÅ¡Ãm naftovÜm motorem 2,2 CRDi o vÜkonu 145 kW/197 konà a s toÄivÜm momentem 436 Nm (manuál má 421 Nm). Motor byl prostÅednictvÃm Å¡estistupÅové automatické pÅevodovky spojen s pohonem vÅ¡ech kol. Zrychlenà z 0 na 100 km/h se odehraje za 10,1 sekundy a maximálnà rychlost je 190 km/h. PÅitom s kombinovanou spotÅebou necelÜch 7 litrů podle vÜrobce, v praxi pak cca o litr vÃce.
AÄkoliv jde pouze o ÄtyÅválec s jednÃm turbem, průbÄh vÜkonu i toÄivého momentu je velmi pÅÃjemnÜm pÅekvapenÃm. Motor má dostatek sÃly v podstatÄ v celém spektru otáÄek. PÅekvapivé je také odhluÄenÄnà celého auta, zejména pak motoru, protoÅŸe do interiéru se mnoho nedostane. Pozadu vÅ¡ak nezůstává odhluÄnÄnà tlumiÄů, pneumatik Äi vÄtru. PÅi jÃzdÄ po dálnici ve 150 km/h je v kabinÄ takovÜ klid, ÅŸe jsme tomu nechtÄli ani vÄÅit! PÅÃjemné pÅekvapenÃ, kdyÅŸ si uvÄdomÃm, ÅŸe zpÄtná zrcátka majà velikost plachty a pneumatiky jako by sundali z náklaÄáku…
Na silnici Santa Fe působà trochu tÄÅŸkopádnÄjÅ¡Ãm dojmem. Na svÄdomà to má jiÅŸ vÜše zmÃnÄná vyššà karoserie, ale také hmotnost, která se v pÅÃpadÄ testované konfigurace motoru a pÅevodovky pohybuje kolem dvou tun (a jeÅ¡tÄ se lišà v Åádech desÃtek kilogramů v závislosti na dalšà pÅÃplatkové vÜbavÄ). U takovÜch typů aut ale stejnÄ nebudete poÄÃtat s tÃm, ÅŸe bude sedÄt jako motokára, nebo ÅŸe s nÃm vyrazÃte na závodnà okruh.
Auto se na silnici v bÄÅŸnÜch rychlostech chová velmi jistÄ. Podvozek je tuÅŸÅ¡Ã, ale velké dÃry pohltà vysoké pneumatiky. DobÅe je nastaven posilovaÄ ÅÃzenÃ, jenÅŸ vám navÃc dá moÅŸnost zvolit si prostÅednictvÃm tlaÄÃtka na volantu intenzitu jeho úÄinku, na vÜbÄr jsou tÅi reÅŸimy.
Ani pÅi pohledu do interiéru vás nebude Äekat zklamánÃ. Tvary palubnà desky jsou podobné modelu i40, materiály jsou kvalitnà a pÅÃkladné je i zpracovánÃ. Na pÅednÃch i zadnÃch sedadlech je mÃsta pÅehrÅ¡el a zadnà sedadla se dajà posouvat dopÅedu nebo dozadu, nebo polohovat opÄradla stejnÄ jako napÅÃklad v prémiovém Lexusu RX 450h.
ZavazadlovÜ prostor nabÃdne ve standardnÃm uspoÅádánà 585 litrů, po sklopenà sedadel (lze páÄkou pÅÃmo ze zavazadlového prostoru) vzroste aÅŸ na 1 570 litrů.
Hyundai Santa Fe je velmi pÅÃjemnÜm autem, ale stejnÄ jako u prémiovÜch konkurentů, je nutno si za to pÅiplatit. NedÄste se, kdyÅŸ se cena auta vyÅ¡plhá nad milion KÄ, protoÅŸe to zase takovÜ problém nebude. Pokud si pro auto půjdete, poÄÃtejte také s tÃm, ÅŸe pohon vÅ¡ech kol se k základnÃmu benzÃnovému motoru ani ke slabÅ¡Ãmu dieselu nedodává a poÅÃdit si ho můşete vÜhradnÄ s testovanÜm 2,2 CRDi.
MusÃm opÄt potvrdit, vlastnÄ stejnÄ jako v kaÅŸdém jiném testu vozu Hyundai, ÅŸe od zaÄátku nového tisÃciletà uÅ¡la automobilka tak dlouhou cestu, jako se to nepovedlo jinÜm automobilkám za nÄkolik desÃtek let a Santa Fe je zatÃm nejlepÅ¡Ãm Hyundaiem, s nÃmÅŸ jsme jezdili! Bravo! A nezmÄnila to ani právÄ vrácená i40, a to ani pÅesto, ÅŸe to také vůbec nenà špatné auto…