test-hyundai-santa-fe-01

Test Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi AT: Klobouk dolů!

Autor: Pavel Srp -   3. 6. 2013


Hyundai Santa Fe je takřka tím nejdraşším, co v nabídce automobilky najdete. Na paty mu Å¡lape snad jen zábavné kupé Genesis. Obě auta od sebe ale dělí několik dlouhÜch let vÜvoje a zcela odliÅ¡ná koncepce. S nadsázkou by se dalo říci, ÅŸe chceme do garáşe obě auta – Santa Fe na tÜden a Genesis Coupé na víkend…

A proč? ProtoÅŸe Santa Fe je ve své nejnovější, jiÅŸ třetí generaci jeÅ¡tě lepší neÅŸ kdy dřív. Nabídne nejen dnes velmi oblíbenou karoserii typu SUV a tím pádem vyšší posez, ale i spoustu místa, líbivÜ design či bohatou vÜbavu za sluÅ¡nou cenu. Proti tomu ale stojí horší dynamika (nejen) v přímce i stabilita v zatáčkách nebo o poznání vyšší spotřeba neÅŸ u běşného rodinného kombi.

O Hyundai Santa Fe bych se nebál říci, ÅŸe si s ním neuděláte ostudu ani kdyÅŸ vyrazíte na golf či do opery a postavíte auto do společnosti prémiovÜch SUVéček v podobě BMW X5, Audi Q7 nebo Mercedesů-Benz ML. Velikostí se jim vyrovná a designově některé i předčí. Přední část s designovÜm LED denním svícením zakomponovanÜm do mlhovek, hlavní světlomety protáhnuté do blatníků, vysokÜ boční profil se stoupající hranou oken přecházející v povedenou záď se světlomety připomínajícími model i30. Santa Fe se mi líbí!

Do testu nám dorazilo Santa Fe s nejsilnějším naftovÜm motorem 2,2 CRDi o vÜkonu 145 kW/197 koní a s točivÜm momentem 436 Nm (manuál má 421 Nm). Motor byl prostřednictvím Å¡estistupňové automatické převodovky spojen s pohonem vÅ¡ech kol. Zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za 10,1 sekundy a maximální rychlost je 190 km/h. Přitom s kombinovanou spotřebou necelÜch 7 litrů podle vÜrobce, v praxi pak cca o litr více.

test-hyundai-santa-fe-07

Ačkoliv jde pouze o čtyřválec s jedním turbem, průběh vÜkonu i točivého momentu je velmi příjemnÜm překvapením. Motor má dostatek síly v podstatě v celém spektru otáček. Překvapivé je také odhlučenění celého auta, zejména pak motoru, protoÅŸe do interiéru se mnoho nedostane. Pozadu vÅ¡ak nezůstává odhlučnění tlumičů, pneumatik či větru. Při jízdě po dálnici ve 150 km/h je v kabině takovÜ klid, ÅŸe jsme tomu nechtěli ani věřit! Příjemné překvapení, kdyÅŸ si uvědomím, ÅŸe zpětná zrcátka mají velikost plachty a pneumatiky jako by sundali z náklaďáku…

Přečtěte si také:  Test Dacia Duster TCe 150 EDC (2023)

Na silnici Santa Fe působí trochu těşkopádnějším dojmem. Na svědomí to má jiÅŸ vÜše zmíněná vyšší karoserie, ale také hmotnost, která se v případě testované konfigurace motoru a převodovky pohybuje kolem dvou tun (a jeÅ¡tě se liší v řádech desítek kilogramů v závislosti na další příplatkové vÜbavě). U takovÜch typů aut ale stejně nebudete počítat s tím, ÅŸe bude sedět jako motokára, nebo ÅŸe s ním vyrazíte na závodní okruh.

Auto se na silnici v běşnÜch rychlostech chová velmi jistě. Podvozek je tuşší, ale velké díry pohltí vysoké pneumatiky. Dobře je nastaven posilovač řízení, jenÅŸ vám navíc dá moÅŸnost zvolit si prostřednictvím tlačítka na volantu intenzitu jeho účinku, na vÜběr jsou tři reÅŸimy.

Ani při pohledu do interiéru vás nebude čekat zklamání. Tvary palubní desky jsou podobné modelu i40, materiály jsou kvalitní a příkladné je i zpracování. Na předních i zadních sedadlech je místa přehršel a zadní sedadla se dají posouvat dopředu nebo dozadu, nebo polohovat opěradla stejně jako například v prémiovém Lexusu RX 450h.

test-hyundai-santa-fe-22

ZavazadlovÜ prostor nabídne ve standardním uspořádání 585 litrů, po sklopení sedadel (lze páčkou přímo ze zavazadlového prostoru) vzroste aÅŸ na 1 570 litrů.

Hyundai Santa Fe je velmi příjemnÜm autem, ale stejně jako u prémiovÜch konkurentů, je nutno si za to připlatit. Neděste se, kdyÅŸ se cena auta vyÅ¡plhá nad milion Kč, protoÅŸe to zase takovÜ problém nebude. Pokud si pro auto půjdete, počítejte také s tím, ÅŸe pohon vÅ¡ech kol se k základnímu benzínovému motoru ani ke slabšímu dieselu nedodává a pořídit si ho můşete vÜhradně s testovanÜm 2,2 CRDi.

Musím opět potvrdit, vlastně stejně jako v kaÅŸdém jiném testu vozu Hyundai, ÅŸe od začátku nového tisíciletí uÅ¡la automobilka tak dlouhou cestu, jako se to nepovedlo jinÜm automobilkám za několik desítek let a Santa Fe je zatím nejlepším Hyundaiem, s nímÅŸ jsme jezdili! Bravo! A nezměnila to ani právě vrácená i40, a to ani přesto, ÅŸe to také vůbec není Å¡patné auto…

Štítky: , ,

Diskuze

VaÅ¡e e-mailová adresa nebude zveřejněna. VyÅŸadované informace jsou označeny *