test-2020-hyndai_kona_electric- (3)

Test Hyundai Kona Electric (2020)

Autor: Matěj Skalický - Foto: Matěj Skalický - 20. 11. 2020


Jsou elektromobily, které se bojí vyrazit za hranice města. A pak jsou tu ty, kterými se bez obav vydáte i za hranice republiky. Hyundai Kona Electric patří mezi premianty druhé popsané kategorie. Jako první tuzemsky vyráběný elektromobil začala sjíždět na jaře z nošovické výrobní linky. A tohle auto tady máme na test. Jeho největší přednost? Gigantické baterky.

Přitažlivě neosobní

Uzounká LED světla, pod nimi hlavní lampy a mezi tímhle světelným divadlem zaslepená čelní maska s prohlubněmi jako od krup. Zní to, jako bychom menší crossover od jihokorejské automobilky Hyundai hanili, je to ale obdivné pění. Korejští návrháři dali dohromady pěkně střižený minimalistický design, který má navíc i svou praktickou rovinu – když totiž na pravé straně „grilu“ jemně zatlačíte, odklopí se odtud víčko dobíjecího konektoru.

Uvnitř si povšimněte gigantického širokoúhlého displeje na palubce. Má 10 a čtvrt palce a můžete si na něm infotainment rozvrhnout do několika oken. Všechno o autě tak máte přehledně na jednom místě, přičemž můžete aktuálně najednou sledovat, kolik energie vám z baterky odsává klimatizace, kolik je hodin a kde potřebujete zrovna odbočit. Zjistíte taky, kolik času budete potřebovat na dobití.

test-2020-hyndai_kona_electric- (22)

Škoda že tento displej pořídíte jen s nejvyšší výbavou Style Premium (pro Style je za příplatek 30 tisíc). Pojí se mimo jiné se soustavou osmi reproduktorů Krell. Základní sedmipalcová verze už tak oslnivá není, byť účel splní. Tak či tak navíc bude opticky dominovat jinak poměrně strohému interiéru. Je to ale sympatická devíza korejských elektromobilů – jsou přitažlivě neosobní. Zvlášť pozoruhodná je středová konzole s úložným prostorem ve svém středu. Joystick, řadička ani nic jiného tu nepřekáží – pohon vpřed a vzad ovládáte tlačítky.

Elektromobil univerzál

Hyundai tvrdí, že Kona Electric má pozoruhodný dojezd na jedno nabití a pro jednou nejde o žádný marketingový výmysl – vskutku, tohle auto se pyšní papírovým dojezdem 484 kilometrů, což už je hodnota, na kterou běžně narazíte i u žravých fosilních aut s menší nádrží. Zastavení baterií o kapacitě 64 kWh pomohla vyšší karoserie auta, v tomto mají SUV a crossovery výhodu.

Jak je to s dojezdem ve skutečnosti, jsme se vydali zjistit na trasu dlouhou 92 kilometrů z pražské Letné do Prachovských skal u Jičína. Přes 50 kilometrů vedlo po dálnici, kde jsme jeli pro elektromobily obyčejně vyčerpávajících 130 kilometrů za hodinu. Auto do Královéhradeckého kraje vyráželo s baterkou dobitou na 97 procent a uprostřed monumentálních pískovců zaparkovalo se spotřebou 17,3 kWh. V tu chvíli by Kona zvládla dalších 300 kilometrů.

test-2020-hyndai_kona_electric- (5)

Cesta nazpět byla úspornější, dojeli jsme za 16 kWh. V takto nastavených reálných podmínkách by tedy auto s bateriemi o kapacitě 64 kWh ujelo kolem 400 kilometrů. Ve městě kolem 460, čistě na dálnici něco přes 300. Jsou to hrubá čísla odvozená od jedné delší cesty, ale mají jednu zásadní vypovídající hodnotu – poprvé můžeme nějaký elektromobil s čistým svědomím označit za univerzálně použitelný pro cesty napříč Českem (a pro odvážnější i za hranice).

Konečně svoboda

Kona má navíc třífázovou 10,5kW palubní dobíječku, a hlavně ji stejnosměrným napětím dobijete až výkonem 100 kW. To je jedna zastávka u McDonald´s na dálnici a akumulátor je z 80 procent opět plný. Navíc pokud nebudete hnát povolenou stotřicítkou, uspoříte napříště nějakou energii chytrou rekuperací. Už od dob prvního Ioniqu se ovládá pádly pod volantem a žádné jiné řešení není víc intuitivní.

Nošovická Kona Electric je verze Power, její elektromotor disponuje 150 kW (ergo má 204 koní) a maximální točivý moment činí 395 Nm. Střídat můžete mezi třemi jízdními režimy: eko, klasický a sportovní. Kona má v základním nastavení slušný odpich, leckdy až takový, že podvozek nástup síly nezvládne a kola se protočí, pořád ale váží 1800 kilogramů, takže nečekejte žádné dynamické zázraky. Auto má výbornou stabilitu díky nízkému těžišti, horší je to s tlumením nerovností. A ticho v kabině díky neslyšnému motoru ve vyšších rychlostech lehce vystřídá ruch okolí.

I tak si budete jízdu v elektrické Koně užívat – je plynulá, plavná, a když si navolíte nejsilnější rekuperaci, tak i lze auto ovládat doslova jedním pedálem. Abychom nezapomněli – ještě si můžete pořídit ořezanou verzi s baterií o kapacitě 39 kWh a výkonem 100 kW. Přijde vás o 150 tisíc levněji, ale investovat rovný milion do auta s dražší baterií se jistě vyplatí. Ve světě elektromobilů jsme totiž zatím nejeli žádným jiným autem, které by nám dávalo takovou volnost jako právě Kona Electric. Mimochodem, auto může mít i tažné zařízení.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Hyundai
Typ:,Kona
Motor:,synchronní s magnetem
Palivo:,elektřina
Pohon:,předních kol
Výkon:,150 kW/204 koní
Točivý moment:,395 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:,7.9 s
Maximální rychlost:,167 km/h
Převodovka:,automatická
Spotřeba paliva (Wh/km):,14.7
Emise CO2:,0 g/km
Kapacita baterie:,64 kWh
Homologovaný dojezd (WLTP):,210 km
Délka:,4180 mm
Šířka:,1800 mm
Výška:,1555 mm
Rozvor:,2600 mm
Provozní hmotnost:,1818 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 332 / 1114 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru